خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر نماینده‌ی اقلیم کردستان عراق در ایران درباره رفراندوم

«ناظم دباغ» نماینده‌‌ی حکومت اقلیم کردستان عراق در ایران در مورد رفراندوم و تاثیرات آن بر منطقه و رویکرد کشورهای منطقه به این اتفاق، به انصاف نیوز گفت: کردها می‌توانند برای ثبات و تثبیت آرامش در بخش‌های دیگر همکار و همیار باشند.

به ادعای پایگاه خبری لبنان 24، مسقط این روزها شاهد رفت و آمد هیات‌هایی از ایران، عربستان، ترکیه و عراق است که برای مذاکره بر سر حل معضل سوریه در این شهر حضور پیدا می‌کنند و عمان هم ناظر بر این مذاکرات است. همچنین در گزارش این پایگاه خبری، به «سیاست باز ایران و ترکیه در مساله‌ی کردستان» اشاره شده است.

ناظم دباغ در ارزیابی این خبر به خبرنگار انصاف نیوز گفت: ما تنها در این حد مطلع هستیم که رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، بر اساس دعوت رسمی مقامات ترکیه با مقامات آن کشور  گفتگو کرده و باهم توافق کرده‌اند که برای تامین امنیت کشورهای خود همکاری نظامی داشته باشند.

وی افزود: یکی از مشکلات کردها این است که هرگاه می‌خواهند به حقوق مشروع خود برسند، کشورهایی که در ساختار جمعیتی خود کرد دارند تلاش‌های خود را برای جلوگیری از این مساله تجمیع می‌کنند، هرچند که کردها می‌توانند برای ثبات و تثبیت آرامش در بخش‌های دیگر همکار و همیار باشند.

موضع ایران از ابتدا روشن بود

دباغ درباره‌ی موضع ایران گفت: موضع ایران از ابتدا در مورد رفراندوم روشن بوده و بر حفظ یکپارچگی خاک عراق اصرار ورزیده و برای حل مشکلات اقلیم کردستان در چارچوب حقوق حقه‌ی خود و در چارچوب قانون اساسی عراق و توافقات صورت گرفته میان کردها و عراق اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: کشورهای جهانی و همسایگان ما حساسیت‌های ویژه‌ی خود را دارند، کشورهای همسایه معتقدند که این مساله بر کشورهایی که دارای جمعیت کرد هستند تاثیر خواهد گذاشت، اما گذشته ثابت کرده که اقلیم کردستان توانسته برای حل مشکلات عراق و منطقه و همچنین تثبیت امنیت و آرامش مرزها و منطقه، موثر و مفید باشد. علاوه بر اینکه نیروی پیشمرگه، نیرویی اساسی و مهم در جنگ با تروریست‌ها و داعش بوده و هست. کشورهای اروپایی و آمریکا نیز معتقدند که این مساله بر جنگ و مبارزه با داعش تاثیر خواهد گذاشت. همچنانکه گفتم پیشمرگه‌ها قهرمانانه و در نهایت شجاعت با داعش می‌جنگند. اما عامل اصلی و مهم به منافع مشترک آنها با عراق و کشورهای عربی و ترکیه و ایران برمی‌گردد، به ویژه در حوزه‌‌ی امنیت و انرژی.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا