خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازی بزرگ خاتمی در دو انتخابات ۱۳۹۰ و ۱۴۰۲ | علی اصغر شفیعیان

علی اصغر شفیعیان:

علی اصغر شفیعیان مدیر مسئول انصاف نیوز

بازی بزرگ خاتمی با رای ندادن در انتخابات جاری چیست؟ رای ندادن او جلوی اصلاح‌طلبان روزنه‌گشا را نگرفت اما اگر رای می‌داد، بخشی از اصلاح طلبان تحریمی از او عبور می‌کردند و به دامن براندازی می‌افتادند ولی حالا به بیانیه‌ی ۱۵ ماده‌ای او رضایت دادند در حالی که پارسال حامی بیانیه‌ی رفراندوم موسوی بودند. خاتمی این بار هم با این «یک رای» واسطه‌ی رادیکال‌ها با جمهوری اسلامی شده است و احتمالا می‌توان در انتخابات بهار ۱۴۰۴ نتیجه‌ی آن را پای صندوق رای دید.

اسفند سال ۱۳۹۰ در انتخابات مجلس نهم، من از چند وقت قبل تصمیم داشتم که رای بدهم؛ چه در فیسبوک که آن دوران رواج داشت و چه در قالب یادداشت، ضمن احترام به مردمی که به خاطر ظلم‌ها و خطاها نمی‌خواستند شرکت کنند، از فرصت رای دادن دفاع کرده بودم. خاتمی اما هیچ وقت نگفته بود که رای می‌دهد ولی داد. تک رای او در دماوند حدود یک سال سوژه بود و به او حمله می‌کردند.

تک رای آن سال خاتمی توانست رابطه‌ی اصلاح طلبان با حاکمیت را وصل نگه دارد و یک سال بعد در آستانه‌ی انتخابات ۹۲ او و مرحوم هاشمی توانستند فضای سرد آن انتخابات را بشکنند و روحانی را برکشند. در آن انتخابات امثال آقا مصطفی تاجزاده، اردشیر امیرارجمند و چهره‌های دیگری شرکت نداشتند و حتی بخشی از آنها تحریم کردند.

خاتمی در ۹۰ نگفت که رای می‌دهد تا روی نظر اصلاح طلبانی که نمی‌خواستند رای بدهند تاثیر نگذارد؛ در ساعات پایانی در دماوند رای داد. یعنی رای او هیچ کسی را تشویق به رای دادن نمی‌کرد. امسال کار او سخت‌تر بود. در آن انتخابات امثال من در بین اصلاح طلبان بسیار کم بود اما امسال جریانی به دنبال روزنه‌گشایی و حمایت از میانه‌روهاست.

خاتمی قبل از انتخابات امسال نه گفت که رای می‌دهد تا کسانی به خاطر او رای دهند، نه از پیش گفت که رای نمی‌دهد تا کسانی به خاطر او رای ندهند. حتی تا دقایق آخر رای گیری کسی نمی‌دانست که رای می‌دهد یا نه. هنوز هم مبهم است که چه کرده است. او با زیرکی طوری رفتار کرد که باز هم میانه را بگیرد. او از دو پاره شدن اصلاح‌طلبان حمایت نکرد هرچند فراکسیون‌ها را اجتناب ناپذیر می‌داند. مواضع چند ماه اخیرش در همین مسیر بود.

خاتمی نه کسانی که در انتخابات شرکت کردند و چه آنها که تحریمی بودند را تکفیر نکرد؛ اشتباهی که امثال تاج‌زاده داشتند و شرکت کنندگان را به ظلم‌شویی متهم کردند.

خاتمی از زیرک‌ترین سیاستمداران ایران معاصر است هرچند به برخی رفتارهایش نقدهایی وارد باشد که هست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خاتمی اعتراف کرده تو ۸۸ رفقاش دروغ گفتند اما حاضر نمیشه بگه. چون به جای خدا از طرفدارای تندوروش میترسه

    14
    31
  2. ملت از اصلاح طلب و اصول گرا عبور کرده است،عدم شرکت در انتخابات،تنفس مصنوعی خاتمی است به مثابه نوش دارویی که بعد از مرگ سهراب آمده.

    23
    6
    1. ایران و خیلی از کشور ها از تفرقه صدمات اساسی خورده اند و تفرقه انداز و حکومت کن شعار انگل ها را همه ما می شناسیم پس کسی که در داخل تفرقه کند یا نادان است و یا خائین.

      1
      6
  3. با سلام آقای شفیعیان بس کنید این مردم بودند که رای دادن به خاتمی هم هیچ ربطی ندارد اتفاقا ایشان و همفکرانش و اصلاحات چندبار اطلاعیه صادر کردند که ما رای نخواهیم داد و انتخابات را تحریم کردیم و یه نمونه کوچک اش هم همین آخوند حیدری موجود در سایت شما چه می گویی خودت می فهمی اصلان چه میگی هر کسی هم آمد رای داد فقط بخاطر امام رهبری و شهدا آمدن خاتمی اگر دستشان چرب بود به سر خودش میکشید دیگه تمامش کنید بابا شماها چقدر رو دارید خاتمی و جبهه اصلاحات و موسوی پارسال مگر نگفتن ما از نظام و جمهوری اسلامی عبور کردیم چون مردم مظلوم ولی باشرفی و مقاوم کشورم رای دادن حالا ماموریت پیدا کردید هر توری شده این ها را بچسبانید به مردم و نظام به خون شهدا قسم نمی چسبد یعنی این مردم عزیز اجازه نمی دهند اصلاح طلب و ضدانقلاب ماجرا تمامی، آقای شفیعیان لطفا منتشر کنید سانسور نکنید

    12
    24
    1. با تشکر از شما و زحماتتان در جنگ.چرا هشتاد درصد مردم رای ندادند؟!چه کسی مردم را نا امید کرد؟

  4. به هر حال ترجیح میدم اقای خاتمی هنوز درون نطام باشند به خاطر احترام به خود ایشون و حزب اتحاد با وجود اینکه اتحاد ملت خیانت کرد و میکنه صبر ایوب …

    4
    13
    1. یه خیانتشو بگو.با چنین قضاوتی معلوم شد از چه نحله ای هستی.خائن کسی است که دلار را بالا برد اما نمیدانم کیست.

  5. ۴۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کردن به خاطر رهبری و شهدا و …… شصت درصد بقیه شرکت نکردن. ولی این ۴۰ درصد مهم تر از اون ۶۰ درصد هستن

    7
    20
  6. رای ندان خاتمی بیانگر آن بود که او از پختگی سیاسی لازم برخوردار نیست زیرا همه جامعه را در نظر نگرفت و راه اخساسی و عوامانه را در پیش گرفت . رای سفید او اری به مفهوم انتخابات بود نه اعتبار به رقیب سیاسی.

    5
    15
  7. خاتمی و روحانی دو خائن به ملتند و اگر نبودند احمدی نژاد دلیر بساط … رو زودتر ازینها پیچیده بود .

    2
    10
  8. من صداقت آقای شفیعیان را که از یک یکسال پیش دنبال شرکت در انتخابات بودند را تحسین میکنم و صداقت ایشان را بر سیاسی کاری آقای خاتمی ترجیح میدهم.
    همانطور که آقای شفیعیان گفتند میشود و در انتخابات ریاست جمهوری بعد اصلاح طلبان شرکت خواهند کرد و حرف های امسال یادشان خواهد رفت. ولی باید بدانند که دیگر کسی آقای خاتمی را صادق نخواهد دانست.

    5
    7
  9. آقایان اصلاح طلب این بد بخت بعد از ریاست جمهوری اعلام کرد که اخود را از سیاست باز نشسته می کند چرا دست از سر کچلش بر نمی دارید آنهم یک رای دارد در عوش رای هر معتاد صد هزار تومان بود کاندید ها از این رأی ها خیلی خریدند

    5
    1
  10. جناب شفعیان در مورد مطلب شما حرفها می شود شما برداشت خودتان را از رفتار خاتمی نوشتید و نیت خوانی کردید ولی من فکر می کنم که خاتمی تنها برای موقعیت خودش این رفتار را از خود نشان داد . وربطی به بدنه اصلاحات ندارد.
    جناب شفیعیان در هر رسانه معمولا یک نفر کارشناس ویرایش وجود دارد. مطالب قبل از انتشار بوسیله این ویراستار بررسی و اصلاح می شود در کشورهای پیشرفته نوشتن مطالب مخدوش در رسانه حتی می تواند تنبیه مالی بدنبال داشته باشد جرا که رسانه بخشی از فرهنگ یک کشور حساب می شود و یکی از رسالتهای رسانه هم حفظ ادبیات آن است. یک پاراگراف از نوشته شما را در همین جا نشان می دهم این پاراگراف از چند نفر با تحصیلات در حد دیپلم و دبیرستانی بخواهید فهمشان را از آن برایتان نقل کنند و در پی آن این پاراگرافت را به کسی که اندک تجربه ای در امر ویرایش دارد دوباره بنویسد تا خود متوجه شوید چه علط های فاحشی در آن وجود دارد . من زمانی که با یکی از سایتها همکاری مختصری داشتم همیشه می خواستم مطلب ارسالی را حتما ویرایش دوباره کنند بعد از ویرایش دوباره از خواندن آن هم می آموختم و هم لذت می بردم در یکی از مطالب ارسالی بعد از ویرایش همکاری که بجای بلاخره سرانجام را جایگزین کرده اینقدر جمله زیبا شده بود که هنوز هم بعد از سالها از مرور آن لذت می برم
    خاتمی نه کسانی که در انتخابات شرکت کردند و چه آنها که تحریمی بودند را تکفیر نکرد؛ اشتباهی که امثال تاج‌زاده داشتند و شرکت کنندگان را به ظلم‌شویی متهم کردند.
    جناب شفعیان بی توجهی به زبان مادری خیانتی نا بخشودنی به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است پارسی را پاس بداریم !!

    5
    1
  11. سلام و عرض ادب
    آقای خاتمی به نظر اکثریت احترام گذاشت و رای نداد. ضمنا من سر صندوق بودم شهرستانها اکثرا قومیتی رای دادن و گرنه مشارکت از این مقدار کم هم کمتر میشد.در این کشور فقط خاتمی میتونه مشارکت بالای مردم رو احیا کنه . فقط به رای اول تهران نگاهی بیندازید عمق فاجعه مشخص است.

    2
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا