خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اعلام جنگ برای رفع ظلم به عنوان هدف، کمکی به رفع بحران نمی‌کند»

دیپلمات اسبق کشورمان با بیان اینکه سخنان برخی تریبون‌های رسمی که جنگ را هدف غایی کشور برای رفع ظلم اعلام می‌کنند، کمکی به رفع بحران نخواهد کرد، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی و حتی داخلی در مقابل نوید جنگ، تن به ریسک سرمایه‌گذاری جدی نخواهند داد.

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با  ایلنا، در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه فشار و رایزنی‌های اتحادیه اروپا در انصراف ترامپ برای خروج از برجام موثر بود؟ گفت: در یادداشت‌ها و مصاحبه‌ها تصریح کرده بودم که ترامپ تعلیق تحریم‌ها یعنی همان برجام را تمدید خواهد کرد. یعنی بازی روانی موش و گربه در پیش گرفته است و با تمدید بی‌خاصیت همراه با تحریم‌های غیرهسته‌ای جدید نیازی به ابطال یکجانبه برجام ندارد.

اروپا اگر زورش می‌رسید، به بانک‌هایش دستور همکاری با ایران را  می‌داد

وی ادامه داد: فشار و رایزنی‌های اتحادیه اروپا هیچ تأثیری در تصمیم او نداشته است. اروپا اگر زورش به امریکا می‌رسید و اگر تمایل جدی‌تر داشت به بانک‌های خودش دستور همکاری در تعاملات بانکی با ایران را می‌داد.

ترامپ می‌داند اصلاح برجام امری دوجانبه است

دیپلمات اسبق ایران در فرانسه و اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که ترامپ در صحبت‌های خود اتحادیه اروپا را تهدید کرد و از اروپایی‌ها خواستار اقداماتی برای اصلاح برجام شد. آیا اروپا با این درخواست ترامپ همراهی خواهد کرد؟ اظهار داشت: ترامپ می‌داند که اصلاح برجام امری دوجانبه است که یک طرف آن ایران است و ایران زیر بار تجدیدنظر در برجام نمی‌تواند برود.

اروپا بیش از ترامپ به حیثیت حقوقی خودش پایبند است

مجلسی با بیان اینکه فرض کنید تجدیدنظر و محدودیت‌های جدید را پذیرفت، چه تضمینی هست که زیر آن هم نزنند و ادعای بیشتر نداشته باشند؟ تصریح کرد: اروپا بیش از ترامپ به حیثیت حقوقی خودش پایبند است و نمی‌تواند به سادگی توافق چند جانبه همراه با تضمین قطعنامه شورای امنیت را لغو کند و از دیگران انتظار پایبندی به این گونه توافقنامه‌ها را داشته باشد.

قصد ترامپ مردد کردن اروپایی‌ها از معامله با ایران است

وی افزود: اروپا هم مایل است روابط کج‌دار و مریز کنونی خود را با ایران به امید آینده بهتر حفظ کند لذا با درخواست ناشدنی ترامپ موافقت نخواهد کرد. قصد ترامپ مردد کردن و نگران کردن شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی از معامله با ایران است که تاکنون به طور نسبی موفق بوده است.

شعارنویسی بر گرده موشک‌ها اقدامات دولت را در گسترش روابط بین‌المللی خنثی می‌کند

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران تا چه اندازه می‌تواند موجب نزدیکی اروپا و امریکا و ایجاد یک پرونده مشترک شود؟ خاطرنشان کرد: فعالیت موشکی ایران، دفاعی و الزامی است و تضادی هم با برجام ندارد اما شعارهای برخی تریبون‌ها و تبلیغات و شعارنویسی بر گرده موشک‌ها در زمان‌های حساس اقدامات سیاسی دولت را در گسترش روابط بین‌المللی خنثی می‌کند و بهانه به دست آنها می‌دهد که به استناد همین شعارها منکر تدافعی بودن موشک‌ها شوند.

نگرانی از گسترش نفوذ ایران به‌خاطر ایران‌هراسی از سوی اسرائیل، عربستان و امریکاست

مجلسی اضافه کرد: چون هدف نهایی موشک‌ها، نابودسازی اسرائیل اعلام شده بود که دفاع از موجودیت آن مورد اتفاق نظر اروپا، آمریکا، روسیه و حتی چین و هند است، لذا در این باب پرونده مشترک وجود دارد و نیازی به ایجاد پرونده جدید ندارد. مخالفت آنها با برخی فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به منظور گسترش منطقه نفوذ نیز به دلیل نگرانی‌ای است که لابی‌ها و تبلیغات وسیع ایران‌هراسی از سوی اسرائیل، عربستان و آمریکا مزید بر علت می‌شود.

تا تبلیغات آمریکا مستند به تبلیغات تریبون‌های داخلی باشد، اجماع آمریکا و اروپا علیه ایران ادامه دارد

وی در پاسخ به این سوال که تهران چگونه می‌تواند مانع از نزدیکی مجدد اروپا و امریکا و اجماع آنها علیه ایران شود؟ ابراز داشت: تا زمانی که تبلیغات ایران‌هراسی آمریکا به استناد تبلیغات تریبون‌های رسمی داخلی وجود دارد، اجماع میان آمریکا و اروپا علیه ایران ادامه خواهد داشت و اروپا روابط گسترده خود را با آمریکا به روابط محدود با ایران ترجیح می‌دهد.

سخنان روحانی و ظریف برای خنثی کردن تبلیغات ایران‌هراسانه است

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور ایران برای خنثی کردن تبلیغات ایران‌هراسانه بارها اعلام کرده‌اند ایران آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود، عنوان کرد: با توجه به موضع انفرادی ایران در مقابله منطقه‌ای و ادامه برخی شعارها این سخنان هنوز تأثیرگذار نبوده است.

مجلس یادآور شد: اعلامیه جمعی اجلاس فوق‌العاده سران کنفرانس اسلامی که در مقابل با اقدام ترامپ در اعلام تمایل به انتقال سفارت آمریکا به قدس در استانبول برگزار شد، ضمن محکوم کردن تجاوزات اسرائیل خواهان اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد درباره بازگشت اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷، منع شهرک‌سازی و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شده است، می‌تواند موضع انفرادی ایران را در قالبی متفاوت و جمعی قرار دهد و با سیاسی‌تر شدن فعالیت‌های حزب‌الله لبنان و با مذاکرات مستقیم دوجانبه و چند جانبه که اقتضای روابط بین‌المللی متعارف است در صورت تمایل به رفع بحران می‌توان وارد روابطی متعارف شد.

 سرمایه‌گذاری خارجی مستلزم اطمینان از ثبات سیاسی و عدم درگیری جنگی است

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران اروپایی در شرایط کنونی تن به ریسک سرمایه‌گذاری در ایران می‌دهند؟ بیان کرد: برجام موجب رفع تحریم‌های هسته‌ای شده است، اما برقراری روابط جدی اقتصادی و معاملات مهم تجاری که مستلزم روابط بانکی است و خصوصاً سرمایه‌گذاری خارجی – که مستلزم اطمینان از ثبات سیاسی و عدم درگیری جنگی است -، بسیار محدود خواهد بود.

اینکه جنگ را هدف غایی کشور برای رفع ظلم اعلام می‌کنند، کمکی به رفع بحران نخواهد کرد

این دیپلمات اسبق کشورمان با بیان اینکه سخنان برخی تریبون‌های رسمی که جنگ را هدف غایی کشور برای رفع ظلم اعلام می‌کنند، کمکی به رفع بحران نخواهد کرد، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی و حتی داخلی در مقابل نوید جنگ، تن به ریسک سرمایه‌گذاری جدی نخواهند داد. البته با اعتدال و مدیریت حرفه‌ای روابط خارجی توسط وزارت امور خارجه و پایان گرفتن مشارکت در جنگ فرسایشی در سوریه می‌توان به تغییر تدریجی اوضاع و احوال، رفع متقابل تهدیدها و گسترش روابط مالی و اقتصادی نیز امیدوار بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا