خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فلسفه به وجود آمدن پنالتی در فوتبال

سایت «ورزش 11» در گزارشی درباره‌ی فلسفه‌ی به وجود آمدن پنالتی در فوتبال نوشت:

فوتبال از آغاز تا به حال دست خوش نغییرات بسیاری بوده است اما یکی از جالب ترین قوانینی که تا به حال در این ورزش گنجانیده شده است ضربه پنالتی است.

قطعا بازی فوتبال جذاب ترین و پربیننده ترن ورزش دنیاست پدیده ای که گاه با برگزاری یک بازی میلیاردها بیننده تلوزیونی را به خود جلب می کند و گاه باعث اشک و لبخند های بسیاری می شود.

52948768768768761

فلسفه فوتبال متعلق به چینی هاست، نزديك به دو هزار سال پيش يكي از امپراطور هاي چيني به نام امپراطور هوانگ تين كه به تقويت جسم و روح سربازان خود بسيار علاقمند بود بازي جالب و سرگرم كننده اي را ابداع كرد و نظاميان را واداشت كه در اوقات فراغت به آن بپردازند .اين بازي تسو- كوه ناميده شد و ترتيب ان چنين بود كه دو گروه بدون استفاده از دست و فقط با ضربه هاي پا توپ را مي بردند تا از زمين حريف عبور دهند. تسو در زبان چيني به معني لگد زدن و كوه به معني توپ است تو پي كه براي بازي تسو- كوه بكار مي رفت از هشت قطعه چرم به هم دو خته تشكيل مي شد كه درون آن را با پر مرغ يا پشم مي انبا شتند.

روند تکامل بازی فوتبال از چین به ژاپن و کم کم به اروپا کشانده شد، در تاريخ 26اكتبر سال 1863نمايندگان هفت باشگاه و دسته آزاد در لندن جمع شدندوفدراسين فوتبال انگلستان را تاسيس كردند. از اين پس با مسابقات منظمي كه در ميان تيمها برگزار مي شد شمار طرفداران فوتبال نيز در انگلستان رو به فزوني مي نهاد و از طرف ديگر انگليسها به هر نقطه از جهان كه قدم مي نهادند بازي فوتبال را معرفي و منتشر مي كردند. در اواخر قرن نوزدهم فوتبال به قدري توسعه يافته بود كه در بسياري از كشورهاي اروپاي و برخي از كشورهاي آمريكاي لاتين مسابقات فوتبال به صورتي منظم جريان داشت.

52948768768768762

این ورزش از آغاز تا به حال دست خوش نغییرات بسیاری بوده است اما یکی از جالب ترین قوانینی که تا به حال در این ورزش گنجانیده شده است ضربه پنالتی است، استفاده از ضربه پنالتی برای نخستین بار در یک صحنه از بازی تیم‌های نات کانتی و استوک در جام حذفی انگلیس احساس شد. در حالی که بازی یک بر صفر به نفع نات پیش می‌رفت یکی از مدافان این تیم زمانی که توپ در حال عبور از خط دروازه بود، با دست مانع از آن شد. این اتفاق باعث شد داور ضربه آزاد مستقیم را درست روی خط دروازه اعلام کند و دروازه‌بان دقیقا پشت توپ قرار گرفت.

این قضیه منطقی بود و مشکلی برای ضربه نزدن وجود نداشت. نات بازی را با پیروزی به پایان رساند و به نیمه نهایی صعود کرد. با این حال چنین صحنه‌ای برای اغلب فوتبال‌دوستان ناخوشایند بود و به همین خاطر مدت‌ها بر سر روی دادن اتفاقات مشابه در جریان بازی بحث شد و به دنبال یک راه حل مناسب بودند. در نهایت با وجود معدود افراد موافق، ایده ضربات پنالتی مطرح شد. قرار شد ضربه از فاصله ۱۱ متری از روی نقطه مشخصی زده شود. دروازه‌بان نیز حق داشت تا محوطه شش قدم جلو بیاید.

52948768768768763

نخستین پنالتی تاریخ به نام جان هیث بازیکن ولورهمپتون در ۱۴ سپتامبر ۱۸۹۱ ثبت شد. او برابر اکرینگتون این ضربه را زد. کم‌کم این قضیه عادی شد اما در ابتدا سنتی‌ها آن را یک رسوایی دانستند. فدراسیون آماتور استفاده از ضربه پنالتی را نپذیرفت و سال‌ها طول کشید تا این قضیه را قبول کند. همچنین برای مدت زمان زیادی دروازه‌بان‌های کورینتیانس، یکی از تیم‌های باشگاهی بزرگ انگلیس در آن دوران، این جریمه را نپذیرفتند و به نشانه اعتراض هنگام ضربه دروازه را خالی می‌کردند و در کنار دیرک می‌ایستادند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا