خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازگشت تالاب هورالعظیم به شرایط احیا

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم از آب پوشیده است که آب بخش‌های زیادی از این تالاب از رودخانه کرخه تامین شده است.

به گزارش ایسنا، حمید ظهرابی در حاشیه بازدید از تالاب هورالعظیم اظهار کرد: تالاب هورالعظیم روی مرز کشور قرار گرفته است. در سال‌های گذشته این تالاب خشک و به یک کانون بحرانی فرسایش بادی تبدیل شده بود، ولی با یک تعامل همراه با مبارزه جدی و دفاع از محیط زیست، شرایط هورالعظیم به شرایط احیا بازگشته است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم از آب پوشیده است که آب بخش‌های زیادی از این تالاب از رودخانه کرخه تامین شده است.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم از زهاب‌های کشاورزی و زهاب‌های نیشکر تغذیه می‌شود.

ظهرابی تصریح کرد: در حال حاضر می‌بینید که صیادها در حال ماهیگیری هستند، نیزارها شکل گرفته و پرندگان در حال زندگی کردن در این تالاب هستند و اکوسیستم در حال بازگشت است. بنابراین همه اینها نشان از احیا و حرکت به سمت شرایط مطلوب‌تری در تالاب هورالعظیم است.

وی با اشاره به خبرهای منتشر شده در خصوص خشک شدن تالاب هورالعظیم یا رودخانه کرخه گفت: مسائلی که در خصوص خشک شدن تالاب مطرح می‌شوند، مسائل دیگری پشت آن قرار دارد که ما در این زمینه ورود نمی‌کنیم. تلاش ما در سازمان حفاظت محیط زیست این است که به طور شفاف مسائل را نشان دهیم.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: بازدید خبرنگاران از این تالاب نشان از شفافیت کار سازمان محیط زیست دارد و ما آماده ارائه و ارزیابی نتایج کارهایمان هستیم.

ظهرابی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار هکتار پهنه‌های هورالعظیم توسط شرکت‌های حفاری خشک شده بود، تصریح کرد: در حال حاضر تنها بخش‌های خشک این تالاب، مسیرهای تردد هستند و قسمت عمده تالاب هوالعظیم آب دارد.

در ادامه احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، اظهار کرد: حدود ۴۰ هزار هکتار از ۶۰ هزار هکتار اراضی خشک شده توسط شرکت‌های حفاری در تالاب هورالعظیم اکنون به زیر آب رفته و تنها بخش‌هایی که ارتفاع زیادی دارند، آب ندارند که این بخش‌ها نیز به تدریج پر می‌شوند.

وی با اشاره به نظارت‌هایی که جهت جلوگیری از آلوده شدن آب تالاب توسط شرکت‌های حفاری و نفت انجام می‌شود، افزود: شرکت نفت، واحد HSE دارد و طبق تعهداتش نیز هسته زیست محیطی برای کنترل و پالایش ایجاد کرده است. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان در این زمینه، کنترل و پایش انجام می‌دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا