خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سوریه

انتخابات ریاست جمهوری سوریه که امروز ( سه شنبه ) از ساعت 7 صبح به وقت دمشق( هشت و نیم به وقت تهران) آغاز شده و قرار است از تا ساعت 19 ادامه داشته باشد.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از مهر، اولین انتخابات چند حزبی است که به گفته منابع سوری به صورت شفاف و کاملا آزادانه برگزار می شود و این در حالی است که طبق اخبار واصله با وجود تنش و ناامنی در نقاط مختلف سوریه مردم این کشور با شور و نشاط خاصی در فعالیتهای تبلیغاتی مشارکت کردند و به تبع آن نیز پیش بینی می شود که مشارکت در این انتخابات نیز بسیار گسترده باشد.

طبق گزارش منابع محلی سوریه، هم اکنون اکثر مناطق این کشور (بیش از 60 درصد) به کنترل ارتش سوریه درآمده است و این مسئله نقش مهمی در مشارکت بیشتر مردم در انتخابات ایفا خواهد کرد و از 23 میلیون جمعیت سوریه 19 میلیون و 500 هزار نفر در مناطق امن و تحت کنترل ارتش سوریه قرار دارند که حدود 15 ملیون نفر از از آنها واجد مشارکت در این انتخابات هستند و به نظر می رسد که 60 تا 70 درصد واجدان شرایط در انتخابات مشارکت داشته باشند.

نظارت خارجی بر انتخابات

همزمان با برگزاری انتخابات در سوریه منابع خبری از نظارت گروههای پارلمانی از کشورهای اوگاندا، زیمبابوه، فلیپین، بولیوی، ونزوئلا، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از 31 کشور شرکت کننده در اجلاس پارلمانی دوستان سوریه بر انتخابات این کشور خبر می دهند.

هیئتهای پارلمانی روسیه و لبنان نیز به صورت جداگانه با عزیمت به دمشق در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه نظارت می کنند.

علاوه بر این، 25 ناظر بین المللی از فعالان حقوق بشر،صلح و اقدامات بشردوستانه با حضور در سوریه در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نظارت می کنند.

برگزاری انتخابات در خارج از کشور

انتخابات ریاست جمهوری سوریه در خارج از این کشور چهارشنبه گذشته (7 خرداد) در 43 کشور برگزار شد و با استقبال گسترده سوریهای مقیم کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، لبنان و عراق مواجه شد به طوری که برگزاری  انتخابات ریاست جمهوری در سفارتخانه های مختلف برای ساعاتی و در سفارتخانه لبنان در دمشق به مدت یک روز تمدید شد.

در همین حال، میزان مشارکت شهروندان سوری خارج از این کشور حدود 95 درصد گزارش شد.

نکته تاسف بار در این زمینه، مخالفت مقامات برخی کشورهای غربی با برگزاری این انتخابات در کشورشان است. کشورهایی مانند فرانسه که همواره داعیه دموکراسی دارند. آنها با اتخاذ چنین تصمیمی شهروندان سوری مقیم این کشورها را از حق قانونی خود که همان مشارکت در انتخابات است محروم کردند.

اجلاس روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه

روز یکشنبه نشستی تحت عنوان نشست پارلمانی دوستان سوریه در هتل اسپیناس تهران برگزار شد. در این نشست مقامات 31 کشور آمریکای لاتین، شرق آسیا، آفریقا و عربی شرکت کردند.

شرکت کنندگان در این نشست با صدور بیانیه ای بر حاکمیت ملی و استقلال جمهوری عربی سوریه و همچنین محکومیت اقدامات تروریستی در این کشور تأکید کردند.

“فادیا دیب” رئیس کمیسیون خارجی مجلس سوریه در گفتگو با خبرنگار مهر در جریان این نشست گفت: انتخابات ریاست جمهوری سوریه برای اولین بار در قالب چند حزبی و به صورت شفاف و آزادانه برگزار می شود و مردم سوریه ضمن محکوم کردن تروریسم و دخالتهای بیگانگان در امور داخلی به پای صندوقهای رأی می روند تا نشان دهند که آگاهانه برای سرنوشت کشور خود تصمیم می گیرند و به بلوغ سیاسی رسیده اند.

آشنایی با نامزدهای انتخابات سوریه

در انتخابات ریاست جمهوری سوریه سه نامزد با یکدیگر به رقابت می پردازند.

ماهر عبدالحفیظ حجار

“ماهر عبدالحفیظ حجار” یکی از سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری است. وی  در سال 1968 در یکی از محله های قدیمی حلب و در خانواده ای که به تعلیم و تدریس علوم دینی اشتهار داشت متولد شد.
او مدرک زبان شناسی را در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حلب اخذ کرد.

حجار از سن 16 سالگی فعالیت سیاسی خود را با پیوستن به حزب کمونیسم سوری آغاز کرد و شانزده سال در این حزب فعالیت داشت تا اینکه در سال 2000 از آن جدا شد و فرماندهی موقت کمونیستها را در حلب تشکیل داد.

وی در سال 2003 با برخی از همقطاران خود کمیته ملی وحدت کمونیستهای سوری را تشکیل داد و بعدها خود رئیس این کمیته شد.

حجار در سال 2007 از حوزه انتخابیه شهر حلب در انتخابات پارلمانی سوریه نامزد شد و این در حالی بود که ائتلاف وی شانسی برای پیروزی در این انتحابات نداشت.

وی همچنین همزمان با آغاز بحران سوریه در سال 2012 بار دیگر به عنوان نامزد فهرست جبهه ملی برای تغییر و آزادی سوریه در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کرد و پیروز شد و از آن زمان تا کنون به عنوان نماینده حلب در پارلمان سوریه فعالیت دارد.

حسان عبدالله النوری

“حسان عبدالله النوری”  نامزد دیگر این انتخابات، در سال 1960 در دمشق متولد شد. وی مدرک لیسانس اقتصاد خود را در سال 1982 از دانشگاه دمشق اخذ کرد و دوره فوق لیسانس و دکترای مدیریت را در دانشگاههای کندی و وسکانسین آمریکا گذراند و مدتی نیز در دانشگاه روح القدس در لبنان تدریس کرد.

نوری همچنین طی سالهای 1997 تا 2000 دبیر اتاق صنایع دمشق بود.وی همچنین از سال 2000 تا 2002 سمت وزارت امور توسعه اداری و پارلمان را بر عهده داشت. وی همچنین از سال 1998 تا سال 2003 و در نهمین دوره فعالیت پارلمان سوریه نماینده این پارلمان بود

وی  در دوره کنونی ریاست طرح ملی مدیریت و تغییر در سوریه را برعهده دارد.

“حسان عبدالله النوری” در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی خبرگزاری مهر  به دمشق با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه اعلام کرد: این انتخابات نقطه عطفی در تاریخ سوریه است و  شرایطی فراهم خواهد کرد که سوریه در آینده نقش منطقه ای و بین المللی خود را در مقایسه با گذشته با قدرت بیشتری ادامه دهد.

وی همچنین با تأکید بر احتمال مشارکت گسترده مردم سوریه در این انتخابات افزود: من پیش بینی می کنم با برگزاری موفقیت آمیز انتخابات تا پایان سال جاری (2014) شاهد پایان یافتن بحران سوریه باشیم.

بشار حافظ اسد

“بشار حافظ اسد” سومین نامزد انتخابات و رئیس جمهوری کنونی سوریه در سال 1965 در دمشق به دنیا آمد و با پشت سر گذاشتن دوره تخصص چشم پزشکی  در سال 1988 از دانشکده پزشکی دمشق فارغ التحصیل شد و روند تکمیل تخصص خود را در چشم پزشکی را در دوره ای در انگلستان سپری کرد.

فعالیت سیاسی وی از سال 1979 آغاز شد که در آن سال به حزب بعث سوسیالیسم پیوست  وی در سال 2000 پس از درگذشت پدرش “حافظ اسد” رئیس جمهوری وقت سوریه طبق یک همه پرسی برای ریاست جمهوری سوریه برگزیده شد و در سال 2007 نیز بار دیگر در قالب یک انتخابات تک حزبی پیروز شد.

چشم انداز بحران سوریه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان امور سیاسی عقیده دارند که برگزاری این انتخابات گام بزرگی در راستای تحقق دموکراسی در سوریه محسوب می شود و بسیاری نیز از تغییر موضع برخی کشورها در قبال سوریه و تلاش برای نزدیکی به دولت این کشور خبر می دهند.

این در حالی است که طبق اظهارات برخی مقامات سوری و تحلیلگران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه باعث تقویت قوای نظامی و افزایش موفقیت ارتش سوریه در رویارویی و سرکوب تروریستهای فعال در سوریه خواهد شد و توان دولت را در اداره سوریه و تحت کنترل درآوردن تمام امور افزایش خواهد داد.

پیروز انتخابات ریاست جمهوری  کیست؟

کارشناسان مسائل سیاسی با توجه به جایگاه مردمی بشار اسد و اقدامات وی در حمایت و حفاظت از تمامیت ارضی سوریه با توجه به جنگ جهانی آمریکا و متحدانش علیه سوریه و حمایتهای گسترده آنها از گروههای تروریستی و اعزام مزدورانی از تمام جهان با عناوین فرینده مجاهد و بهانه دروغین جهاد در راه خدا که پس از ورود به سوریه، به کشتار بی رحمانه مردم این کشور دست می زنند و نیز نقش قابل توجه اسد در توافقهای آشتی اخیر با گروههای مسلح در حمص و خروج تروریستها از برخی مناطق این استان و در نهایت ایستادگی در برابر فشارهای گسترده و باقی مانده در محور مقاومت و از همه مهمتر افشای ماهیت واقعی گروههای مسلح در سوریه برای مردم این کشور که به دروغ خود را مدافع آنها معرفی می کردند، پیش بینی می کنند که بشار اسد پیروز این انتخابات شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا