خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مخملباف عضو کدام حزب بود سازمان اول یا دوم؟

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات، در خبری در مورد نامه‌ی مخملباف به تاج زاده، «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» که حزبی با حضور اعضای دو جریان راست و چپ در ابتدای انقلاب بودند را با «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران» که توسط جناح چپ در سال 1370 تاسیس شده، اشتباه گرفت.

به گزارش انصاف نیوز، محسن مخملباف در ابتدای انقلاب در سازمان اولیه بوده ولی در سازمان دوم که سال 70 تاسیس شد، تنها جناح چپ سازمان اولیه حضور داشتند؛ چهره‌های اصلی این سازمان محمد سلامتی، بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده، محسن آرمین، فیض الله عرب سرخی بودند.

اما در سازمان جدید که با تغییر نام و افزودن نام «ایران» به انتهای سازمان اولیه تاسیس شد، نه مخملباف و نه دیگر اعضای جناح راست سازمان اولیه حضور نداشتند.

مهر در ابتدای گزارشی که نوشته است، می‌نویسد: «محسن مخملباف، عضو سابق سازمان مجاهدین انقلاب در نامه‌ای به مصطفی تاجزاده از دیگر عناصر این سازمان منحله، راه اصلاحات مدنظر تاجزاده و سمپات‌های وی را «بیهوده» و نظام جمهوری اسلامی را «اصلاح ناپذیر» توصیف کرده است!».

اشاره‌ی مهر به «اصلاحات» به دلیل اصلاح طلب بودن سازمان دوم مورد اشاره است، اما سازمان اولیه که مخملباف در آن عضو بوده، به «اصلاحات» یا همان «جناح چپ» مربوط نبوده است، بلکه جناح چپ و راست در آن عضویت داشتند.

نخستین شورای هماهنگی سازمان اولیه با عضویت محمد سلامتی و صادق نوروزی (از امّت واحده)، مرتضی الویری (فلاح)، محمد بروجردی (صف)، محمود بخشنده (موحدین)، محمدباقر ذوالقدر و محسن تحویل‌زاده از (منصورون) تشکیل شد. از اعضای کلیدی دیگر این سازمان در بدو تشکیل می‌توان سعید حجاریان، بهزاد نبوی، محسن آرمین، مصطفی تاج‌زاده، محسن رضایی، فیض‌الله عرب سرخی، مجتبی شاکری، محسن مخملباف، حسین فدایی و حسن واعظی را نام برد.

گزارش خبرگزاری مهر با تیتر «روایتی از تندروی‌های یک انقلابی‌نما / از شکارچی گراز تا مزدور اسرائیل» را می‌توانید در این [لینک] ببینید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای مخملباف حتی در سازمان مجاهدین اولیه هم تنها یک سال یعنی سال پنجاه و هشت عضویت داشتند و در همان سال اولِ تأسیسِ سازمان فعالیت در سازمان را رها کرده و در فعالیتهای ادبی و هنری و مشخصاً در حوزه اندیشه و هنر اسلامی متمرکز شدند که البته آنهم از نهادهای کاملاً طرفدار نظام بود و بعدها به حوزه هنری سازمان تبلیغات تبدیل شد.
    بد نیست به برخی از تازه کارانِ رسانه های اصولگرا که مجاهدین انقلاب را یک گروهک تصور می کنند متذکر شوم که برخی از مسئولین کلیدی جمهوری اسلامی نه صرفاً در دهه اول بعد از انقلاب بلکه حتی در همین حال حاضر ، عضو کلیدی سازمان اولیه بودند و همچنین برخی از سرداران شهید .
    ضمناِ در متن توضیح شما آمده که آقای مخملباف از اعضای کلیدی سازمان اولیه بودحال آنکه ایشان در سال اول فعالیت سازمان صرفاً عضو بود اما نه عضو کلیدی. علاوه بر این که در اوائل فعالیت سازمان جدید در دهه هفتاد بعد از مصاحبه آقای مخملباف با رادیو آمریکا نشریه عصرما که ارگان سازمان جدید بود از محسن مخملباف انتقاد کرد . البته اینکه بعضی از اعضای سازمان جدید با اآقای مخملباف زابطه دوستی (و نه الزاماً همفکری در همه زمینه ها )داشته اند بحث دیگری است .

  2. به کامنت قبلی این نکته را هم اضافه کنم که من قصدم داوری ارزشی یا قضاوت منفی یا مثبت درباره مخملباف و سازمان اولیه مجاهدین انقلاب یا سازمان جدید نبود نقد اینها اگرچه لازم است اما مقصود من در کامنت سابق صرفاً بیان چند نکته تاریخی بود که بعضاً با نا آگاهی یا بی اخلاقی در برخی تریبونها مسکوت واقع شده یا وارونه جلوه داده می شود .

  3. دوستان محافظه کاران اقتدارگرا فکر می کنند، هرچه می گویند به حساب روشنگریست و همه باید بپذیرند!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا