خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ورود بانوان بایدها و نبایدها

علی رضا ایمانخانی، دانش آموخته علوم سیاسی، در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «ورود بانوان بایدها و نبایدها» نوشت:

فقط چند روز دیگر تا بازی فوتبال سرنوشت ساز ایران و کامبوج بیشتر باقی نمانده، تنها بازی فوتبالی که، اصلا هیچ کس و هیچ گروهی استرس نتیجه مسابقه را ندارد، تنها هیجان آن، آغازین ورود بانوان به‌صورت آزاد و غیر گزینشی به ورزشگاه آزادی است.

اهمیت این موضوع و بعد بین المللی آن زمانی بیشتر چشم را نوازش می‌کند که بدانیم، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) ژورکایف فوتبالیست معروف و مشهور فرانسوی را، جهت نظارت بر حسن انجام این ورود به تهران را گسیل نماید و از طرفی، شدت علاقه و ذوق بانوان نیز با خرید فوری تمامی بلیط‌های اختصاص یافته به جایگاه بانوان در بدو فروش نیز مثال زدنی است. حالا باید با این مساله به عنوان یک فرصت نگاه کرد و یا یک تهدید؟

شاید عده ای از دوستان ارزشی، دلواپس بعضی اتفاقات و حوادث احتمالی روز بازی باشند که به اعتقادات مذهبی و عرفی دوستان خدشه وارد شود. مسائلی مانند عدم رعایت پوشش مناسب، مختلط شدن جنس مخالف، حرف‌های رکیک تماشاچیان در حضور بانوان و…

ولی تحلیل منصفانه ماجرا، ابعاد دیگری دارد. امروزه جداسازی زن و مرد و دیوارکشی در جامعه پیشرفته امروزی امری نزدیک به محال است مگر در ادارات و شرکت‌ها، بانوان دوشادوش آقایان در محیطهای کارمندی و کارگری مشغول نیستند؟ حتی صورت مساله به امکان تفریحی مانند پارک‌ها و سینماها ها نیز قابل تعمیم است و جالب‌تر مشاهده آن در مناسکی مانند زیارت حج و حتی راه پیمائی اربعین نیز مشهود است. پس نگرانی در این قسمت قضیه بی مورد است. ولی در مورد الفاظ رکیک؟

اولا طرح این موضوع توهین بزرگی به آقایان ورزش دوست و علاقه مند فوتبال است و در ثانی حتی اگر اندک تماشاگرانی هم در رعایت ادب در ورزشگاه مشگل داشته باشند به خاطر فرهنگ غنی ایرانی و رعایت حضور بانوان از گفتن ناسزا در حضور خانمها ممناعت می کنند که اتفاقا باعث پالایش روانی ورزشگاه ها می شود. (البته به عنوان کسی که در میادین ورزشی مختلف حضور داشته ام این ناسزا گویی و الفاظ رکیک معمولا در مسابقات باشگاهي اتفاق می افتد نه بازی ملی) و با توجه به جمیع جهات به خاطر حضور اندک تماشاگر خاطی نمی توان مانع حضور نیمی از جامعه در ورزشگاه شد و باید به فکر اصلاح آن معدود خاطیان بود.

اما باید به این مهم از زاویه فرصت نیز نگریست. جامعه امروز ایرانی در تنگنای شدید اقتصادی به خاطر تحریم‌های ظالمانه و تبلیغات شدید رسانه ای بر مبنای عدم رعایت حقوق بشر و آزادی های قانونی و عرفی است.

حاکمیت ایران می‌تواند با اجرای درست این حق قانونی بانوان، ضمن فراهم نمودن فضای مفرح و شاد برای بخش بزرگی از جامعه و فراهم نمودن بستر برای اتحاد و اتفاق ملی، بهانه را از دست بد خواهان و منتقدان غیر منصف خارج از ایران گرفته و تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

در پایان فراموش نکنیم به همین بهانه‌ها فدراسیون جودو ایران تعلیق شده، در کشتی مترصد بهانه جدید هستند و صد البته که شرایط فوتبال با ورزش‌های دیگر بسیار متفاوت است.

وجاهت و اقتدار ریاست فدراسیون جهانی فوتبال در حدی است که به مانند روسای جمهور ملل مختلف مستقیما با روسای دولت کشورها ملاقات نموده و قطعا در افتادن احتمالی و بهانه دادن به چنین نهاد بین المللی تبعات داخلی و خارجی بزرگی دارد که قطعا به درایت مقامات عالی رتبه کشور و تساهل فیفا این اتفاقات هرگز روی نخواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. مرا مساله خودساخته ای هست که عرضه حلش را ندارم با همه سادگی !
    ای جهان بشریت بیایید تا راه حل مشکلات داشته و نداشته تان را در اختیارتان بگذارم من خود در گل مانده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا