خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کیفیت دشمن را هم با دقت ببینیم | محمد فاضلی

«محمد فاضلی» استاد دانشگاه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «کیفیت دشمن را هم با دقت ببینیم» نوشت:

✅ صدا و سیما با لحنی که شادی در آن موج می‌زند از اختلاف دو حزب در کنگره آمریکا بر سر بودجه دولت، و نهایتاً تعطیل شدن دولت این کشور خبر می‌دهد. کامران نجف‌زاده هم مثل همیشه در این گونه مواقع سروکله‌اش پیدا می‌شود تا همه کاستی‌های آمریکا را روی دایره بریزد.

✅ من باور دارم که ایالات متحده آمریکا اکنون دشمن راهبردی ایران است و از هیچ خصومتی در قبال ما کوتاهی نمی‌کند. آمریکایی‌ها حداقل از سال 1332 نقش مخربی در قبال ایران ایفا کرده‌اند، خواه زمانی که محمد مصدق را با همکاری گسترده نیروهای داخلی، سرنگون کردند و چه زمانی که با حمایت از دیکتاتوری محمدرضا شاه پهلوی، توسعه سیاسی در ایران را مختل ساختند. آمریکایی‌ها در دشمنی چیزی کم نگذاشته‌اند، اما در چنین وضعیتی از دشمنی نیز باید در کم و کیف اخبار و وضعیت دشمن نیز دقت کرد.

✅ ما با چشمان باز بنگریم که رسانه‌ها و از جمله صدا و سیما اعلام می‌کنند «هشتصد و پنجاه هزار نفر کارمند دولت آمریکا» سر کار نرفته‌اند. گذشته از این‌که تعطیل‌شدن دولت آمریکا چه حاصلی برای ما دارد که برخی از آن خوشحال می‌شوند، به این واقعیت بنگریم که حدود سیصد و بیست میلیون نفر جمعیت آمریکا و با در اختیار داشتن اقتصادی که حداقل 30 برابر اقتصاد ایران است و قریب به یک‌پنجم یا بیشتر از کل تولید ناخالص جهان را در اختیار دارد، با هشتصد و پنجاه هزار نفر کارمند دولت فدرال اداره می‌شوند.

✅ تعداد کارمندان دولت فدرال آمریکا را با وضعیت خودمان مقایسه کنید که دولت فقط دارای 420 هزار مدیرکل و مقامات دارای سطوح بالاتر است. دولت در ایران با ترکیبی از انواع مدل‌های استخدامی با کارکنانی بین 3 تا 5 میلیون نفر اداره می‌شود. همین وضعیت سبب شده است که بخش عمده منابع عمومی و بودجه دولت صرف پرداخت حقوق و دستمزد شود.

✅ آمریکا البته برخلاف اقتصاد بزرگ و پیشرفت فناوری‌اش، بهترین و پیشرفته‌ترین نظام اداری جهان را دارا نبوده و نیست؛ و بی‌گمان از دستگاه اداری کشورهایی نظیر آلمان یا کشورهای اسکاندیناوی، کیفیت پایین‌تری دارد. اما همین دستگاه اداری آمریکا را به سوی داشتن بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا راهبری کرده است. اگر بخواهیم از دشمن بیاموزیم، باید ببینیم و یاد بگیریم که چگونه دولتی باکیفیت و با کارمندان بسیار کمتر داشته باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام ،
    به به ! زیبا گفتید ! طرفه آنکه ، آنجا دولت هایی بر سر کار می آیند که به غایت حافظ منافع سرمایه داری کلان – و در وجه امپریالیستی آن هستند ! میان ماه من تا ماه گردون / تفاوت از زمین تا یبگ بنگ است !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا