خرید تور تابستان ایران بوم گردی

منطق قرآن، خطای اولیه را به «آدم» نسبت می‌دهد

آیت الله «سید کمال حیدری» در درس خارج فقه خود گفت: منطق قرآن خطای اولیه را به آدم و منطق روایی خطای اولیه را به حوا نسبت می‌دهد.

به گزارش انصاف نیوز، به نقل از کانال تلگرامی «نامه‌های حوزوی»، آیت الله حیدری در درس خارج فقه زنان، گفت:

34575684529348628476948502

آیه‌ی ۳۵ سوره بقره: «وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ»؛ گفتیم ای آدم تو و همسرت در بهشت مسکن گیرید، و بخورید ازآن به فراوانی، هر زمان که بخواهید، و به این درخت نزدیک نشوید، پس در این حال از ستمکاران خواهید بود.

در آیه‌ی شریفه‌ی فوق، در درجه‌ی اوّل خطاب متوجه حضرت آدم (ع) است و فرموده است گفتیم ای آدم، نه اینکه بگوید گفتیم ای حوا. پس خطاب آیه‌ی شریفه متوجه حضرت آدم است نه همسر حضرت آدم! حال که حضرت آدم مورد خطاب قرار گرفته است، در ادامه می‌فرماید: تو و همسرت در بهشت ساکن شوید و هر چه می‌خواهید از آن بخورید، می‌بینیم که همچنان خطاب متوجه حضرت آدم است، نه همسر حضرت آدم و در ادامه می‌فرماید: شما دو نفر به این درخت نزدیک نشوید، «و لا تقربا هذه الشجرة)، نه اينكه بگوید تو ای جنس مؤنث، تو ای همسر آدم به این درخت نزدیک نشو «و لا تقربی هذه الشجرة».

پس نصّ قرآن نشان می‌دهد که حکم نزدیک نشدن به درخت متوجه آدم و حوا (مذکر و مؤنث) هر دو می‌باشد نه اینکه حکم فقط متوجه حضرت حوا (جنس مؤنث) باشد. سپس ادامه می‌دهد که اگر به این درخت نزدیک شوید هر دوی شما از ستمکاران خواهید بود «فتکونا من الظالمین»، نه اینکه تو ای جنس مؤنث از ستمکاران خواهی بود!

در صورتی که قصه‌های قرآنی را قضایایی حقیقی بدانیم، منطق قرآن کریم خطای اوّلیه را به آدم (جنس مذکر) نسبت می دهد اما منطق روایی به حوا (جنس مؤنث)، حال شما مخیّرید که منطق قرآن را برگزینید که از نظر سند و الفاظ و تعابیر و سیاق، قطعی است و یا منطق روایات را انتخاب کنید که در آنها جعل و وضع و تحریف و اسرائیلیات وجود دارد.

منطق روایات در این زمینه ما را به نتیجه‌ای کاملاً متفاوت با منطق قرآن می‌رساند. البته در این میان برخی روایات معتبر و هماهنگ با قرآن نیز وجود دارند که می‌توان از آنها بهره برد، اگرچه تعداد آنها بسیار اندک است.

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

  1. من در این آیاتی که ایشان قرار دادند، نشانه ای نمی بینم که خطای اولیه را به آدم یا حوا نسبت دهد. اصلا این آیات، ربطی به خطای اولیه نداشت. خوب است همه دست از تفسیر به رای برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا