خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بطحایی به رأی بالایش اعتماد نکند؛ به وعده‌هایش عمل کند

یک کارشناس حوزه‌ی آموزش درباره‌ی حضور زنان در وزارت آموزش و پروش گفت: با توجه به این که زنان بیش از نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، این حق را دارند که در تمام سطوح جامعه حضور داشته باشند و در این میان آموزش و پرورش یکی از نهادهایی است که بیش از نیمی از بدنه‌ی آن را بانوان تشکیل می‌دهند، اما متاسفانه نگاه مردانه‌ای در جامعه وجود دارد که اجازه‌ی حضور زنان را نمی‌دهد.

شهیندخت میان دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز با بیان این که «این مبحث سال‌هاست مورد نقد بخش بزرگی از جامعه است و غیر از بخش‌های زنان، حوزه‌های دیگری از جامعه نیز تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته‌اند»، اظهار کرد: این درحالیست که زنان در انتخابات همیشه پیش قراول بوده‌اند و در تربیت نسل نیز نقش عمده و پر رنگی دارند و بنابراین از دولتمردان و دست‌اندرکاران امور این انتظار می‌رود که نقش پررنگی به زنان در امور جامعه بدهند.

وی افزود: انتظار است در آموزش و پرورش که مدعی ایجاد فرهنگ و تربیت شهروند نمونه و خوب است، این نگاه تغییر کند و از توانمندی زنان در این عرصه استفاده شود؛ هرچند نگاه مردانه‌ای که متأسفانه در جامعه وجود دارد، بسیار قدرتمند است.

نگاه مردانه در آموزش و پرورش پررنگ‌تر است

عضو شورای مرکزی کارگزاران تهران اضافه کرد: اگر به بخش‌های مختلف آموزش و پرورش نگاه کنیم، حضور مردان پررنگ‌تر است و حتی می‌توانم ادعا کنم در آموزش و پرورش، این نگاه مردانه بیش از سایر بخش‌ها است که اجازه‌ی ورود زنان به عرصه‌های مدیریتی و اجرایی را نمی‌دهند و این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید نهادی که بیش از نیمی از آن را بانوان تشکیل می‌دهند، این گونه باید باشد؟

میان دشتی با بیان این که «اگر به زمان تشکیل کابینه برگردیم، رییس‌جمهور نیز در ارتباط با حضور زنان در فشار بود، اما در نهایت چند درصد از کابینه را زنان تشکیل دادند؟!»، گفت: حتی یک وزیر زن هم معرفی نشد و در مورد معاونت وزرا نیز هنوز چیزی مشخص نیست؛ وضع موجود نگاهی است که یا بصورت القایی یا به نوعی اعتقادی حاکم شده است و اجازه نمی‌دهد که زنان به مناصب مدیریتی و اجرایی ورود کنند و به این ترتیب از این نیروی عظیم و توانمند جامعه استفاده‌‌ی لازم نمی‌شود.

این تحلیلگر حوزه‌ی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به این که من چند سالی نیز مدیر مدرسه بودم، فاجعه‌آمیزتر این است که در دوران گذشته در مدیریت مدارس ابتدایی دخترانه هم از مردان استفاده می‌کردند که خوشبختانه بعدها نگاه تغییر کرد و تغییر رویه داده و حداقل برای مدارس دخترانه از نیروهای زن استفاده شد.

بطحایی وعده حضور زنان را داده بود

میان دشتی درباره‌ی کارهای صورت گرفته جهت حضور زنان در آموزش و پرورش، گفت: این عزیزان زمانی که می‌خواهند رأی اعتماد بگیرند و برنامه ارایه می‌دهند، حرف‌های قشنگی می‌زنند، اما متاسفانه به حیطه‌ی عمل که می‌آیند برخلاف چیزی که وعده داده‌اند، عمل می‌کنند. در این مدت که از وزارت آقای بطحایی می‌گذرد، در بسیاری از بخش‌ها از آقایان استفاده شده است، ایشان حتی مشاور زن ندارند و یا اگر هم دارند، اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران تهران افزود: این درحالیست که جناب بطحایی وعده‌ی حضور زنان و استفاده از توانمندی‌های زنان را داده بود؛ البته بسیاری از وزرا در زمان رأی اعتماد، این وعده‌ها را می‌دهند، اما در حیطه‌ی عمل متاسفانه به این وعده‌ها عمل نمی‌کنند.

مطالبه‌ی اصلی: نگاه جامعه به آموزش و پرورش تغییر کند

وی افزود: اگر نگاه ما این گونه است که آموزش و پرورش زیربنای جامعه است، باید به آموزش و پروش نگاه درستی شود، چیزی که بنده از آقای بطحایی قبل از رأی اعتماد خواستم، درخواست کردم که اگر می‌خواهید حضور یابید، مطالبه‌ی اصلی این است که نگاه جامعه به آموزش و پرورش باید تغییر کند.

میان دشتی گفت: آموزش و پروش باید به عنوان رکن اساسی و بستر اصلی توسعه دیده شود، در این صورت سایر بخش‌های جامعه نیز توسعه خواهد یافت. ایشان قول داد تا نگاه‌ها به آموزش و پرورش را تغییر دهد و از حضور زنان و توانمندی‌های آنها بیشتر استفاده کند که ما همچنان منتظریم.

این فعال حوزه آموزش و پرورش همچنین گفت: آقای بطحایی با رأی بالایی انتخاب شد و جزو وزرایی در آموزش و پروش هستند که بیشترین رأی اعتماد را تا کنون داشته‌اند، اما باید حواسشان باشد که به رأی بالای خود اطمینان نکند و به آن چیزی که وعده داده است، عمل کند تا موقعیت برایشان حفظ شود، در غیر اینصورت ایشان نیز به همان مسیری خواهد رفت که سایر وزرا رفتند.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا