خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نسخه‌ی جدید تلگرام چه مزیت‌هایی دارد؟

تلگرام یک نسخه دیگر از این برنامه پیام‌رسانی را با نام ‘تلگرام ایکس’ عرضه کرده است. کمی بعد از ارائه این برنامه جدید، شرکت اپل هم این نسخه جدید و هم نسخه معمول آن را بابت ‘محتوای نامناسب’ از بازار برنامه‌هایش حذف کرد اما ساعاتی بعد این دو برنامه دوباره به بازار اپل برگشتند.
به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، تلگرام گفته است تلگرام‌ ایکس، قرار است نسخه کنونی و رایج این برنامه پیام‌رسانی و هم‌رسانی محتوا را “بازآفرینی” کند به نحوی که “سریع‌تر و راحت‌تر باشد و تصاویر در آن کیفیت بهتری داشته باشند.”
با این حال تلگرام تاکید کرده که این تلگرام ایکس، فعلا نسخه “آزمایشی” است و شاید در آینده جای برنامه رسمی تلگرام، یعنی همین اپ که کاربران تلگرام در حال حاضر دارند، را بگیرد و شاید هم چنین نشود.
تلگرام می‌گوید این برنامه جدید در جریان رقابتی که خود این شرکت ایجاد کرده بود، ساخته شده و هم‌چنان در حال تکمیل است. به گفته مدیران تلگرام، برنامه‌نویسی تلگرام ایکس از صفر شروع شده و کدهای این برنامه جدید، از نسخه رسمی تلگرام الگو نگرفته است.
به این ترتیب در حال حاضر هر دو این اپ‌ها مورد تایید تلگرام اند.
هشدارهای امنیتی مهم

کارشناسان به کاربران توصیه می‌کنند این نرم‌افزارها را فقط از منابع تاییدشده بگیرند؛ یعنی یا از اپ‌استور برای دستگاه‌های اپل مثل آیفون یا از پلی‌استور گوگل برای دستگاه‌های اندرویدی.

اما کاربرانی که با توجه به فیلترینگ و محدودیت‌های دیگر نمی‌توانند مستقیم از خود این منابع استفاده کنند، اگر به منابع دیگری مراجعه می‌کنند، حتما با مشورت افراد مطلع و قابل‌اعتمادشان این برنامه‌ها را نصب کنند.

مثلا درباره اپ‌های اندروید به کاربران توصیه می‌شود هیچ فایلی با پس‌وند “apk” که منبع آن را نمی‌توان مشخص کرد، نصب نکنند.

بسیاری کارشناسان امنیتی توصیه می‌کنند کاربران از نصب نسخه‌های غیررسمی تلگرام که تحت عنوان تلگرام‌های فارسی‌شده در مارکت‌های ایرانی موجود اند، خودداری کنند.

در روزهای گذشته بعضی کاربران گفته‌اند که برخی بدافزارها که به عنوان جایگزین تلگرام به آنها معرفی شده، حتی خودبه‌خود بعضی کانال‌ها را از فهرست تلگرام کاربران حذف کرده است.

حذف موقتی از اپل‌استور

روز پنج‌شنبه کاربرانی در آمریکا گزارش دادند که هم تلگرام و هم تلگرام ایکس از روی بازار برنامه‌های اپل حذف شده‌اند.

پاول دورف، بنیان‌گذار و مدیرعامل تلگرام، این موضوع را در توییترش تایید کرد و نوشت که شرکت اپل به تلگرام اخطار داده است که این اپ‌ها بابت عرضه “محتوای نامناسب” روی آنها، از بازار اپل کنار گذاشته شده‌اند.

دورف در عین حال نوشت که انتظار می‌رود به محض “اجرای محافظت‌ها”ی لازم، این اپ‌ها به اپل استور برگردند.

ساعاتی بعد همین‌طور شد و هر دو نسخه تلگرام، یعنی هم برنامه رایج و رسمی آن و هم برنامه جدید آزمایشی‌اش به نام تلگرام ایکس، به اپل استور برگشتند.

شرکت اپل در دستورالعمل‌هایش همه برنامه‌های مشابه تلگرام که می‌خواهند در بازار برنامه‌های اپل باشند را ملزم کرده است که این موارد را در برنامه‌شان داشته باشند:

  •     روشی برای جلوگیری از امکان انتشار محتوای نامناسب،
  •     سازوکاری برای گزارش‌دادن محتوای توهین‌آمیز و پاسخ به‌موقع به چنین نگرانی‌هایی،
  •     امکان مسدودکردن خدمات اپ برای کاربران آزاردهنده،
  •     اطلاعات تماس مدیران اپ منتشر شده باشد تا کاربران بتوانند به‌راحتی با آنها تماس بگیرند.

در تماسی که با مدیران تلگرام گرفته شد آنها حاضر نشدند مشخص کنند آیا مشکل اپل، نقض این بخش از دستورالعمل‌هایش بوده است یا نه. ولی گفتند که در تماس‌های تلگرام و اپل، در کمتر از چند ساعت مشکل رفع شده است.

تلگرام ایکس چه جنبه‌های تازه‌ای دارد؟

تلگرام می‌گوید اپ جدید تلگرام ایکس در مقایسه با نسخه رایج کنونی، “سبک‌تر و سریع‌تر است و کمتر باتری مصرف می‌کند”.

این اپ تلگرام ایکس در نسخه آندرویدی‌اش امکانات بیشتر دیگری هم دارد؛ مثلا نمایش عکس‌ها به پهنای عرض صفحه دستگاه، امکان هم‌رسانی محتوا با حرکت انگشت.

در روزهای گذشته منابعی نوشته‌اند که تلگرام در پی راه‌انداختن رمزپول یا پول مجازی است؛ شبیه بیت‌کوین. برخی ناظران بازار این ارزهای مجازی گفته‌اند چنین ارزی که تلگرام راه بیندازد، می‌تواند بعد از بیت‌کوین و اتیریوم، نسل سوم این واحدهای پولی باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا