خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روز چهارم جشنواره تحت تأثیر «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا

حواشی روز چهارم جشنواره‌ی فیلم فجر

روزبه توکلی – انصاف نیوز: روز چهارم جشنواره‌ی فیلم فجر تحت تأثیر فیلم «ابراهیم حاتمی‌کیا» آغاز شد و همه منتظر بودند تا «به وقت شام»، آخرین ساخته‌ی او را ببینند. امروز در کاخ جشنواره، دو فیلم دیگر «امیر»، یک فیلم درونگرا و «خجالت نکش»، یک فیلم کمدی نیز اکران شد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، اولین فیلم امروز «امیر» ساخته‌ی «نیما اقلیما» بود که با گذشت دقایقی از اکران فیلم چند نفر سالن نمایش را ترک کردند. فیلم آنچنان که باید مورد پسند مخاطبان قرار نگرفت. فیلم «امیر» اولین ساخته‌ی بلند «نیما اقلیما» بود که به گفته‌ی خود کارگردان این فیلم، مخاطب خاص خود را دارد و شاید برای همه جذاب نباشد.

نیما اقلیما همچنین در نشست خبری گفت: «ما عادت کرده‌ایم که در یک فیلم مخاطب را به هیجان آورده و از این طریق پول به دست بیاوریم، اما در این فیلم ما تلاش کردیم مخاطب سمت دیگری از خودش را ببینند.»

پس از پایان جلسه‌ی پرسش و پاسخ این فیلم، ساخته‌ی «رضا مقصودی» به نام «خجالت نکش» اکران شد. ساخته‌ی مقصودی، فیلم کمدی است که به جرأت می‌توان گفت اگر در سالن بودید بی‌تردید می‌خندیدید! داستان فیلم درباره‌ی جمعیت کشور و فرزندآوری است، در زمان اکران فیلم، مخاطبان در چندین مرتبه از شدت خنده شروع به دست زدن کردند.

در نشست پرسش و پاسخ فیلم، مقصودی در جواب خبرنگار انصاف نیوز گفت: «فیلم ما براساس مجوز ساخت تولید شده است و ما نیز تابع قوانین و ضوابط هستیم.» از حواشی این جلسه، ریختن آب لیوان روی میز از سوی «محمود گبرلو» بود.

در آخرین اکران امروز که می‌شود روز چهارم را تحت تأثیر آن دانست، فیلم «ابراهیم حاتمی‌کیا» به نام «به وقت شام» بود. صف طولانی سالن‌های نمایش از حواشی اکران این فیلم بود. تعداد مخاطبان فیلم به قدری زیاد بود که صندلی‌های اضافه‌ی سالن نیز کفایت نکرد و برخی، فیلم را روی زمین تماشا کردند.

به جرأت می‌توان گفت که فیلم حاتمی‌کیا از بخت‌های اصلی جشنواره امسال است. در ابتدای نشست، «محمود گبرلو» مدیر جلسه‌ی پرسش و پاسخ به اشتباه نام فیلم «به وقت شام» را «بفرمایید شام» اعلام کرد که در پایان نشست با عذرخواهی از اشتباهش گفت: «حاضر است به این دلیل استعفا بدهد.»

در نشست خبری این فیلم که با حضور جمع زیادی از خبرنگاران برگزار شد، حاتمی‌کیا در ابتدای نشست گفت: «فکر می‌کنم سال 65 بود، که اولین فیلم خودم «هویت» را ساختم. با عملیات کربلای 5 مصادف بود و من باید کنار فیلم می‌ماندم. همان زمان هم تلاش می‌کردم گمنام کار کنم و الان می‌خواهم بگویم فیلم «به وقت شام» را یک‌ سرباز ساخته است و من خود را سرباز نظام‌ می‌دانم.»

همچنین حاتمی‌کیا گفت افتخار می‌کند که بچه‌های ایرانی فیلم را ساخته‌اند و یک دلار هم برای فیلم در خارج از ایران هزینه نکرده است. او همچنین در ادامه‌ی نشست گفت: «بر این باور بودم که از داعش تا حرفش هست اثری بسازم. آن روز که به مجلس حمله کردند و مساله‌ی داخلی شد، من سر فیلمبرداری بودم. به نظرم باید درباره‌شان حرف زد.»

این کارگردان درباره‌ی شایعه‌ای مبنی بر این که او قرار است فیلم زندگی «آیت‌الله هاشمی» را بسازد، گفت: «خیر، من درباره‌ی آقای هاشمی نمی‌خواستم فیلم بسازم؛ بلکه سوژه‌ای بود که باید از ایشان و بزرگان دیگر درباره‌ی آن تحقیق می‌کردم و این دلیل دیدار بود.»

حاتمی‌کیا درباره‌ی سرنوشت «گزارش یک جشن» گفت: «من سر قولم هستم و تا اطلاع ثانوی حاتمی‌کیا می‌مانم، واقعاً نمی‌دانم چرا این فیلم توقیف شد و به این که فیلمی ساختم که در جمهوری اسلامی توقیف شده است، افتخار نمی‌کنم.»

رضا مقصودی در نشست «خجالت نکش»: تابع قوانین و ضوابط هستیم

نیما اقلیما: فیلم‌نامه‌ی فیلم جدیدم آماده است

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا