خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض‌های دانشجویی به انتصاب معاون جدید دانشگاه شیراز

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی، شورای صنفی، کانون‌های فرهنگی – هنری – اجتماعی و مذهبی دانشگاه شیراز در بیانیه‌ی مشترکی به انتصاب معاون جدید فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه اعتراض کردند.

به گزارش انصاف نیوز، متن این بیانیه‌ی مشترک در پی می‌آید:

«ما صبر و حوصله و تعامل کردیم اما معامله نکردیم. من بر سر دانشگاه، آزادی آن، امنیت و آینده دانشجویان و خطی که دولت از ابتدا اعلام کرده با هیچ‌کس معامله نکردم و بدانید معامله نخواهم کرد؛ آنچه وعده من با ملت بوده و به حول و قوه الهی به‌شرط حیات تا روز آخر دولت ادامه خواهد یافت و شما نمایندگان و مردم به‌خوبی شاهد خواهید بود…»

این‌ها بخشی از صحبت‌های رئیس‌جمهور محترم، جناب آقای دکتر حسن روحانی در دفاع از وزیر علوم پیشنهادی خود آقای منصور غلامی بود. امروز باید تاکید کنیم که اتفاقات و رویدادهای تلخی که در همین مدت اندک بر جامعه دانشگاهیان گذشته است، به حدی جدی و قابل تامل است که ضرورت بازخوانی این صحبتها و به ویژه یادآوری وعده های فراموش شده به دانشگاهیان، به شدت احساس می شود.

با کمال تاسف، باید اعلام کنیم که اعمال تغییرات گسترده مدیریتی در دانشگاه شیراز و تداوم انتصابات سوال برانگیز در مسیری غیر از خواست دانشجویان و خط فکری دولت اعتدال در این مدت، یکی از چندین اتفاقات ناگوار اخیر است که در دانشگاه شیراز رقم خورده و همچنان در حال انجام است. این انتصابات در حالی صورت می گیرد که دانشجویان، تشکل های دانشجویی و کانون های فرهنگی و مذهبی، ضمن انتقاد جدی به آن، خواهان تجدید نظر جدی در این تصمیمات هستند.

رئیس جمهور محترم پس از حواشی فراوان و نارضایتی‌های به وجود آمده در خصوص معرفی وزیر علومی مطابق با وعده‌های دولت و خواست دانشگاهیان، در نهایت تضمین داد که خود به ‌شخصه وضعیت دانشگاه را رصد کند تا ندای تدبیر و امید بر تمامی دانشگاه‌های کشور دمیده شده و مدیران ارشد این وزارتخانه مطابق با خواست دانشگاهیان شکل گیرد که نه تنها چنین نشد بلکه خبر انتصاب دکتر حمید نادگران به‌عنوان سرپرست دانشگاه شیراز و متعاقب آن انتصاب یکی از مدیران دانشگاه شیراز در زمان دولت دهم به‌عنوان معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه که فاقد هیچگونه کارنامه قابل دفاعی از عملکرد گذشته است، به‌قدری بهت‌آور بود که هم ناامیدی دانشجویان را به همراه داشته هم آنکه بیم جدی امنیتی شدن فضای فرهنگی و فعالیتی دانشجویان را در میان اهالی دانشگاه، تقویت کرده است. انتصاب جناب آقای رخشنده رو به عنوان معاونت فرهنگی- دانشجویی این دانشگاه، که یادآور زمانه تلخ صدور احکام فراوان انضباطی برای دانشجویان و فعالان دانشجویی است، خود حکایتگر آن است که مسیر فرهنگی این دانشگاه به چه سمت و سویی خواهد رفت.

جای یادآوری است که دانشگاه شیراز پس از فراز و نشیب‌های فراوان و وارد آمدن ضربات سنگین بر بدنه اجتماعی، فرهنگی و علمی آن در دوران سکانداری مدیران دولت مهرورزان، پس از روی کار آمدن دولت دکتر روحانی توانست در فرایندی چندساله زخم‌های به وجود آمده‌ مدیریت مدیران محافظه‌کار و قانون‌گریز دولت نهم و دهم را التیام بخشد و با صبوری و مقاومت مدیران خوش‌فکر و مستقل از جنس بدنه دانشگاه در این مدت، روحی تازه در کالبد این دانشگاه بزرگ و با قدمت بدمد اما شوربختانه امروز مجددا، به واسطه بازگشت افراد ناهمسو با خط فکری دولت و روند نادرست انتخاب آنها بدون نظر گرفتن نظر دانشگاهیان، در حال بازگشت به دوران تلخ گذشته است.

ما معتقدیم که فرآیند انتخاب سرپرست جدید دانشگاه و به ویژه انتصابات بعدی در آن به‌گونه‌ای در حال انجام است که گویی دولت محترم هیچگونه عنایتی به خواست دانشگاهیان و پایگاه اجتماعی خود در دانشگاه نداشته و با بی اعتنایی تمام، فریادهای ماه‌های اخیر دانشجویان مبنی بر جلوگیری از بازگشت فضای این دانشگاه به ایام تاریک گذشته را نادیده گرفته است. چگونه است که در شرایط رضایت عمومی دانشگاهیان، اساتید، کانونها و تشکل های دانشجویی این دانشگاه نسبت به مساعد بودن فضای فعالیت و مثبت بودن روند کلی دانشگاه در این مدت، شاهد تغییرات عمده در سطوح عالی مدیریتی دانشگاه شیراز هستیم؟ چرا دانشگاهیان، اساتید و طرف های درگیر در این ماجرا به کلی نادیده گرفته شده اند و مورد مشورت و نظرخواهی قرار نگرفته اند؟ دانشگاه امروز تنها و بی پناه است و دانشگاه شیراز پس از گذران دوران شکوفایی خود در طول سالهای ۹۲ تا به امروز، اکنون به سمت پاکسازی آن از وجود مدیران خدوم و از جنس دانشجویان در حرکت است.

لازم به ذکر می دانیم که ما امضاکنندگان این بیانیه، ضمن اعلام مخالفت جدی خود نسبت به تغییرات مدیریتی در دانشگاه شیراز و خصوصا انتصاب افرادی با کارنامه غیر قابل دفاع در حوزه فرهنگی و دانشجویی، خواهان تجدید نظر در تصمیمات صورت گرفته هستیم و اعلام می داریم که با ایستادگی بر حقوق خود تا زمان انجام تغییرات مورد نظر، از هرگونه اقدامی در چارچوب مدنی و قانونی دریغ نخواهیم کرد.

دانشگاه شیراز در شوک انتصابی جدید

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا