خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«روز تجمعات مشهد من سبزوار بودم»

روزنامه‌ی ایران در گزارشی نوشت: سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد در نامه‌ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی، دخالتش در ناآرامی‌های اخیر مشهد را تکذیب کرد و خواستار تحقیق و تفحص این نهاد امنیتی درباره تجمع مشهد شد. وی که روز پنجشنبه متن این نامه را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، با بیان اینکه زمان تجمع مشهد به سبزوار سفر کرده بود، عنوان کرد اعتراض‌ها از تهران شروع شد نه از مشهد.

این دومین بار است که سید احمد علم الهدی ناگزیر از توضیح درباره تجمع مشهد می‌شود. نخستین بار، دهم دی ماه سال‌جاری و در جریان ناآرامی‌ها بود که در شبکه‌های اجتماعی عنوان شد «شورای عالی امنیت ملی، علم الهدی، امام جمعه مشهد را به‌دلیل اقدام پشت‌پرده او در تجمعات خیابانی مشهد فراخوانده و شمخانی(دبیر شورای عالی امنیت ملی) شخصاً با لحن شدید به او تذکر داده است.»

این خبر بلافاصله از سوی دفتر امام جمعه مشهد تکذیب و منتشر‌کنندگان خبر به تعقیب قضایی تهدید شدند. با این همه برخی سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی بواسطه انتقادهای همیشگی او به حسن روحانی و دولت تحت مسئولیتش همچنین خویشاوندی نزدیکش با سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، نقش سید احمد علم الهدی در نخستین تجمع اعتراضی که در مشهد تحت عنوان «نه به گرانی» برگزار شد را محل سؤال می‌دانستند. با این همه هنوز هیچ مقام رسمی درباره ارتباط امام جمعه مشهد با اعتراض‌ها در این شهر توضیحی نداده است. در چنین شرایطی امام جمعه مشهد ترجیح داد در نامه‌ای به این شبهات پاسخ بگوید. او در این نامه آورده است: «مدتی بعد از تجمع اعتراض‌آمیز تنی چند از مردم درهفتم دی 1396 در میدان شهدای شهر مقدس مشهد و‌ اغتشاشات در قالب آن، از بعضی دهانها که بعضاً افراد مسئول در نظام هستند اتهاماتی مبنی بر نقش اینجانب در این ماجرا اظهار شد.»

علم الهدی افزود: «برخی شخصیت های سیاسی با سکنا در فضای رقابت های انتخاباتی تلاش می‌کنند این‌طور القا کنند که شروع این تحرکات از مشهد بوده است. شواهد متعددی وجود دارد که این موج اعتراضات از تهران آغاز شد و اخیراً مقام عالی دادستان کل کشور نیز به آن اذعان نمود. اینجانب در روز این تجمعات در سفر سبزوار بودم و به محض بازگشت با استفسار از استاندار محترم خراسان رضوی و مسئولان امنیتی و انتظامی استان گزارشاتی را دریافت کردم که کاملاً منطبق بر بیانات رهبر معظم انقلاب در 19 دی بود و برای همه فصل الخطاب قرار گرفت. شاید بعضی در این روزها به جای ریشه‌یابی این تجمعات واعتراضات و حل آنها نسبت به سندسازی در جهت اهداف سیاسی حزب یا جریان سیاسی خود مشغول باشند که لازم است آن نهاد عالی امنیتی به‌طور دقیق نسبت به ریشه‌ها و عوامل اغتشاشات هفتم دی مشهد تحقیق و تفحص نموده و به ملت شریف ایران گزارش دهد.»

نکته قابل تأمل این نامه آدرسی بود که سید احمد علم الهدی درباره آغاز تجمعات داد. در حالی که آغاز گر اعتراض‌ها، تجمع «نه به گرانی» در مشهد بود اما وی مدعی شد ناآرامی‌ها از تهران آغاز شد و برای اثبات صحت ادعایش به سخنان دادستان کل کشور استناد کرد.

این در حالی بود که علی مطهری نماینده اصولگرای تهران در مجلس چندی پیش در پاسخ به این پرسش که آیا درست است که امام جمعه مشهد در شکل‌گیری اعتراضات نقش داشته، به انصاف نیوز گفت: شخص ایشان را من نمی‌دانم؛ ولی آن کسانی که در مشهد ابتدا دعوت به تجمع کرده‌اند یکی «سایت حزب‌الله مشهد» بوده که این‌ها قبلاً کنسولگری عربستان در مشهد را تخریب کرده‌اند و دیگری هم پیروان آقای احمدی‌ن‍ژاد بوده‌اند که از طریق فضای مجازی دعوت به تجمع کرده بودند. آقای علم‌الهدی هم در نماز جمعه آن هفته [به این مضمون] گفته بودند که بخش اولش یعنی اعتراض به گرانی خوب بود اما بقیه‌اش خوب نبود که البته این حرف خوبی نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا