خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روشن‌روان: شنیده‌ام حال شجریان مساعد نیست

/گفت‌وگو با کامبیز روشن‌روان در حاشیه‌ی مراسم تشییع حسین دهلوی/

آیین وداع و تشییع پیکر حسین دهلوی از بزرگان عرصه‌ی موسیقی کشور برگزار شد. به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، این مراسم ساعت 9:30 صبح امروز، یکشنبه 28 مهرماه در تالار وحدت با حضور بستگان، هنرمندان و هنردوستان برگزار شد.در حاشیه‌ی مراسم کامبیز روشن‌روان، آهنگساز و مدرس موسیقی با انصاف نیوز به گفت‌وگو پرداخت. روشن‌روان می‌گوید شنیده است که محمدرضا شجریان حال مساعدی ندارد.

پیش از این کیوان ساکت درباره‌ی وضعیت محمدرضا شجریان به انصاف نیوز گفته بود وضعیت شجریان ثابت است و همان وضعیت قبلی را دارد. کاوه معتمدیان نیز در این گزارش گفته بود حال او چندان مساعد نیست و در بستر بیماری است، کامکار نیز خبر از ممنوع‌الملاقات بودن شجریان داده بود.

حسین علیزاده، کامبیز روشن‌روان، کیوان ساکت، هوشنگ کامکار، میلاد عمرانلو، سیدعباس عظیمی، وارتان ساهاکیان، احمد بهروزی‌نیا، فاضل جمشیدی، احمد صدری، پرس ملکی، علی ترابی، کامبیز روشن‌روان، علی ثابت‌نیا، داود گنجه‌ای، بیژن بیژنی، آذر سینا، محمد سریر، محمد اسماعیلی، جمال‌الدین از حاضران در این مراسم بودند.

روشن‌روان: موسیقی هنری انسان‌ساز است

در حاشیه‌ی این مراسم کامبیز روشن‌روان به انصاف نیوز گفت: «بی‌مهری نسبت به هنرمندان سالیان سال است که ادامه داشته و همچنان هم ادامه دارد. در حال حاضر این وضعیت کمی تلطیف شده است. موسیقی یکی از هنرهای ملی و انسان‌ساز است و تا زمانی در کشور ما شکل حقوقی و قانونی پیدا نکند، این مسائل همچنان همراه با موسیقی خواهد بود. هیچ وجهه‌ی قانونی و شرعی برای موسیقی وجود ندارد، بنابراین نبود سیاست‌های کلان فرهنگی همیشه معضلاتی را به وجود آورده است. هر مسوولی به سلیقه‌ی خودش رفتار می‌کند.

وقتی سیاست‌های کلان تعریف و تصویب شود و موسیقی و هنرهای دیگر شکل قانونی پیدا کنند، در این شرایط بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. من ریشه‌ی تمام مشکلات را در این می‌بینم. وقتی این سیاست اعمال و در مجلس تصویب بشود، سلیقه‌های شخصی تا حد بسیار زیادی کنار خواهد رفت، آنجا صحبت از قانون است و همه باید به قانون عمل کنند.»

او درباره‌ی محمدرضا شجریان گفت: «خبر زیادی از استاد شجریان ندارم و همان چیزی است که از زبان‌های دیگران می‌شنوم که ایشان حال چندان مساعدی ندارد. خبر قطعی را باید خانواده‌ی ایشان اعلام کنند.»

علیزاده: دهلوی عصاره‌ی رنج موسیقی است

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده در این مراسم گفت: «در تمام عمرم، ایرانی‌تر از حسین دهلوی ندیده‌ام. او از نادر روشنفکرانی بود که نقش موسیقی در جامعه را می‌دانست. همه از دانش دهلوی می‌توانستد یاد بگیرند. عصاره‌ی رنجی که در این سال‌ها به موسیقی ایران تحمیل شده بود در او وجود داشت.

هرگاه نام موسیقی ایرانی می‌آید، نام حسین دهلوی در ذهن ما متبادر می‌شود. من سر تعظیم فرود می‌آورم به معلمی که شاید قرن‌ها مثل او نیاید. با درگذشت این استاد، می‌توان مکانی را به نام او نامگذاری کرد، حتی می‌توان نام تالار وحدت که پیش از این رودکی بوده را دهلوی گذاشت؛ من دلیل تغییر آن به وحدت را نمی‌دانم. این چیزها همیشه آرزو می‌ماند و افرادی که صاحب قدرت هستند، این درک را ندارند و به این چیزها توجه نمی‌کنند، من از هیچ مدیری چیزی درخواست نمی‌کنم.

تا زمانی که مسوولان نتوانند فردی مانند او را درک کنند، وضعیت اینگونه خواهد بود. افراد زیادی دهلوی را درک می‌کنند، اما جایگاه دولتی ندارند. دهلوی فرستاده‌ای بود که وضعیت موسیقی را سامان بخشید و روشنفکری بود که در زمان خودش می‌دانست با موسیقی چه کند. ما شاگردان او افتخار می‌کنیم که استاد ما بوده است.»

محمد سریر، آهنگساز و عضو شورای عالی خانه‌ موسیقی در این مراسم گفت:«امروز با هنرمندی وداع می‌کنیم که بیش از شش دهه ستونی استوار برای موسیقی ایران بود. او کارهای مختلفی برای موسیقی انجام داد و بستر مناسبی برای موسیقی ملی فراهم کرد. او به دنبال ریشه‌ها بود و بر پایه این ریشه‌ها، مبانی نوین موسیقی را پی‌ریزی کرد.

او به تربیت هنرمندان علاقمند بود و به موسیقی ملی توجه داشت. من به اندیشه‌ی او احترام می‌گذارم و امیدوارم نسل بعد بتواند از آثار ایشان استفاده کند.»

اسماعیلی از نوازندگان پیشکوست تنبک در این مراسم درباره‌ی دهلوی گفت: «افتخار همکاری 30 ساله با حسین دهلوی را دارم. با حمایت‌های استاد دهلوی، موسیقی‌ی ملی ایران جان گرفت. من معتقدم کار استاد عاشقی بود و جز عشق چیزی دیگری نمی‌تواند باشد.»

کامبیز روشن‌روان آهنگساز و مدرس موسیقی به حضار این مراسم گفت: « او جزو نسلی از موسیقی بود که مورد بی‌مهری قرار گرفت. او تنها معلم، رهبر ارکستر، نویسنده و محقق نبود، بلکه او یک موسیقی‌دان جامع‌الشرایط بود. او مدیریت مثال‌ زدنی داشت که این در همه‌ی آثار او مشهود است.

شاید یکی از بزرگترین ریسک‌های موسیقی را استاد دهلوی انجام داد. در شرایطی که بسیاری خجالت می‌کشیدند تا نوازندگان تنبک را روی صحنه بیاورند، او ریتم‌هایی برای ارکستر و تنبک ساخت. او کتاب «شعر و موسیقی» را تلفیق کرد که تنها مرجع تخصصی برای این عرصه است، هرکسی بخواهد موسیقی آوازی این سرزمین را یاد بگیرد، قطعا این کتاب را پیش‌رو خواهد داشت.»

محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد در این مراسم گفت: «او سنت موسیقی را درست و ژرف می‌شناخت. او استادی بود که سنت آموزش را به درستی می‌شناخت. او در محضر استادی چون ابوالحسن صبا، معرفت و موسیقی را شناخت و این در اثر او نمایان بود.»

منبری از خوانندگان ایرانی درباره‌ی استاد گفت: «بزرگترین افتخارم شاگردی استاد بوده است و افتخار حضور در کنسرت مضرابی ایشان را داشته‌ام.» منبری پس از صحبتی کوتاه، قطعه‌ای از دهلوی را برای حضار اجرا کرد.

هومن دهلوی پسر دهلوی به حضار در مراسم گفت: «امروز یکی از تلخ‌ترین روزهای زندگی من است، نه تنها در سوگ پدر، بلکه در سوگ هنرمندی جامع‌الشرایط نشسته‌ایم که سعی در پر کردن خلا‌های موسیقی داشت. علی رهبری درباره‌ی پدرم می‌گوید دقت او از موتسارت هم بیشتر بود.»

در ادامه‌ی این مراسم محمود دعایی بر پیکر دهلوی نماز خواند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ” افراد زیادی دهلوی را درک می‌کنند، اما جایگاه دولتی ندارند. ”
    موسیقی حرام است اقاجان ، اگر فردی که جایگاه دولتی دارد امثال دهلوی را درک کند هم جرئت ابراز دارد ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا