خرید تور تابستان ایران بوم گردی

20 سال از وعده‌ی راه‌اندازی دانشگاه هنرهای سنتی می‌گذرد!

دانشگاه هنرهای سنتی در ایران، 20 سال است قرار است راه‌اندازی شود اما هنوز از راه‌اندازی آن خبری نیست.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پرشیا دایجست، 20 سال پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی، راه‌اندازی دانشگاه هنرهای سنتی را تصویب کرد اما حالا باگذشت این همه سال همچنان دانشگاه هنرهای سنتی که بنا بود، مکانی باشد برای تداوم هنرهای سنتی‌ که رو به فراموشی‌اند، هیچ خبری نیست.

عبدالمجید شریف‌زاده از کارشناسان صنایع دستی در برنامه تجلیل از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی که روز گذشته  در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: نزدیک به20 سال است که طرح دانشگاه هنرهای سنتی مطرح شده است و به دلایل مختلف به دنبال تأسیس آن هستیم. هنرهای سنتی در مقوله دانشگاهی جا ندارد و این هنر باید به صورت استاد و دانشگاهی آموزش داده شود؛ باید اخلاق هنرهای سنتی توسط استادان پیشکسوت به دانشجویان منتقل شود. تأسیس دانشگاه هنرهای سنتی در شورای عالی انقلاب تصویب شد و آقای روحانی نیز آن را به اسم استاد فرشچیان نامگذاری کردند اما متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

او گفت:  آنچه از هنرهای سنتی یاد می کنیم طی سده ها دست به دست منتقل شده و شناسنامه و فرهنگ ماست. این هنر به سادگی به دست نیامده که آن را به سادگی از دست دهیم. برنامه هایی برای آن تدوین شد و شرایطی پیش آمد که در برخی مواقع دچار ضعف و برخی دیگر قوت شد.

این مدرس دانشگاه با بیان این که اندیشمندان و هنرمندان در همه دنیا جایگاه ویژه‌ای دارند، گفت: در سال های گذشته درجه هنری به هنرمندان داده می شود اما ای کاش برای حمایت از این افراد فکری می‌شد. در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیچ برنامه‌ای برای حمایت از پیشکسوتان که درجه هنری دارند، نداریم. شاید تلخ باشد در پاسخ به هنرمندی که می پرسد درجه هنری به چه دردی می‌خورد، بگوییم در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) جایی دارند که متاسفانه امروز آن را هم نداریم و زمانی که هنرمندی فوت می‌کند می‌گویند ما جایی برای آنها نداریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا