خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش یک جامعه شناس به ماجرای سعید طوسی: آموزش جنسی الزامیست

/ گفت‌وگوی انصاف نیوز با دکتر قرایی‌مقدم /

استاد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: هیچ چیز در جامعه درست نمی‌شود مگر از راه آموزش و پرورش! یکی از مواردی که باید تابوی آن را بشکانیم و خرد کنیم آموزش مسایل جنسی است؛ چه برای دختران و چه برای پسران. ما فکر می‌کنیم آموزش این مسایل تابوست و اگر در این رابطه اطلاعات بدهیم و صحبت کنیم، زمین و زمان به هم می‌رسد و شق‌القمر می‎شود و ممکن است حرمت شکنی شود و دختران و پسران خیره می‌شوند، در حالی که باید این آموزش‌ها را بدهیم که ماجرای سعید طوسی‌ها اصلا مطرح نشود.

در پی انتشار حکم تبرئه‌ی «سعید طوسی» که متهم به آزار کودکان خردسال بود، دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم، آسیب‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز با هشدار نسبت به این که «در حال حاضر سطح آگاهی‌های جنسی بچه‌های ما خیلی خیلی کم است»، گفت: متهمانی همچون بیجه در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته بود که سال‌ها بعد به حدود 30 کودک پسر تجاوز کرد و به قتل رساند؛ الان هم ده‌ها و صدها کودک آزار دیگر در راه است اگر همچنان مسیر آموزش را ببندیم و تابلوی «ورود ممنوع» نصب کنیم.

این استاد دانشگاه خوارزمی با بیان این که «در وضعیت کنونی اذهان عمومی مشوش شده و جامعه ضربه خورده است»، اظهار کرد: باید مشاوران راهنمای تحصیلی و روان درمانگرها در جمع دانش‌آموزان این مسایل را مطرح کنند و آموزش‌ها در کتاب‌های درسی وارد شوند. در جامعه‌ی ما به دلیل برخی محرومیت‌ها و محدودیت‌ها که نمی‌توانستند به دختران دست پیدا کنند، از دیرباز مسأله‌ی «بچه بازی» و «پسربازی» و حتی گاه ارتباط با حیواناتی چون الاغ، اسب و سگ و … رواج داشته و علت جامعه‌شناختی آن به دلیل سرکوب مسایل جنسی بوده، اما بچه‌ها را تسلیم شده‌ی خود می‌دانستند و بچه بازی نوعی معمول بزرگ‌ترها بوده است! باید توجه داشت که در عصر آگاهی، این ناآگاهی‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

قرایی‌مقدم به قول حضرت امیر (ع) مبنی بر «العلم في‌الصغر کالنقش في‌الحجر» اشاره کرد و گفت: این کلام یعنی یادگیری در کودکی مانند نقاشی و اثر گذاشتن بر روی سنگ است و همانطور که اگر بر روی سنگی نقاشی بکشی تا مدت‌های زیادی باقی می‌ماند و بنابراین کارهایی که ما باید تابوی آن را بشکانیم و خرد کنیم آموزش مسایل جنسی چه برای دختران و چه برای پسران است.

او افزود: بسیاری دختران ما به دلیل همین ناآگاهی دچار مشکلات عدیده شده‌اند و نمی‌دانند که برخی محارم از جمله پدر، برادر، دایی و عمویی که یکسری کارها با آنها می‌کنند، دقیقا چیست! فکر می‌کنند عادی و شاید شوخی است؛ موضوعی که در بررسی‌های فحشا، شاهد تجاوزات خانوادگی علیه دختران بودیم.

این آسیب‌شناس مسایل اجتماعی، نقش آموزش در رابطه با مسایل سکس و جنسی برای بچه‌ها اعم از پسران و دختران را بارز و تعیین‌کننده دانست و اظهار کرد: همه‌ی جوامع آن را در کتاب‌های درسی از همان بدو تحصیل گنجانده‌اند و در خانواده از سوی والدین به‌ویژه مادران به آن اهمیت می‌دهند و متأسفانه در سند 2030 پیش‌بینی شده بود که مورد هجمه‌های ناآگاهانه قرار گرفت.

قرایی‎مقدم افزود: باید آموزش‌های جنسی از شش سالگی به‌صورت داستان، شعر و ادبیات کودکانه به‌طور غیرمستقیم آغاز شود و مادران جوان نیز به اهمیت این آموزش‌ها واقف باشند؛ مادران قدیمی نسبت به آنهایی که جلوی اجرای سند 2030 را گرفتند، عاقل‌تر بودند و دختر را تنها نزد هیچ یک از محارم و حتی پدرش نمی‌گذاشتند و رعایت‌های بسیار می‌کردند. قتل مرحومه «آتنا اصلانی»، «ستایش قریشی» و سایر موارد مشابه فقط و فقط به دلیل ناآگاهی بچه‌ها نسبت به بدنشان و مسایل جنسی است.

او تصریح کرد: در این سال‌ها فقط سرمان را عین کبک زیر برف کردیم و چیزهای مهمی که باید دیده می‌شد و شنیده می‌شد و در رابطه با آن صحبت می‌شد را پنهان کردیم و در شرایط کنونی، منبری‌ها هم باید وارد شوند و این آگاهی‌ها را به زنان و مردان و دختران و پسران بدهند.

به گفته‌ی این جامعه‌شناس، در تحقیقی که بر روی برخی روسپی‌ها انجام شد، بیشتر آنها عنوان کردند که ما در کودکی، مورد تجاوز عمو، دایی، برادر و … قرار گرفته‌ایم و حتی درباره‌ی آماری که اخیرا از دختران فراری به نقل از رییس اورژانس اجتماعی کشور منتشر شد نیز باید گفت که اغلب این دختران هم به دلیل این تعرض‌ها اقدام به فرار از خانه می‌کنند و باز هم جای آموزش در رسانه‌ی ملی، مشاوران تحصیلی، سریال سازی و .. خالی است.

قرایی‌مقدم با تأکید بر این که «غریزه‌ی جنسی مانند نان و آب خوردن است؛ در قبایلی که روابط آزاد است، آزار وجود ندارد، اما در قبایل محدود، بیشتر شاهد اتفاقات ناگوار «بچه بازی» هستیم»، گفت: بی‌تردید یکی از دلایل اختلالات روانی که این روزها در جامعه‌ی ایرانی رواج یافته، مسأله‌ی بهداشت روانی ناشی از ارضا نشدن نیازهای جنسی است که فشار زیادی به فرد می‌آورد؛ شما می‌خواهید یک دختر یا پسر جوان را محدود کنید تا 30 سال، معلوم است که نمی‌شود! در حالی که نیازهای جنسی هم‌رده‌ی نیاز به خوردن و آشامیدن است؛ پس این‌گونه باشد آقایان باید اگر در سند 2030، نیازهای اولیه‌ی خوردن و آشامیدن هم مطرح شده باشد، آن را هم حذف کنند.

استاد دانشگاه خوارزمی گفت: غریزه‌ی جنسی امری طبیعی و خدادادی است؛ با آنچه خداوند داده که نمی‌توان مبارزه کرد؛ این اولین غریزه‌ای است که انسان با آن مواجهه پیدا کرده و به قول فروید، اساس اجتماعی شدن، سکس است. دنیای فعلی دیگر دنباله‌رو زمان گذشته نیست و هجوم اطلاعات، نیاز به آموزش جامع و کامل را براي کودکان ایجاب می‌کند و اگر آموزش جنسی در کلاس درس و در میان گروه همفکر و همسال مطرح شود، جنبه‌ی اثربخشی و پویایی بیشتری خواهد داشت و بر اساس تحقیق «سورکین» بر روی 273 نوجوان، مشخص شد که تاثیر گروه همسالان و همفکران از والدین بیشتر است؛ چرا که فرزندان بینش والدین را تحکمی می‌دانند که جنبه‌ي زور دارد، در حالی که وقتی جوانان با هم بحث می‌کنند، این دید برطرف می‌شود.

قرایی‌مقدم با تأکید بر این که «تابوشکنی آموزشی را از خانواده آغاز کنیم»، اظهار کرد: نسل جوان امروز با فضاهاي مجازي و اینترنت دنیا را در خانه دارد و دیگر محدودیت را نمی‌پذیرد، پس باید برنامه‌هاي آموزشی و روشنگري بیشتري اعمال کنیم و از بیان این مسایل به فرزندان نهراسیم. باید کاري کنیم تا فرزندان با اطلاعات کامل در جامعه گام بردارند. می‌توان با استفاده از فیلم‌ها و سریال‌ها، کتاب و همگامی والدین با اولیای مدرسه آنان را آگاه کنیم تا جوانان ما از روی ناآگاهی اشتباه همدیگر را تکرار نکنند.

اولین واکنش سعید طوسی به حکم تبرئه: «دروغ می‌گوید»

پدر شاکی پرونده سعید طوسی: سکوت می‌کنم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چه کسی هم برای این اموزش مناسب تر از سعید طوسی ، هم تخصص دارد و هم نزد بزرگان اعتبار !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا