خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک مسوول سفارت ایران در افغانستان: «تکذیب می‌کنم!»

گفت‌وگوی انصاف نیوز با معاون رایزن فرهنگی

حمید انوری – انصاف نیوز: به گفته‌ی معاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان، کمک‌های بین‌المللی در قالب و چارچوب مشخصی به افغانستان می‌شود که آن تعهدات تا به امروز انجام شده است و اجرای آن شیوه‌های مختلفی همچون اجرای پروژه، کمک‌های مالی و… دارد؛ فارغ از این که چه کسی در رأس حکومت این کشور باشد.

همواره ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی بوده که با فلان شخص یا گروه ارتباط داشته یا دارد

مجتبی نوروزی که در دفتر انصاف نیوز حضور یافته بود، در واکنش به این پرسش که «شما در اظهارات خود به دخالت نکردن در امور داخلی افغانستان اشاره کردید؛ در حالی که چند سال پیش، سندی از کمک‌های مالی به برخی مقامات افغانستان به عنوان گشاده‌دستی منتشر شد، آیا این، تناقض نیست؟»، پاسخ بالا را داد و خاطرنشان کرد: همواره ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی بوده است که با فلان شخص یا گروه ارتباط داشته یا دارد که هیچ‌کدام از این اتهامات ثابت شده نیستند که بشود از آن استفاده کرد.

سیاست خارجی ایران در افغانستان کمتر دچار چالش شده

«میزان محبوبیت ایران بین مقامات افغانستان چقدر است؟» که معاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان در این باره با بیان این که «هر مقام دولتی در افغانستان بر اساس منافع کشور خود تصمیم می‌گیرد، اما این که به حسن نیت شما اعتقاد داشته باشند یا خیر، تأثیرگذار و تعیین‌کننده است»، گفت: منافع ‌ملی ایران؛ در افغانستان آباد، آزاد و مستقل است و هر چه این کشور همسایه پیشرفت‌ کند، بصورت مستقیم برای ایران مفید است و به همین دلیل سیاست خارجی ایران در افغانستان نسبت به سایر کشورها کمتر دچار چالش شده است.

نوروزی تصریح کرد: مقامات افغانستان باور دارند تصمیم‌هایی که ایران در مورد روابط دوجانبه می‌گیرد، ضمن این که منافع ‌ملی خودشان را رعایت می‌کند، منافع ‌ملی افغانستان هم تا حد زیادی بر آن منطبق است، اما این که چقدر محبوبیت دارد، سوالی علمی نیست و پاسخ دادن به این پرسش نیازمند یک نظرسنجی جامع است.

مجتبی نوروزی عاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان

از این اتحادها علیه هیچ کشوری اقدامی نخواهد شد

از این کارشناس مسایل افغانستان همچنین پرسیده شد: «اشاره کردید که دولتمردان هر کشور باید منافع خودشان را در نظر بگیرند، ائتلافی که بین افغاستان – آمریکا و ایران – روسیه و گاهی چین و پاکستان است، فکر نمی‌کنید بین دوستی که شما به آن اشاره کردید، شکاف ایجاد کند؟»؛ نوروزی گفت: مقامات افغانستان در مجامع بین‌المللی و دیدارهای دو جانبه بارها اعلام و در شرایط مختلف بر آن تاکید کردند که از این اتحاد علیه هیچ کشوری اقدامی نخواهد شد.

نوروزی افزود: در روابط بین‌الملل، ائتلاف‌ها دیگر تصلب دوران جنگ سرد را ندارد و الزامات همسایگی، ما را به این سمت خواهد برد که در بالاترین سطح، روابط داشته باشیم و هیچ عامل بیرونی نتواند در میان‌مدت این پیوندها را بر هم بزند، فارغ از این که چه کسی در افغانستان روی کار باشد.

او همچنین در رابطه با چالش حق آبه به خبرنگار انصاف نیوز، گفت: مساله‌ی آب یک موضوع فنی است و مردم و دولتمردان افغانستان متوجه هستند که خشک شدن مناطق شرقی ایران بصورت مستقیم در کوتاه‌مدت برای افغانستان مشکلات زیست محیطی عمده‌ای ایجاد خواهد کرد.

تخریب زیرساخت‌ها را در رابطه با هیچ کشوری در دستور کار قرار نداده‌ایم

معاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: همانطور که مناطق غربی ایران، دچار ریزگردهایی که از عراق می‌آید، شده و ما را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است، مناطق غربی افغانستان بویژه هرات نیز به عنوان یکی از نقاط مهم آن کشور هم تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت؛ این درحالیست که مقامات افغانستان همواره بر پایبندی خود به قوانین بین‌المللی و قراردادهای دوجانبه‌ تاکید کرده‌‌اند.

او درباره‌ی ادعاهایی که برخی رسانه‌ها مبنی بر تقویت گروه‌های تخریب این سدها از سوی ایران مطرح کرده‌اند نیز اظهار کرد: جمهوری اسلامی به هیچ عنوان تخریب زیرساخت‌ها را در رابطه با هیچ کشوری در دستور کار قرار نداده و این دست ادعاها هر چند وقت یکبار در رسانه‌ها بیان می‌شود، اما تاکنون حتی یک مورد هم ثابت نشده است.

گام نخست ارتباط گرفتن، شناخت زبان است

این مسوول سفارت ایران در افغانستان همچنین در پاسخ به این پرسش که «چرا دانشگاه علامه‌ طباطبایی به برگزاری کلاس‌های زبان پشتو روی آورده است، در صورتی که زبان فارسی در مناسبات رسمی افغانستان، استفاده می‌شود؟»، به این نکته اشاره کرد که: افغانستان کشوری است مستقل که در قانون اساسی آن، دو زبان رسمی دری و پشتو پذیرفته شده است و این زبان تعداد قابل توجهی در افغانستان و پاکستان متکلم دارد که باید به شناخت این گروه مهم اقدام کردو گام نخست ارتباط گرفتن، شناخت زبان است.

جمهوری اسلامی، بنای دخالت در حوزه‌ی زبان افغانستان را ندارد

او افزود: در دانشگاه‌های کشور برای زبان‌هایی که مورد استفاده نیستند، کلاس برگزار می‌شود و این دوره بر اساس ضرورت ایجاد شده که اقدام مثبتی است و این نکته را باید در نظر گرفت که جمهوری اسلامی، بنا به دخالت در امور داخلی افغانستان در هیچ حوزه­ای را ندارد.

مجتبی نوروزی عاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان

بخش قابل توجهی از بورسیه‌ها انجام شد

موضوع بعدی که از معاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان پرسیده شد، این بود: «سال 91 تفاهم‌نامه‌ای بین دو کشور به امضا رسید که قرار بود سالیانه 500 بورسیه به افغانستان اعطا شود؛ با گذشت پنج سال، این اتفاق افتاده است؟» که نوروزی گفت: امسال بخش قابل توجهی از آن یعنی 230 بورسیه در قالب توافق وزارت تحصیلات عالی افغانستان و وزارت علوم ایران انجام و اجرا شد.

سهمیه‌ی اساتید 230 نفر افزایش یافت

نوروزی گفت: روی این موضوع هم تنها مشکل فنی وجود دارد و هنوز راهکار اجرایی آن نهایی نشده است، چون قرار بود یکصد بورسیه به اساتید دانشگاه‌ها تعلق بگیرد و 400 بورسیه‌ی دیگر در قالب کنکور در داخل افغانستان اجرایی شود، اما بنا بدلایل مختلف، کنکور برگزار نشد و به همین دلیل سهمیه‌ی اساتید به تعداد 230 نفر افزایش یافت.

تحصیلکرده­‌های ایران از باسوادترین مهاجران بازگشته به افغانستان هستند

او در اظهارنظری درباره‌ی این که «همیشه دولت ایران اعلام کرده که سیاستی که در قبال مهاجران افغانستانی دارد، توانمندسازی و بازگشت آن‌ها به کشورشان است، چرا با وجود این گفته‌ها، در سطح تحصیلات عالی مشکلات زیادی برای آن‌ها از جمله شهریه‌های چند ده میلیونی و بورسیه نشدن وجود دارد؟»، به انصاف نیوز گفت: قبول دارم که مشکلاتی وجود دارد، اما خروجی آن با ادعاهای دولت منطبق است و بخش مهمی از باسوادترین افرادی که به جامعه­ی افغانستان خدمت می‌کنند،تحصیلکرده­‌های ایران هستند، بنابراین مشکلات را باید در یک فرآیند اصلاحی تدریجی و بیان منطقی آن حل کرد و شاید قانونگذارها در این باره توجیه خودشان را داشته باشند.

این که بخواهند مهاجران ساکن را بورسیه کنند، نیارمند تغییر قوانین است

نوروزی ادامه داد: در تمام دنیا، روند اساسی بورسیه این است که افرادی را به دانشگاه‌های کشورشان آورده و به آن‌ها امکانات بدهند تا تحصیل کنند، اما این که بخواهند مهاجران ساکن را بورسیه کنند، نیارمند تغییر قوانین داخلی است و به بورسیه‌ی بین‌المللی ایران ارتباطی ندارد؛ هر چند تمام این آیین‌نامه‌ها قابل اصلاح است.

هر کسی، آزادی فکر دارد که با چیزی موافق یا مخالف باشد

او در پاسخ به این پرسش که «چه عوملی موجب شده که عده‌ای از فارغ‌التحصیلان افغانستانی نگاه مثبتی به ایران نداشته باشند؟»، گفت: هر کسی، این آزادی فکر را دارد که با چیزی موافق یا مخالف باشد، اما بنده این را به عنوان یک قاعده کلان قبول ندارم.

نگاه جامعه‌ی ایرانی نسبت به افغان‌ها بهبود یافته است

این مسوول سفارت، افزود: برخی برخوردها و تصورات اشتباهی که نسبت به یک تبعه‌ی افغانستان، در جامعه‌ی ایران وجود دارد، می‌تواند بخشی از این نارضایتی را ایجاد کند، اما این نگاه نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده و روند آن رو به بهبود است، از این رو در آینده‌ای نه چندان دور شاهد حل این مشکلات خواهیم بود. اگر رفتار اجتماعی مردم و رسانه‌ها نسبت به دهه‌های گذشته بویژه دهه‌ی 70 را ارزیابی کنید، مشاهده می‌کنید که یکسری اصلاحات انجام شده است.

نوروزی با اشاره به ایجاد کمیته‌ی تکریم مهاجران در وزارت کشور، تصریح کرد: نگاه سیاستگذاران بسیار خوب و حتی آیین­نامه‌هایی هم تصویب شده است، اما تا وقتی که این‌ها اجرایی و تبدیل به یک فرهنگ سازمانی در دستگاه اجراکننده شود، زمان می‌برد و این خودش یک نشانه‌ی رو به بهبود بودن است.

جامعه‌ی علمی افغانستان، فارغ‌­التحصیلان سه دانشگاه ایرانی در کشورشان را جزو درجه‌ی اول‌ها می‌دانند

او با اشاره به دانشگاه‌های ایران در افغانستان، گفت: سه دانشگاه؛ آزاد، پیام­نور و المصطفی که سطح علمی پذیرفته شده‌ای در آنجا دارند، داریم، یعنی جامعه‌ی علمی افغانستان، آن­ها را به عنوان فارغ‌التحصیلان درجه‌ی اول دانشگاه‌های افغانستان می‌دانند؛ چرا که این دانشگاه‌ها اساتید برتر دانشگاه‌های ایران را برای تدریس به شعبات خود در کابل می‌آورند.

مجتبی نوروزی عاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان

معاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان به موضوعات کتاب­‌های اهدایی که بخشی از فعالیت‌های فرهنگی سفارت ایران را شامل می­‌شود، اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته، در رتبه­‌ی اول کتاب‌های مرجع، در رتبه‌ی دوم کتاب‌های دانشگاهی و بخش دیگری از کتاب­‌های اهدایی هم در حوزه‌ی عمومی مثل ادبیات شعر و رمان بوده است.

صحت ندارد که می‌خواهیم مفهومی را در افغانستان ترویج کنیم

این کارشناس مسایل افغانستان در واکنش به این پرسش که «ادعاهایی در برخی رسانه‌ها مطرح است که بیشتر این کتاب‌ها در حوزه‌ی ولایت فقیه و شیعیان است!»، اظهار کرد: این مورد را تکذیب می­‌کنم، این که بخواهیم ترویج یک مفهومی را داشته باشیم، چنین چیزی صحت ندارد.

مردم افغانستان نگاه مثبتی به ایران دارند

«تصویری که مردم افغاستان از ایران دارند؟»، پرسش پایانی انصاف نیوز از این مسوول فرهنگی سفارت ایران در افغانستان بود که پاسخ داد: «استنباط شخصی من این است که ممکن است گلایه و ناراحتی‌هایی وجود داشته باشد، اما بطور کلی مردم افغانستان نگاه مثبتی به ایران دارند، بخاطر همه‌ی مشترکات فرهنگی که داریم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا