خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات «طرح ترافیک جدید» در تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تشریح جزییات طرح ترافیک جدید و گروه‌های معاف از پرداخت عوارض، درباره نحوه تردد ساکنان محدوده طرح، تکلیف خودروهای پلاک شهرستان، تاکسی‌ها و آژانس‌ها و نحوه رزرو و ثبت پلاک خودروها برای تردد در طرح ترافیک جدید توضیحاتی بیان کرد.

محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح جزئیات طرح جدید ترافیک، گفت: خوشحالم که طرح ترافیکی جدید تهران تصویب شد؛ چراکه این طرح برای من نشانه‌های امید و سازندگی بود که با همه دشواری ها و قدم سختی که باید برداشته می‌شد، تصویب شد و باید بگویم وقتی این طرح را شروع کردم برایم یک سوال و نشانه بود که آیا واقعا می‌توان طرحی را جلو برد؛ در حالی که همه مسئولان ذی نفع بودند؟ چراکه خیلی‌ها باید از منافعشان می‌گذشتند تا این طرح جلو برود.

وی اظهار کرد: همه سازمان‌هایی که باید نظر مثبتشان برای اجرای این طرح جلب می شد اعم از اعضای شورای شهر، شهرداری، شورای ترافیک تهران و… ذی نفع بودند؛ اما باید به این وفاق می‌رسیدند که از آنچه که خودشان ذی نفع هستند، عبور کنند و این نشانه‌ای بود که در جمهوری اسلامی سطح بلوغ مسئولین به حدی رسیده است که مسئولان اختصاصات و بافت جداگانه بودن را رها کردند و این نکته مثبتی است.

شهرداری با ابزار مجوز سالیانه طرح معامله و بیزینس می‌کرد

پورسیدآقایی گفت: در عین حال شهردار و تیم جدید شهرداری هم پذیرفت که ابزار قدرت خود یعنی “آرم طرح ترافیک ” را رها کند؛ چراکه سالهای زیادی شهرداری با این ابزار شروع به معامله و بیزینس با همه کرده بود و باید اعلام کنم که 441 نهاد، وزارتخانه و… از شهرداری وقت، سهمیه خاص می‌گرفتند! و این درحالیست که اگر  این نهادها را بشمارید هم نمی‌توان تصور کرد که شهرداری با این نهادها، وزارتخانه ها و.. سر و کار داشته است.

وی با بیان اینکه شهرداری با طرح جدید ترافیک، ابزار لابی و قدرت خود را رها کرد افزود: اعضای اصلی شورای ترافیک همچون پلیس، استانداری و…در جلسات مختلف کلیات طرح را پذیرفتند اما همه این افراد دغدغه داشتند که با اجرای طرح جدید، به چه مقدار آلودگی هوا و ترافیک کاهش می یابد؟ و باید بگویم مقاومت جدی در برابر طرح، در رده‌های مسئولین مختلف ندیدیم و حتی در مجلس و کمیسیون اجتماعی که حضور یافتم گرایش همه نمایندگان این بود که اگر با اجرای این طرح آلودگی هوا و ترافیک کاهش می‌یابد موافق هستند و می‌گفتند اگر این دو مهم محقق می‌شود ما از این سهمیه های اختصاصی کوتاه می‌آئیم، البته هنوز برای برخی قابل پذیرش نیست که همه اقشار جامعه در این طرح یکسان بوده و باید پول بدهند و حتی می‌گفتند که ما اجرای طرح را قبول می‌کنیم اما اینگونه نشود که فقط صنف ما از سبد حذف شود و بعد ببینیم سهمیه‌ها برای بقیه پا برجاست. بنابراین باید برای همه اجرایی شود.

معاون ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در این طرح با برچیده شدن سهمیه ها، جامعه از طبقه طبقه شدن رها می شود، افزود: هم مسئولان کشور و هم نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر بر حذف اختصاصی سازی تاکید داشتند و آماده هستند به شرط برقراری عدالت آنها هم از این شرایط رها شوند.

همه دستگاه‌های دولتی و… قبول کردند که امتیاز جداگانه‌ای دریافت نکنند

وی افزود: همه از تبعیض بیشتر از سخت بودن اجرای طرح ناراحت هستند و یکی از دلایلی که من مخالف آن بودم که خبرنگاران علیرغم اینکه می دانم شغل سختی دارند جزو دریافت کنندگان تسهیلات قرار گیرند، به دلیل این بود که ممکن است اعتمادی را که در این مدت کسب کردیم از بین ببرد و اگر شروع کنیم یک قشر خاص را از پرداخت عوارض محروم کنیم مابقی اصناف و اقشار هم پشت بند آن شروع می کردند که به صورت خاص آنها را هم ببنیم و این امر شاکله کار را از دست ما خارج می کرد.

پورسیدآقایی ادامه داد: سابقه ندارد که همه دستگاه‌ها و مقامات کشوری و… قبول کنند که امتیاز جداگانه‌ای دریافت نکنند، بنابراین با پذیرش همه برای حذف سهمیه‌های خاص طرح ترافیک، نباید قبول می‌کردیم که به گروهی امتیاز ویژه داده شود و حذف خبرنگارها را هم اینگونه توجیه کردیم. البته شورای شهر عوارض خبرنگاران را نیم بها در نظر گرفت اما رایگان شدن طرح به اصل طرح لطمه می‌زد و دستگاه‌های دیگر را تهیج و تحریک می‌کند مبنی بر اینکه اگر استنثایی هست ما هم باید شامل آن باشیم.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک جدید، گام بزرگی است که در نظام مدیریت کشور نمونه خواهد بود، گفت: این طرح راه سختی برای تصویب طی کرد؛ چراکه همه دستگاه‌های ذی ربط اعم از شورا، شهرداری و… درگیر آن بودند و دو ماه تمام رسانه‌ها در مورد این طرح نوشتند و انتقادات، پیشنهادات و… خود را بیان کردند که مطمئنا خیر این طرح را در سال آینده و با کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهیم دید.

طراحی حساب شهروندی و سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات خودرو

وی با تشریح جزئیات این طرح با بیان اینکه در طرح ترافیک جدید هرکسی که بخواهد با خودروی خود تردد کندباید مقدماتی را انجام دهد، افزود: بزودی یک سامانه معرفی می‌کنیم تا افراد نسبت به ثبت اطلاعات خودروی خود قبل از اولین ورود اقدام کنند و به ازای هر کسی که می‌خواهد وارد طرح ترافیک شود باید یک حساب شهروندی ایجاد شود که افراد در آن حساب علاوه بر ثبت اطلاعات خود، مبلغی را به دلخواه خود شارژ می‌کنند و جزئیات اینکه کدام بانک معرفی می‌شود، معلوم نیست.

پورسیدآقایی در پاسخ به این شائبه که شهرداری از این حساب‌های کاربری سود دریافت می‌کند، افزود: دقت داشته باشید که طبق ضوابط بانک مرکزی، بانک‌ها اجازه ندارند از این منابعی که نقش “کیف پول” را ایفا می‌کند، سود بگیرند. بنابراین این حرف که شهرداری از این پولها سود کسب می‌کند، رد می‌شود.

وی ادامه داد: فقط کافی است که بانکی را مشخص کرده و از مردم بخواهیم حساب کاربری ایجاد کنند و نسبت به شارژ این حساب اقدام کنند و این دو مقدمه ای است که افراد باید قبل از ورود به محدود طرح ترافیک انجام دهند.

نحوه ثبت و محاسبه تردد خودروها در طرح ترافیک جدید

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: افراد صبح روزی که می‌خواهند وارد محدوده طرح ترافیک شوند، شماره خودروی خود را وارد اپلیکیشنی که بزودی معرفی خواهیم کرد، می‌کنند و بعد از آن افراد اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند، وقتی خودرو وارد محدوده شد دوربین‌ها، ساعت ورود خودروی مذکور را ثبت می‌کنند و احتیاجی نیست که  مالک “خود اظهاری” داشته باشد و مثلا بگوید من در فلان ساعت وارد محدوده می‌شوم و آخرین خروج خودرو نیز توسط دوربین‌ها ثبت خواهد شد؛ البته ممکن است یک خودرو در طول روز چندین مرتبه تردد در محدوده داشته باشد؛ اما تنها اولین  ورود و خروج ثبت خواهد شد و عوارض خودرو را طبق فرمول محاسبه کرده و از آن حساب کاربری که شارژ شده است کسر خواهد شد و این عملیاتی روزانه و ساده است.

سقف ورود به محدود طرح ترافیک 103 هزار خودرو است

پورسیدآقایی با بیان اینکه اطلاعات همه خودروهای وارده به حساب کاربری آنها اعم از معاینه فنی برتر، معمولی و یا نوع خودرو که آیا هیبریدی است یا خیر؟ چک خواهند شد و بصورت آنلاین هر تغییری که در وضعیت معاینه فنی خودروها ایجاد شود، چک می‌شود، گفت: به عنوان مثال ممکن است مالکی در ابتدا معاینه فنی معمولی داشته باشد اما بعد از مدتی نسبت به اخذ معاینه فنی برتر اقدام کند که ما با رصد و پایش اطلاعات خودرو، این تغییر معاینه فنی را در محاسبه عوارض لحاظ خواهیم کرد.

وی گفت: بعد از اینکه دوربین های مستقر در محدوده طرح ترافیک پلاک را  “خوانش” کردند، نوع معاینه فنی خودرو، چک خواهد شد و بر اساس ساعت ورود و خروج، عوارض محاسبه خواهد شد و از حساب کاربری خودرو کسر می‌شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: براساس طرح ترافیک جدید، 103 هزار خودرو روزانه می‌توانند وارد محدوده شوند که از این میان 63 هزار سهمیه، متعلق به افرادی است که به دلیل ماهیت شغلی باید وارد محدوده شوند و مابقی مجوزها یعنی 40 هزار سهمیه ورود نیز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

نحوه رزرو پلاک خودروها برای ورود به طرح ترافیک جدید

وی با بیان اینکه مراحل ذکر شده در طرح جدید ترافیکی برای همه شهروندان اعم از مسئولین، وزرا  و… یکسان خواهد بود و 40 هزار سهمیه برای افرادی که روزانه مایل هستند وارد محدوده شوند لحاظ کرده‌ایم، ادامه داد: البته ما معتقدیم که سقف روزانه تردد فقط در معدود روزهایی ممکن است پر شود و اگر احیانا در روزهایی هم سقف ورود، پر شد اپلیکیشن در هنگام ورود اطلاعات خودرو اعلام می‌کند که سقف ورود پر شده و اجازه ورود نمی‌دهد؛ اما از آنجایی که برخی افراد به دلیل شغل و ماهیت شغلی خود مجبور هستند همه روزه وارد محدوده شوند ما 63 هزار سهمیه برای این افراد در نظر گرفته‌ایم که مشخصات این 63 هزار خودرو ثبت می‌شود و این خودروها دیگر لازم نیست عملیات روزانه ورود پلاک در اپلیکیشن را انجام دهندو جای این خودروها از قبل  “رزرو” است و تنها در روزهایی که دوربین ها پلاک این خودروها را ثبت می‌کنند عوارض برایشان محاسبه می‌شود.

وی افزود: ما 63 هزار مجوز به اشخاصی که به دلیل ماهیت شغلشان باید در داخل طرح  تردد داشته باشند، در نظر گرفته‌ایم؛ اما این افراد نسبت به بقیه هیچ امتیازی ندارند؛ الا اینکه با وجود پر شدن سقف تردد روزانه، این افراد می‌توانند بنا به دلایل شغلی وارد محدوده طرح شوند.

به گفته پورسیدآقایی، افرادی که جزو سهمیه 63 هزاری هستند برای رزرو خودروهای خود باید در حین ثبت اطلاعات خودرویی خود،  100 هزار تومان پرداخت کنند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه اگر افراد به صورت غیر مجاز  وارد محدوده شوند و یا پولی در حساب نداشته باشند، جریمه می‌شوند یا خیر و  نرخ جرایم چه تغییری خواهد کرد؟گفت: فعلا اعداد جرایم مانند ارقام فعلی است، اما وزارت کشور قول داده است که رقم جریمه را در هیات دولت اصلاح کند و افزایش دهد تا بازدارنده باشد.

 افزایش 50 درصدی عوارض خودروها در روزهای آلاینده

وی افزود: روزهایی در سال وجود دارد که کمیته اضطرار به دلیل افزایش آلایندگی، فروش روزانه طرح را ممنوع می‌کند که در این روزها کلا فروش روزانه در طرح جدید نخواهیم داشت؛ اما افرادی هستند که حتی در روزهای آلاینده نیز ترددشان در محدوده لازم است. پس ما برای اینکه این افراد احساس نکنند که با ممنوع شدن مابقی خودروها برای ورود به محدوده،  فضا برای ترددشان باز شده؛ بنا بر مصوبه شورای شهر، 50 درصد عوارض این خودروها در روزهای ممنوع افزایش خواهد یافت. یعنی در روزهایی که شاخص آلودگی هوا بالا است شهرداری می تواند به تناسب  عوارض را تا سقف 50 درصد افزایش دهد.

دلیل تعیین سقف سهمیه‌ها تا 63 هزار خودرو و دو دستگی در طرح جدید ترافیک

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه خیلی زود افرادی که در دایره مجوز 63 هزارتایی قرار دارند متوجه می شوند که به دلیل عدم پر شدن سقف تردد؛ دلیلی ندارد پلاکشان را از قبل رزرو کنند، ادامه داد: ما در ابتدا هم پیشنهاد دادیم به جای تعیین 40 هزار تردد، آن را به 80 هزار مجوز ارتقاء دهیم و هیچ سهمیه‌ای هم وجود نداشته باشد و همه خودروها،  مجاز به تردد باشند چراکه مطمئن بودیم تقاضا آنقدر نیست که سقف تردد یعنی 80 هزار خودرو را پرکند؛ اما برخی ابهامات وجود داشت که اگر روزی سقف تردد پر شد و مسئولین،دستگاه های امنیتی و نظامی نتوانستند وارد محدوده شوند چه؟ و چگونه می خواهیم بگوییم که سقف تردد پر شده؟ چه کنیم و تکلیف چیست؟ چون ابهام وجود داشت این دو دستگی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه این 63 هزار خودروی سهمیه‌ای، با واریز 100 هزار تومان پلاک خودروی خود را تا یکسال رزرو می‌کنند، گفت: حالا هر روزی که این خودروها وارد محدوده طرح ترافیک شدند و از طریق دوربین‌ها رصد شدند، عوارض آنها کسر خواهد شد و اگر هم تردد نکردند عوارض کسر نمی‌شود؛ اما اینکه ما یکجا یک تعداد سهمیه می‌دادیم و بعد به یکدفعه پول یکسال را اخذ می‌کردیم و یا طرح رایگان ارائه می‌شد، این نوع سهمیه حذف شد و سال 96، آخرین سال این نوع طرح ها خواهد بود.

 اعلام نرخ‌های جدید عوارض ورود به محدوه طرح ترافیک

پورسیدآقایی در تشریح قیمت عوارض جدید ورود به محدوده طرح ترافیک گفت: اگر مالک خودرو معاینه فنی برتر اخذ کند بسته به زمان ورود و خروجش از 13 هزار و 400 تومان شروع و تا 28 هزار و 800 تومان خواهد بود؛ ولی اگر خودرویی معاینه فنی معمولی داشته باشد، کف عوارض 16 هزار و 800 و سقف آن 36 هزار تومان خواهد بود و می‌بینید که در همه حالت‌ها، نسبت به وضع موجود که نرخ طرح روزانه از 19 هزار تومان تا 41 هزار تومان است، وضعیت بهتر است.

 تخفیف 20 درصدی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر

وی افزود: همه خودروها می‌توانند، معاینه فنی برتر اخذ کنند؛ چراکه تنها تفاوتی که میان معاینه فنی برتر و معمولی وجود دارد، این است که خودرو در دور 2500 RPM نیز باید خروجی آن اندازه گیری شود؛ لذا بیشتر به تنظیم موتور و اصلاح آن توجه می‌شود و هر خودرویی که بتواند معاینه فنی معمولی اخذ کند می‌تواند با تنظیم موتور و تعمیرات، معاینه فنی برتر هم اخذ کند.

به گفته پورسیدآقایی، تنها خودرویی که تاکنون نتوانسته حتی یک معاینه فنی برتر هم بگیرد “نیسان” است  که تکنولوژی تولید آن قدیمی و کهنه است.

وی با بیان اینکه تفاوت قیمت عوارض برای خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند با خودروهایی که معاینه فنی معمولی دارند 20 درصد یعنی حدود یک میلیون تومان است، گفت: در این شرایط برای افرادی که با خودرویشان مدام در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند صرف دارد که معاینه فنی برتر اخذ کنند.

تکلیف خودروهای پلاک شهرستان برای ورود به طرح جدید

معاون شهردار تهران افزود: دقت داشته باشید که اجرای طرح ترافیک جدید فقط برای خودروهای پلاک تهران نیست و خودروهای پلاک شهرستان نیز می‌تواند با داشتن معاینه فنی با پرداخت عوارض در محدوده طرح تردد کنند و نرخ عوارض تردد هم برای آنان بر اساس معاینه فنی معمولی محاسبه می‌شود. البته معاینه فنی برتر را همه خودروها از جمله خودروهای پلاک شهرستان میتوانند بگیرند ولی فعلا فقط در مراکز معاینه فنی تهران این نوع معاینه صادر میگردد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه حالا همه مسئولان و… در پرداخت عوارض شرایط یکسانی دارند، ادامه داد: در طرح قبلی، افراد در اول سال با پرداخت مبلغی حدود دومیلیون تومان مجوز تردد در کل سال را داشتند اما حالا باید روازنه عوارض بدهند و این مهم شامل همه افراد جامعه می‌شود.

آیا خودروهای دولتی و مسئولان هم عوارض می‌دهند؟

وی در پاسخ به این سوال که نحوه پرداخت عوارض برای خودروهای مسئولان و پلاک دولتی چگونه خواهد بود، گفت: به ندرت در دستگاه‌ها خودروی پلاک دولتی داریم  یعنی پلاک “الف” دولت در حال حاضر در دستگاه‌ها کم شده است و عموما به غیر از خودروی مقامات سیاسی کشور، وزرا و معاونین وزرا پلاک دولتی نخواهید دید.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه عموما خودروها برای مدیران است و فقط هزینه ایاب و ذهاب به آنها داده می‌شود، اظهار کرد: در مجلس هم می بینید که نمایندگان مجلس هزینه ایاب و ذهاب دریافت می‌کنند و می‌توانند یا از خودروی شخصی خود استفاده کنند یا با پرداخت هزینه‌ای از سرویس مجلس استفاده کنند.

وی افزود: بیشترین آرم‌های طرح ترافیک به افراد درگیر در این سازمان‌ها و.. داده می‌شد مثلا آرم‌ها به مدیران ارشد، کارمندان و  کارشناسان ارشد  و… داده می‌شد نه به ماشین نمره دولتی!  به عنوان مثال800 آرم به یک وزارتخانه داده‌اند و آیا واقعا 800 خودروی پلاک دولتی در آن سازمان وجود دارد؟ 

چه خودروهایی از پرداخت عوارض معاف هستند؟

وی با بیان اینکه فقط برای پلاک ویلچر “ژ” عوارض رایگان در نظر گرفته شده است، گفت: در مصوبه شورای ترافیک تهران مشخصا ذکر شده است که خودروهای تاکسی‌ها، اتوبوس، خودروهای امدادی اعم از اورژانس، آتش نشانی و خودروهایی که اجازه نصب چراغ گردان سقفی دارند معاف از عوارض هستند و خودروهای پلاک انتظامی نیز مجاز به ورود به طرح ترافیک هستند اما دقت کنید که پلاک نظامی شامل این مسئله نمی‌شود و معاف نیست!

وضعیت تاکسی‌ها و آژانس‌ها در طرح جدید ترافیک

پورسیدآقایی که در خبرگزاری ایسنا حضور یافت در ادامه با اشاره به وضعیت تاکسی‌ها در طرح جدید ترافیک با بیان اینکه  براساس آنچه که مصوب شده، تاکسی‌ها در مسیری که تاکسیرانی به آنها اجازه داده می‌شود مجاز به تردد بوده و از پرداخت عوارض معاف هستند، تصریح کرد: تاکسیرانی مسیرهایی را برای تاکسی مورد نظر اعلام می‌کند و اگر تاکسی حق ورود به محدوده طرح ترافیک را در مسیر ترددش نداشته باشد معاف از پرداخت عوارض نیست و چنانچه وارد محدوده طرح شود باید جریمه شود مگر اینکه از تاکسیرانی اجازه گرفته باشد.

وی گفت: ما با مشکلی در تاکسیرانی مواجه هستیم که چرا در پیک صبح و عصر تاکسی‌ها پر مسافر هستند؛ اما در میانه روز که مسافر کمتر است رانندگان تاکسی بیکارند و خط‌ها مسافر ندارند. بنابراین طرحی در تاکسیرانی در حال مطالعه است که براساس آن  سازمان تاکسیرانی به درصدی از تاکسی های خطی اجازه دهد در میانه روز در مسیرهای دیگر فعالیت کنند، بنابراین تاکسیرانی به درصدی از خودروها اجازه خروج از محدوده خط خود و ورود به محدوده طرح ترافیک را آنهم در میانه روز  می‌دهد که این خودروها از پرداخت عوارض معاف هستند.

تاکسی‌های خطی بدون اجازه تاکسیرانی حق خروج از خط را ندارند

وی با بیان اینکه تاکسی‌های گردشی، تاکسی‌های مراکز و فرودگاه و…  معاف از پرداخت عوارض هستند، افزود: تاکسی‌های خطی در مسیر خط خود اگر داخل محدوده نیستند بدون اجازه تاکسیرانی حق ندارند خط خود را ترک کنند و اتفاقا باید این مسئله را در تاکسیرانی سامان دهیم؛ چراکه تاکسی‌های خطی وظیفه دارند در خط خود کار کنند و قرار نیست به تاکسی برای یک خط مجوز دهیم و از امتیاز تاکسی بودن استفاده کند اما هیچ روزی داخل خط نرود و در مکان‌های مختلف دربستی مسافر بگیرد. بنابراین حتما در سال آینده به این مسئله نظم خواهیم داد و با اجرای طرح جدید، تاکسیرانی منظم خواهد شد.

وی با بیان مکانیزمی برای اعتراض شهروندان به رقم کسر عوارض در نظر گرفته خواهد شد، گفت: البته دقت داشته باشید که پلیس راهور قبل از اجرای هر طرحی دوربین‌ها را از نظر زیر ساختی، کالیبره بودن، دقت ثبت زمان و… بررسی و تست می‌کند که اگر بعدا کسی شکایت کرد پلیس،  رکورد ثبت تخلف را در اختیار افراد قرار دهد.

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که اگر یک خودرویی یکبار وارد محدوده شد؛ اما خروج آن در دوربین‌ها ثبت نشد  وضعیت چگونه خواهد بود، گفت: اگر فقط ورود ثبت شود و بعد دیگر رویت نشود فقط عوارض آن محدوده را می‌گیریم  مثلا اگر در پیک صبح رویت شود با ضریب یک عوارض آن محاسبه خواهد شد یعنی عوارض آن اگر فقط صبح باشد 24 هزار تومان  اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه حداکثر خطا در عدم ثبت خودرو در هنگام خروج است و پیش بینی شده که از خودروهایی که یکبار رویت می شوند بنا بر زمان رویت، عوارض اخذ شود، گفت: اگر خودرو بین ساعت 10 تا 16 تردد کند براساس ورود ثبت می‌شود یعنی 13 هزار و 400 تومان کسر خواهد شد.

به گفته معاون شهردار تهران، اگر فردی قبل از آغاز شروع طرح ترافیک (6:30صبح) وارد محدوده شود و قبل از اتمام طرح (ساعت 19) خارج شود از آنجایی که اطلاعاتش یکبار در دوربین ها ثبت شده، تنها عوارض ساعت خروج از وی کسر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مبنای طرح ترافیک جدید بر پایه اولین ورود و آخرین خروج است، گفت: در هیچ کجای دنیا این تجربه را ندیدیم که مدل ترافیکی براساس میزان حضور باشد و قرار نیست کسی در محدوده طرح ترافیک گشت بزند.

پورسیدآقایی در خصوص فعالیت تاکسی های اینترنتی نیز با بیان اینکه این نقطه ضعف مدیریت در کشور است که عده‌ای برخلاف قانون و بدون مجوز با خودروی شخصی اقدام به مسافرکشی می‌کنند، گفت: به صورت قانونی همه افرادی که می‌خواهند در امر جابجایی مسافر دخیل باشند باید از شهرداری مجوز بگیرند و ما شماره خودروی آنها را ثبت کنیم و جزو گروه تاکسی یا آژانس خواهیم آورد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با اجرای طرح ترافیک جدید، مردم متوجه خواهند شد که استفاده از تاکسی به صرفه تر است، گفت: مسافری که می‌خواهد وارد محدوده شود، وقتی متوجه شود که تاکسی اینترنتی باید عوارض بدهد و طبیعتا کرایه را افزایش خواهد داد، ترجیح می‌دهد از تاکسی که از پرداخت عوارض معاف است و کرایه کمتری دارد، استفاده کند.

پیش‌بینی تدابیر و تسهیلاتی برای ساکنین طرح ترافیک

وی در ادامه درباره وضعیت تردد ساکنین طرح ترافیک با بیان اینکه به‌زودی فراخوانی انجام خواهد شد تا ساکنین محدوده طرح ترافیک، نسبت به ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه اقدام کنند، گفت: این افراد مدارک سکونت، کدپستی و… را وارد  سامانه کرده و در ادامه خواهیم خواست که اصل مدارک سکونتی را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه دهند، چراکه قرار است مکانیزمی برای شناسایی این افراد در نظر گرفته شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه برای ساکنین محدوده طرح ترافیک تصمیمات متفاوتی اتخاذ شده بگونه‌ای که این افزاد تا قبل از ساعت 8:30 می‌توانند از محدوده خارج و بعد از ساعت 17 می‌توانند وارد محدوده شوند و از پرداخت عوارض هم در این ساعات معاف هستند، گفت: مشخصات خودروی ساکنان در محدوده طرح ترافیک در سرور ثبت می‌شود و خروج این خودروها را از ساعت 6:30 تا ساعت 8:30  و ورود آن را بعد از ساعت 17 مجاز می‌داند.

وی در تشریح سناریوهای مختلف برای ساکنین طرح ترافیک ادامه داد: اگر  کسی محل زندگی و محل کارش داخل طرح باشد این بدین معنا نیست که می‌تواند با خودروی شخصی تردد کند، چرا که اگر چندبار در دوربین‌ها رصد شود، عوارض تردد وی محاسبه می‌شود
پورسیدآقایی با بیان اینکه اگر کسی محل زندگی اش خارج از طرح باشد اما محل کارش در محدوده طرح ترافیک باشد اگر بخواهد با خودروی شخصی تردد کند باید به مانند همه، عوارض آلایندگی و تردد را پرداخت کند، گفت: اما حالا عده‌ای ساکن  در محدوده طرح هستند و محل کار آنان خارج از محدوده طرح است که بر این اساس تنها تا ساعت 8:30 صبح اجازه دارند از طرح خارج شوند نه اینکه تردد چرخشی داشته باشند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه امتیازی برای کسی که محل سکونت و کارش در داخل طرح است، قائل نیستیم، ادامه داد: اطلاعات این خودروها در دوربین‌های خروج ثبت می‌شود و شماره پلاک را در سیستم داریم و اگر پلاک خودرو مدام در دوربین‌های مختلف داخل محدوده رصد شود این افراد هم باید عوارض پرداخت کنند.

وی افزود: اگر ساکنین داخل محدوده قبل از ساعت 8:30 صبح خارج شوند اما در میانه روز بازگردند، ضریب نیم اواسط روز را باید پرداخت کنند.

وضعیت موتور سیکلت‌ها در طرح ترافیک جدید

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با اجرای طرح ترافیکی جدید شاهد هجوم موتورسیکلت ها به داخل محدوده باشیم، گفت: هیچ ادله ای نداریم که با اجرای این طرح ورود موتورسیکلت بیشتر شود چراکه ورود به محدوده طرح جدید، ارزان‌تر و راحت‌تر شده است ضمن اینکه کشش موتور سیکلت بیشتر از شرایط فعلی نیست در عین حال افرادی که در گروه برتر سهمیه بگیرها بودند، موتورسیکلت سوار نیستند و این قشر برترک موتور سوار نمی شوند، پس در قشر مردمی هم که پیش از این برای دسترسی به محدوده موتورسیکلت اخذ می‌کردند نیز تقاضا زیاد نمی شود چراکه دسترسی بهتری دارند

طرح ترافیک جدید، چراغ سبز به ثروتمندان نیست

پورسیدآقایی با بیان اینکه پیش بینی ما این است که ورود به محدوده طرح ترافیک از سال آتی و با اجرایی شدن طرح جدید ترافیک، حداقل 20 درصد کاهش می یابد، در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه این طرح، طرح ثروتمندان است و برای این افراد تفاوتی در تغییر نرخ عوارض وجود ندارد، گفت: دقت کنید که افراد ثروتمند حواسشان بیشتر به این مسائل جمع است و حساب شده خرج می‌کنند.

وی ادامه داد: همین حالا اگر کسی بخواهد وارد محدوده شود مگر ما مانع می شویم؟ اگر فردی لازم داشته باشد که وارد محدوده شود، طرح ترافیک می‌خرد و این را هم مدنظر قرار دهید که ما مدعی نشدیم که این طرح، طرح مبارزه با ثروتمندان است و این ایراد به طرح وارد نیست که چون ممکن است عده‌ای افراد ثروتمند بگویند وارد طرح می شویم و جریمه را هم می دهیم پس این موضوع ربطی به طرح جدید ترافیک ندارد.

برخورد با خودروهای پلاک مخدوش جزو وظایف پلیس است

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که در اجرای این طرح تکلیف خودروهایی که اقدام به پوشاندن و مخدوش کردن پلاک خودرویشان می‌کنند، چیست؟ گفت: پیش بینی می‌شود اگر جرایم سال آینده بازدارنده شود گروه‌های متخلف انگیزه بیشتری برای مخدوش کردن پلاک دارند که قطع به یقین پلیس باید مانع این اقدام رانندگان شود.

وی با بیان اینکه حتما پلیس باید به صورت جدی با این اقدام برخورد کند چراکه جز وظایف قطعی پلیس است، گفت: ماهم از پلیس تقاضا داریم این مهم را با جدیت پیگیری کند.

ارائه گزارش سه ماهه اجرای طرح جدید به شورای عالی ترافیک

وی با بیان اینکه در فاز اول طرح ترافیک اجرا می شود و سه ماه بعد از اجرای طرح ترافیک جدید، گزارش عملکرد به شورای عالی ترافیک ارائه خواهیم کرد، تصریح کرد: اگر نتایج طرح از نظر کاهش ترافیک و آلودگی هوا برای شورای عالی ترافیک قانع کننده بود، محدوده طرح زوج و فرد هم به اجرای این طرح ترافیک جدید اضافه می‌شود اما در لایحه شورای شهر ارقام عوارض در محدوده زوج و فرد تصویب شده است.

پورسیدآقایی در خصوص وضعیت دوربین های محدوده طرح ترافیک نیز افزود: دوربین‌های داخل محدود طرح ترافیک از قبل کامل بود اما چون در این طرح تمرکز بروی خروج هم هست باید کدگذاری بروی دوریین‌ها داشته باشیم و در بخش خروج، حلقه دوربین‌ها را کامل کنیم و دوربین‌های میانی هم اضافه خواهد شد.

فرصت شارژ حساب کاربری افراد برای ورود به محدوده طرح ترافیک تا پایان روز

وی در پاسخ به این سوال که اگر حساب کاربری فردی خالی یا موجودی کمی داشته باشد چه اتفاقی رخ می‌دهد گفت: به لحاظ قانونی در لحظه‌ای که افراد وارد و خارج محدوده می شوند باید حساب کاربری شارژ داشته باشد و اگر موجودی کم و یا خالی باشد این تردد غیرمجاز محسوب می‌شود و در لیست جریمه قرار خواهد گرفت؛ اما به لحاظ عملیاتی، از آنجایی که شماره‌ها شب ها بررسی می‌شود طبیعتا اگر تا پایان روز حساب کاربری شارژ شود از لحاظ سیستم عملیاتی مانعی وجود ندارد.

پورسیدآقایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مواردی ممکن است افراد در ابتدای روز، پلاک خود را برای ورود به محدوده رزرو کنند اما وارد محدوده نشوند چه اتفاقی رخ می دهد، افزود: ممکن است فردی پلاکش را ثبت کند اما وارد محدوده نشود که ما تا آنجایی که این عمل حق دیگران را سلب نکند، کاری نداریم اما در برخی موارد این ثبت پلاک سبب می‌شود که جای متقاضیان دیگر پر شود که باید چاره‌ای اندیشیده شود و در حال مطالعه هستیم که حداقل ورود را از افرادی که اقدام به ثبت پلاک می‌کنند دریافت کنیم و سپس در انتهای روز با احتساب ساعت و… عوارض مابقی را اخذ کنیم.

معاون شهردار تهران در ادامه با حضور در تحریریه‌ ‌خبری ایسنا به گفت‌وشنود با خبرنگاران سرویس‌های مختلف درباره این طرح پرداخت و انتقادات و پیشنهادات آنها را شنید و سوالات‌شان درباره این طرح پاسخ داد. حضور پورسیدآقایی در تحریریه خبری ایسنا بیش از سه ساعت به طور انجامید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا