غروب ستاره «ابراهیم حاتمی کیا» در نوزدهمین فیلم

«فرهاد حبیبی»، منتقد سینما، در یادااشتی برای انصاف نیوز نوشت:

«به‌وقت شام» آخرین ساخته حاتمی کیا، همچون آثار قبلی‌اش پرسروصدا بوده است. گویی دیگر باید به حواشی مختلف فیلم‌های حاتمی کیا مخصوصاً در ایام جشنواره عادت کنیم.

حضور حاتمی کیا در ادوار اخیر جشنواره فجر چنان پرحاشیه بوده که با دیدن جدیدترین اثر کارگردان به نظر می‌آید وی متن را فراموش کرده است.

به‌وقت شام تنها چیزی که ندارد متن است. فیلمی پر از صحنه‌های اکشن که بویی از فیلم بودن نبرده است.

درامی پشت ماجرا نیست. حتی روایت صحیحی هم اتفاق نمی‌افتد. فقط رفت‌وآمد صحنه‌های پرخرج است، نوعی پز دادن کارگردان به خاطر داشتن بودجه دولتی برای ساخت این صحنه‌ها بدون ساختن فیلم!

حاتمی کیا در ۱۸ فیلم گذشته ش نشان داده که از دغدغه‌هایش فیلم می‌سازد. بعضا انقدر به‌روز دغدغه را تبدیل به فیلم می‌کند که شاید هنوز آن دغدغه وارد جامعه هم نشده است.

حتی «دعوت» را هم بر اساس دغدغه‌های آن روزهایش ساخت؛ اما سوال این است که چطور می‌توان پذیرفت کارگردان ارتفاع پست و از کرخه تا راین روزی چنین فیلمی بسازد.

فیلمی که در حساس‌ترین لحظاتش هم مضحک بود. فیلمی که نه قهرمان داشت، نه مقدس بود و نه حتی حرفی برای گفتن داشت.

همه این‌ها ویژگی‌های فیلم‌سازی است که سال‌ها ادعای ارجحیت محتوا بر فرم را داشت؛ اما کدام محتوا وقتی فرمی وجود ندارد. وقتی بخواهی محتوا را از دهن بازیگرانت به بیرون پرت کنی نتیجه‌اش چیزی جز ابتذال نیست.

انتهای پیام

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *