خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شناخت صحیح از «تایر» تصادفات را کاهش می‌دهد

«تایر» نقش مهمی در کنترل خودرو دارد و به گفته کارشناسان سازمان استاندارد، از آنجا که بسیاری از سوانح رانندگی، ناشی از مشکلات لاستیک ها است، بدون شک با شناخت رانندگان از خرید، نگهداری و استفاده صحیح از انها آمار تصادفات رانندگی کاهش می یابد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا، بسیاری از دارندگان خودرو از نقش مهم لاستیک در وضعیت حرکت و ایمنی اتومبیل غافل هستند و همچنین به ضرورت انتخاب و نگهداری صحیح تایرها برای عملکرد هر چه بهتر کل سیستم خودرو توجه ندارند.

به طور معمول لاستیک های موجود در بازار در دو نوع بایاس و رادیال است؛ به گفته کارشناسان سازمان استاندارد، در تولید لاستیک های بایاس که تکنولوژی قدیمی دارند، از الیاف و رشته های نخی استفاده می شود و در تولید لاستیک های رادیال از رشته های سیمی استفاده می شود.

لاستیک های خودرو به ویژه لاستیک های چرخ های جلو پس از طی مسافتی مستهلک و فرسوده می شوند و بهتر است هر 5 تا 8 هزار کیلومتر، جای تایرها با یکدیگر عوض شود به این دلیل که تایرهای جلو به ویژه اگر اکسل جلو باشند، سریعتر ساییده می شوند. تایرهای جلو وظیفه چرخش خودرو در پیچ ها را انجام می دهند.

همچنین برای مراقبت بهتر از تایرها، تنظیم باد تایرها باید زمانی صورت بگیرد که سرد هستند و همچنین در تنظیم کردن باد، صحت عملکرد درجه باد باید مورد اطمینان باشد.

نکته دیگری برای نگهداری از تایرها این است که اگر خورده شیشه، شن و سایر اجسام خارجی لابه لای آج گیر کرده باشد، خارج شود زیرا به تدریج در تایر فرو می روند و سبب بروز نشتی باد از آن می شوند.

همچنین باید از حرکت بی وقفه یا حرکت با سرعت و حمل بار زیاد در مسیرهای طولانی به ویژه در فصل گرما اجتناب شود زیرا این امر می تواند تایرها را بیش از حد گرم کند و به آن صدمه برساند.

از دیگر عوامل مؤثر در کاهش عمر تایر، نحوه رانندگی و نوع جاده ای است که در آن تردد می شود؛ همچنین تنظیم نشدن فرمان، در یک راستا و بالانس نبودن چرخ ها، عدم تنظیم باد مناسب تایر نیز فرسودگی تایر را به دنبال دارد.

وضعیت باد تایر یکی از مهمترین نکاتی است که رانندگان باید به آن توجه کنند زیرا در صورت زیاد بودن میزان باد، جداره تایر داغ می شود و احتمال ترکیدگی آن افزایش می یابد. اگر تایر خیلی کم باد شود، در سرعت های بالا و سرپیچ به ویژه در هوای گرم ممکن است از روی رینگ جدا شود و حتی بالا رفتن مصرف بنزین هم می تواند از اثرات کم باد بودن تایر باشد زیرا سطح تماس تایر با جاده زیاد می شود و به عنوان مثال به ازای هر 5 درصد کم باد بودن تقریباً 1 درصد بر مصرف سوخت اضافه می شود.

علاوه بر این، تایری که از حد توصیه شده بیشتر باد شود، تنها روی قسمت وسط رویه آجدار حرکت می کند، لذا سایش زود هنگام در آن بخش پدید می آید ضمن آنکه هنگام ترمز و دورزدن، کنترل خودرو مشکل می شود.

هنگامی که عمق آج رویه به 6/1 میلی متر کاهش یابد، باید تایر را عوض کرد. به منظور تشخیص راحت تر زمان تعویض تایر، 6 نشانگر حد سایش آج تایر دور تا دور محیط تایر با فواصل یکسان از هم در میان آج ها طراحی شده است که هرگاه عمق آج تایرها با عمق نشانگرهای حد سایش یکسان شود نشان دهنده زمان تعویض تایر است.

کارشناسان سازمان استاندارد بر منع استفاده از لاستیک هایی که از تاریخ تولید آنها بیش از 3 سال می گذرد، تاکید دارند و می گویند: لاستیک های ایرانی باید دارای علامت استاندارد باشند.

به گفته این کارشناسان، کلیه لاستیک‌ها دارای تاریخ ساخت در جداره بیرونی خود هستند که به صورت یک عدد چهار رقمی درج شده است و این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است؛ دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می دهد که برای مثال درج عدد 1607 روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته شانزدهم سال 2007 تولید شده است و اگر این عدد سه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال 2000 است.

برای جلوگیری از کاهش عمر لاستیک باید اندازه تایرهایی که روی یک محور قرار می گیرند، مشابه باشند و از به کار بردن تایر نو با یک تایر کهنه روی یک محور نیز بااید پرهیز شود.

از دیگر نکاتی که برای نگهداری صحیح از تایرها باید رعایت شود، این است که زنجیر چرخ نباید برای مدت طولانی استفاده شود تا به دیواره تایرها آسیب نرسد .

برای تمیز یا براق کردن تایر نیز توصیه می شود که از مواد شوینده یا براق کننده که دارای مواد شیمیایی یا مشتقات نفتی هستند استفاده نشود زیرا در اثر تماس تایر با نفت، بنزین، روغن، گریس یا مواد شیمیایی ممکن است ناحیه ای که در تماس با این گونه مواد بوده در حرکت یا هنگام اعمال ترمزهای ناگهانی دچار سایش غیر عادی شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا