خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض تادا به بازداشت دانشجویان و محکومیت عدالتخواهان شیراز

تشکل‌های دانشجویی موسس اتحادیه‌ی «تادا» در اعتراض به بازداشت دانشجویان و محکومیت عدالتخواهان شیراز، بیانیه‌ای منتشر کردند.

متن این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار رفته است، به همراه اسامی تشکل‌های امضا کننده در پی می‌آید:

یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلی اَنْفُسِکمْ اَوِ الْوالِدَیْنِ وَ الْاَقْرَبِینَ اِنْ یَکنْ غَنِیّاً اَوْ فَقِیراً فَاللَّهُ اَوْلی بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوی اَنْ تَعْدِلُوا. «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، قیام کنندگان دائمی به عدالت باشید و شهادتهای شما برای خدا ادا شود، اگر چه به ضرر خویشتن یا پدر و مادر و خویشاوندان تمام شود، بدون تفاوت میان بی‌نیاز و نیازمند، خداوند به نیازمندی و بی‌نیازی آن دو داناتر و شایسته‌تر است. از هوی پیروی نکنید تا عدالت بورزید».

بعد از اعتراضات مردمی در چند روز گذشته شاهد بازداشت تعداد زیادی از فعالین مدنی و به خصوص دانشجویان در شهرهای سراسر کشور هستیم. حال که حق مسلم مردم بنابر اصل ۲۷ قانون اساسی در خصوص اعتراضات و راهپیمایی‌های خیابانی به رسمیت شناخته نمی‌شود.

با گذشتن چندین روز از تظاهرات، بسیاری از دانشجویان بازداشتی با صدور قرار کیفری آزاد شده‌اند، اما هنوز دانشجویانی هستند که در بازداشت به سر می‌برند و همزمان نیز اخبار ناگواری مبنی بر سلب حقوق حقه افراد در زندان و خبر فوت افرادی در آنجا، که نگران کننده است، به گوش می‌رسد.

از سوی دیگر، بعد از اینکه فعالین دانشجویی جنبش عدالت خواه، طی نامه‌ای به رییس قوه‌ی قضاییه در خصوص بی سرانجام ماندن پرونده‌های اتفاقات کوی دانشگاه، بازداشت‌های بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸، حقوق‌های نجومی، املاک نجومی و کم رنگ شدن اعتماد مردم به دستگاه قضایی به دلیل عدم شفافیت در صدور احکام سوالاتی را مطرح کردند و همچنین با نقد و طرح پرسش از امام جمعه‌ی شهر شیراز در خصوص عدم شفافیت مالی ستاد انتخاباتی ایشان در انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴ (که به عنوان نماینده‌ی مردم در مجلس شورای خبرگان انتخاب شدند)، خواستار شفاف سازی شدند.

پس از انتشار این نامه که چندین ماه احضار و بازجویی نویسندگان این نامه را در پی داشت، اکنون شاهد آن هستیم که در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۶ چهار تن از ایشان توسط شعبه‌ی ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شیراز به جرم نشر اکاذیب به ۳ ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از هرگونه فعالیت سیاسی، تشکیلاتی و نشریاتی محکوم شدند.

با توجه به اینکه در کنار مطالبات سیاسی و دغدغه‌های اجتماعی، بخش مهمی از شعارهای مردم در راهپیمایی‌های چند روز گذشته به مشکلات اقتصادی و فساد مالی مسوولان اشاره داشت، قطعاً راه برون رفت از این بحران برخورد سلبی با معترضین و رفتار قهری … با فعالین دانشجویی و رسانه‌ای که خواهان شفافیت اداری مسوولان هستند، نیست.

زیرا که نظارت رسانه‌ها و تشکل‌های غیر دولتی بر اصحاب قدرت می‌تواند کمک شایانی به کاهش فساد در مدیریت‌های غیر دولتی و دولتی داشته باشد که البته با مشاهده‌ی چنین رفتارهایی … این نگرانی به وجود می‌آید که مسوولان ما از شفافیت در امور و نظارت مردم بر عملکرشان هراس دارند.

ما تشکل‌های دانشجویی بنا بر وظیفه‌ی قانونی، دینی و اخلاقی خود، خواستار بازرسی مجدد و لغو احکام صادره برای فعالین جنبش عدالتخواه بوده، از طرفی با توجه به وقایع اخیر و خبرهای ناگوار رسیده از زندان اوین و زندان‌های دیگر شهرستان‌ها، از کلیه‌ی مسوولین انتظار می‌رود که سریعتر دانشجویان در بند را بدون قید و صدور قرار کیفری آزاد، پرونده‌های ایجاد شده را مختومه و همچنین با اهتمام کامل، نسبت به شفافیت روندها و مسائل، اقدام کنند و با شفاف سازی کلیه‌ی ابعاد ماجرا در نزد افکار عمومی، از ایجاد شکاف بین مردم و مسوولین جلوگیری نمایند.

واسلام علی من التبع الهدی

 

۱- انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان

۲- انجمن اسلامی امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۳- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مراغه

۴- انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی بوشهر

۵- انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز

۶- انجمن اسلامی رویش دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

۷- تشکل اسلامی فرارو دانشگاه صنعتی دزفول

۸- تشکل اسلامی رویش دانشگاه صنعتی اراک

۹- تشکل فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه اسفراین

۱۰- مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۱۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم

۱۲-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز

۱۳- تشکل اسلامی نسل نو دانشگاه قم (واحد خواهران)

۱۴- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه

۱۵- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم

۱۶–تشکل اسلامی نسل نو دانشگاه قم (واحد برادران)

۱۷- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان

۱۸- تشکل وحدت اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

۱۹- مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری

۲۰- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

۲۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

۲۲- انجمن اسلامی دانشگاه فرهنگیان گرگان (پردیس آیت الله خامنه‌ای)

۲۳- انجمن اسلامی دانشجویی علوم پزشکی اصفهان

۲۴- مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

۲۵- انجمن اسلامی پیرو خط امام علوم پزشکی زاهدان

۲۶- انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی گراش

۲۷- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گرگان

۲۸- انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی همدان

۲۹- انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا (ص) بهبهان

۳۰- انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام علوم پزشکی یاسوج

۳۱- انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا