خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیمان و فولاد از بورس کالا خارج نمی‌شود

روزنامه ایران نوشت: سخنگوی اقتصادی دولت گفت: به آقای بذرپاش هم گفتم که بورس کالا این آمادگی را دارد تا ابزارهای مدیریتی را در اختیار سیاستگذاران بخش مسکن قرار دهد، نهایتاً در نشست ستاد اقتصادی دولت مقرر شد تا سیمان و فولاد از بورس کالا خارج نشود.
به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی صبح سه‌شنبه در نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت، ضمن گرامیداشت فتوحات اخیر نیروهای فلسطینی با اشاره به گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی ۳ ماهه ابتدایی امسال را ۶.۲ درصد اعلام و اظهار کرد: این نرخ رشد بدون احتساب نفت در بهار امسال، ۵.۷ درصد بوده است.  وی افزود: مهم‌تر از نرخ رشد، کیفیت رشد است که در این زمینه گرچه در بهار امسال، رشد ۱۶.۴ درصدی بخش نفت را داشتیم اما سایر بخش‌ها هم وضعیت قابل دفاعی داشته‌اند.
خاندوزی تصریح کرد: تمام گروه‌های اقتصادی در بهار امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد داشتند؛ مثلاً در صنعت از صفر به ۴.۲ درصد‌، در کشاورزی از ۲ به ۲.۲ درصد و در خدمات از ۳.۲ به ۶.۲ درصد رسیده‌ایم.  وزیر اقتصاد تصریح کرد: گزارش مرکز آمار هم از حیث جهتگیری‌ها و مسیر رشد اقتصادی، مؤید گزارش بانک مرکزی است. بر این اساس، نرخ رشد اقتصادی در بهار امسال با احتساب نفت، ۷.۲ درصد و بدون نفت ۶.۱ درصد است، چون بخش نفت در محاسبات مرکز آمار، ۱۹.۱ درصد رشد داشته است. خاندوزی گفت: بخش صنعت با وجود اینکه در بهار سال گذشته ۴.۸ درصد رشد داشت، در بهار امسال، ۳.۶ درصد رشد را تجربه کرد. در بخش ساختمان، در بهار پارسال، نرخ رشد منفی داشتیم که امسال به ۴.۷ درصد رسید. در بخش خدمات که بیشترین وزن در محاسبات را دارد ۹.۳ درصد نرخ رشد است.

در دهه ۹۰ نرخ رشد اقتصادی، نزدیک به صفر و تورم بالا بود
خاندوزی ادامه داد: اقتصاد ایران در دهه ۹۰ نرخ رشد نزدیک به صفر و تورم بالا داشت، لذا رفاه و قدرت خرید مردم مستمراً کاهش داشته است؛ از این رو نرخ‌های رشد اخیر کمتر از سوی مردم احساس می‌شود. در آینده شاهد افزایش قدرت خرید و احساس این رشد قدرت در معیشت مردم خواهیم بود.  
وی گفت: در سال گذشته بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی نسبت به سال ۹۶ و نیز بهار سال ۹۰ به عنوان دو سال شاخص در رشد جی‌دی‌پی (GDP) بوده است؛ گرچه از این نظر، از سال‌های گذشته وضع بهتری داریم اما استمرار آن در شاخص رشد درآمد سالانه اثرگذار خواهد بود. لذا از سال ۱۴۰۱ به بعد هر میزان رشد اقتصادی در رشد جی‌دی‌پی مؤثر است. در بهار امسال هم این وضعیت و مسیر جدید ادامه یافت.
 سخنگوی اقتصادی دولت افزود: اقتصاد ایران به استثنای بهار ۱۳۹۰، تنها در بهار ۱۴۰۰ به نرخ رشد ۶ درصد رسید. در سنوات قبل از آن، پایه رشد اقتصادی کشور بسیار پایین آمده بود؛ لذا این دو رشد اقتصادی ۶ درصدی قابل مقایسه نیستند. بنابراین مقایسه نرخ رشد اقتصادی با پایه سال‌های قبل از آن، قابلیت استناد دارد.
کنترل تورم، نتیجه چشم‌انداز مثبت اقتصادی ایران در داخل و خارج است
 وی درباره نرخ رشد اقتصادی تابستان سال گذشته گفت: صنایع ما در تیرماه ۶.۷ و در مردادماه ۹.۲ درصد رشد داشته است؛ لذا این شاخص‌های پیش‌نگر برای ما حاوی خبرهای خوب در تداوم نرخ رشد اقتصادی خواهد بود.
 خاندوزی گفت: یکی از ویژگی‌های رشد اقتصادی ما در سال ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲ این است که شاخص سرمایه‌گذاری رشد ۶.۷ درصدی داشته که نشان می‌دهد یک اتفاق تصادفی نیست و امیدواریم بلندمدت باشد. بر خلاف دهه ۹۰، پیش‌بینی نهادهای مالی نشان می‌دهد، نرخ رشد اقتصادی اکثر کشورها در سال‌ جاری میلادی در مقایسه با سال ۲۰۲۲، کمتر خواهد بود و تا کمتر از ۲ درصد پیش‌بینی شده است.
 
خرید تضمینی گندم، ۱۱۴ درصد افزایش یافت
 خاندوزی درباره طرح ۶ ماهه آرد نیز اظهار کرد: نان‌، قوت غالب و آخرین سنگر معیشتی اقشار نیازمند است؛ لذا به دستور رئیس‌جمهور سیاست حذف ۴۲۰۰ تومانی برای نان متفاوت محاسبه شد. بنابر این سهم هزینه مردم در سبد هزینه خانوار ۴۰ درصد کاهش یافت.
 وزیر اقتصاد گفت: قبل از دولت سیزدهم، مردم ۵۰ درصد هزینه تمام‌شده نان را می‌دادند اما الان به ۲۵ درصد رسیده است.
افزایش یارانه نان در حالی رقم خورد که دولت سیزدهم، قیمت خرید تضمینی را به کیلویی ۱۵ هزار تومان افزایش داد و از کشاورزان و گند‌مکاران هم حمایت شد و یکی از بهترین سال‌های عملکردی خرید تضمینی گندم بود و نسبت به سال گذشته، ۱۱۴ درصد افزایش یافت.  
خاندوزی با تأکید بر اینکه آیین‌نامه واردات خودرو در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است، گفت: بزودی در صحن علنی دولت نیز مطرح خواهد شد که احتمالاً هفته آینده خواهد بود. همینطور آیین‌نامه اسقاط خودرو هم در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده و برای تصویب به صحن دولت می‌آید.
   
طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان منجر به کاهش شدید هدررفت آرد شده است
سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه نشست خبری خود بیان کرد: طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با گذشت ۱۸ ماه از تولدش به بلوغ قابل قبولی رسیده است. این طرح منجر به کاهش شدید هدررفت آرد و بازگشت آن به زنجیره تولید بود.
به همین منظور مصرف آرد در کشور امسال نه‌تنها افزایش پیدا نکرد بلکه به میزان مصرف سال ۱۳۹۸ یعنی ۴ سال پیش رسید. با اجرای این طرح، تراکنش‌های پایدار خرید نان به رکورد ۱۲.۲ میلیون در روز رسید در صورتی که تا پیش از شروع طرح این عدد به طور متوسط ۶.۸ میلیون تراکنش بود.  
وی ادامه داد: با شروع این طرح ۱۰۵ هزار کارت‌خوان هوشمند در بیش از ۸۰ هزار نانوایی نصب شد.
با وجود افزایش جمعیت و افزایش سهم نان در سبد مصرفی خانوار، شاهد آن هستیم که بدون هیچ تغییر قیمتی‌ای و صرفاً با جلوگیری از هدررفت آرد، جلوی بریز و بپاش‌ها را گرفتیم. هدف نهایی این طرح نیز مردمی‌سازی نظارت و ارتقای کیفیت نان است. به همین منظور بزودی از بزرگ‌ترین زیرساخت ارزیابی توسط مردم در کشور رونمایی خواهیم کرد.
 وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص جایگزینی سامانه «بریکس پی» با سوئیفت تصریح کرد: از هر ابزاری برای تحریم‌ناپذیری اقتصاد ایران استفاده می‌کنیم.
 
سیاست جمهوری اسلامی درباره FATF هیچ تغییری نکرده است
 خاندوزی درباره طرح مجدد موضوع پذیرش FATF از سوی ایران بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی درباره FATF هیچ تغییری نکرده و فارغ از کنوانسیون‌های بین‌المللی بر اساس اعتقادات خودمان با پولشویی مبارزه می‌کنیم و معتقدیم کارگروه اقدامات ویژه مالی باید با نگاه فنی به این موضوع بنگرد.
 وی درباره حضورش در اجلاس بانک جهانی گفت: پایان این هفته اجلاس در کشور مراکش برگزار خواهد شد و همزمان اجلاس صندوق بین‌المللی پول هم برگزار می‌شود که رئیس‌کل بانک مرکزی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس جهانی شرکت می‌کند.  وزیر اقتصاد درباره تأثیر آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده کشورمان در کره جنوبی بر بازار ارز افزود: انتقال منابع ارزی ایران از کره جنوبی که چند کشور در این فرایند دخیل بودند و زمان طولانی هم صرف آن شد، نیازمند ملاحظات اجرایی و فنی مهمی بود تا منفعت اقتصادی ایران تأمین شود و کانال امنی برای انتقال شکل بگیرد که خوشبختانه این کار در دولت انجام شد.
 
رفع موانع حقوقی- قضایی برای دسترسی به ۱.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی
 وی ادامه داد: علاوه بر این، رفع موانع حقوقی- قضایی برای دسترسی به ۱.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان در لوکزامبورگ در روزهای گذشته مرتفع شده و پیگیری برای آزادسازی سایر منابع بلوکه‌شده نیز ادامه دارد.
آزادسازی منابع و در عین حال رشد صادرات نفتی و غیرنفتی موجب شده است دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز باشد.  به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، نوسانات روزهای اخیر ارز نیز تحت مدیریت و کنترل بانک مرکزی است. چشم‌انداز ما این است که وضعیت مطلوب فضای اقتصاد کلان کشور نیز به بانک مرکزی برای تداوم‌بخشی به ثبات بازار ارز کمک خواهد کرد.

برش

در نشست ستاد اقتصادی دولت مقرر شد سیمان و فولاد از بورس کالا خارج نشوند
 وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره برخی تبلیغات منفی علیه دولت مبنی بر وجود اختلاف میان اعضای کابینه در زمینه خروج فولاد و سیمان از بورس کالا اظهار داشت: جریان‌هایی خارج از دولت هر طرح بحثی را بزرگنمایی می‌کنند و از آن به وجود شکاف در دولت تعبیر می‌کنند ولی انسجام کامل در تیم اقتصادی دولت هست و از سوی دیگر همه اعضا برای بیان نظرات خود شجاعت دارند از این جهت شرایط خوبی در دولت داریم که قابل مقایسه با دولت‌های قبل نیست. وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاستگذار بخش مسکن دغدغه‌هایی برای تولید سیمان و فولاد دارد که ما هم آن را درک می‌کنیم.
 خاندوزی ادامه داد: علت ورود سیمان و فولاد به بورس کالا ناشی از خرید و فروش و سفته‌بازی حواله‌های فسادزای این کالاها بود که برای دلالان سود زیادی ایجاد می‌کرد و افراد خاصی قبل از عرضه در بورس کالا به این حواله‌ها دسترسی داشتند، اما بورس کالا سبب کشف قیمت عادلانه سیمان و فولاد شد، ضمن اینکه از این طریق دولت امکان کنترل و مدیریت را نیز دارد و می‌تواند جلوی کدهای بورسی افراد متخلف را بگیرد. به آقای بذرپاش هم گفتم که بورس کالا این آمادگی را دارد تا ابزارهای مدیریتی را در اختیار سیاستگذاران بخش مسکن قرار دهد، نهایتاً در نشست ستاد اقتصادی دولت مقرر شد تا سیمان و فولاد از بورس کالا خارج نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا