خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱ آذر سال ۷۹ | «رهبری از ضعف مديريت دولت ابراز نارضايتی كردند»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال 1379 را در ادامه می‌خوانید:

سه‌شنبه 1 آذر 1379  |24  شعبان 1421                               21 نوامبر2000

ديشب، اسرایيل به بهانه تلافي انفجار اتوبوس، حملات وسيع و بي‌سابقه‌اي به غزه‌ كرده و جمع زيادي شهيد و زخمي شدند. امروز هم به حملات نظامي افزوده است. مصر در عكس‌العمل به آن حملات، سفير خود را از تل‌آويو فراخوانده و موج تُند خشم، دنياي اسلام را گرفته است و تُندروهاي اسرایيل، حركت ارتش اسرایيل را تأييدكرده‌اند.

آقاي عليرضا سالاري كه به عنوان سفير در امارات [متحده عربی] تعيين‌شده‌، براي مشورت و خداحافظي آمد. از حضور وسيع شركت‌هاي ايراني و دفاتر اُرگان‌هاي دولتي در امارات گفت و مسأله سه جزيره [تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی] و راهكار براي علاج را جويا شد. گفتم، رقم چندهزار براي شركت‌ها، احتمالاً اغراق است و در مورد جزاير هم بايد مذاكرات مستقيم شروع شود.

جمعي از سران اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشگاه‌ها كه اخيراً از [دفتر] تحكيم وحدت جدا شده‌اند، آمدند. گفتند، 17 انجمن هستند و از 25 انجمن ديگر هم پيشنهاد پيوستن دارند. در مورد سياست‌كارشان مشورت‌كردند.[1] به نظر مي‌رسد، به خاطر عدم همكاري مديران دانشگاه‌ها، احساس ضعف و مشكل مي‌كنند و انتظار دارند، مديران دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي، به آنها توجه نمايند.

آقاي محمد دعايي آمد؛ مسئول حزب جمهوري اسلامي شاخه يزد بود. براي تدوين تاريخ انقلاب، مصاحبه خواست. عصر، آقايان [احمد] شفيعي و [امیر] تهراني از وزارت اطلاعات آمدند. گفتند، ملاقات مديران اطلاعات با رهبري، باعث دلسردي بيشتر آنها شده است. براي محاكمه گروه اول بازجويان متهمان قتل‌هاي زنجيره‌اي و نيز نويسندگان شبنامه عليه اطلاعات، نتيجه معكوس‌گرفته‌اند. گفتم، رهبري از عدم تحرك وزارت اطلاعات در مهار ضدانقلاب، ناراحت‌اند.

شب، میهمان رهبري بودم. از استقبال گرم مردم استان مركزي راضي‌اند، ولي از مشكلات زياد مردم ناراحت‌اند. سخنان بشار اسد، [رییس‌جمهور سوریه] به خانم [مادلین] آلبرايت، [وزیر امورخارجه آمریکا] را از قول آقاي حسن نصرالله، [دبیرکل حزب‌الله لبنان] نقل كردند كه جواب‌هاي خوبي به آنها، در مورد پيشنهادهايش به اسرایيل داده است و از اظهارات بشار اسد كه جواب محكمي به تهديدهاي آمريكا داده و گفته که دولت اسرایيل اكنون ضعيف است نيز خوشحال‌اند.

رهبري از ضعف مديريت دولت، ابراز نارضايتي‌ كردند و نيز از عملكرد آقايان [مصطفی] تاج‌زاده و [عطاءالله] مهاجراني، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، در وزارت كشور و ارشاد و از عدم عمل به وعده آقاي [سیدمحمد] خاتمي، [رییس‌جمهور]، در اصلاح كار آنها.

آقاي [سیدمحمود] هاشمي‌شاهرودي، [رییس قوه‌قضاییه] كه به اصفهان سفركرده، قرار بود امروز در دانشگاه اصفهان، براي بسيج دانشجويي سخنراني‌كنند، ولي علي‌رغم تبليغات زيادي‌كه شده، شركت نكرده و به‌جاي ايشان آقاي [محمد] نيازي، [رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح] رفت؛گويا به خاطر اعلاميه‌اي است كه تحكيمي‌ها عليه قوه قضایيه در دانشگاه اصفهان پخش‌كرده‌اند و نيز دو تراكت‌كه عليه ايشان، در دانشگاه پخش‌شده است. در مراسم سالگرد فروهرها[2] [در تهران]، تعدادي در خيابان‌ها، شعار مرگ بر استبداد و ديكتاتور داده‌اند و عده‌اي بازداشت شده‌اند.


[1] – دفتر تحکیم وحدت از سال ۱۳۷۰ دستخوش تغییرات و انشعابات شد. اوج تغییرات این دفتر پس از تشکیل بسیج دانشجویی در دوم آذر ۱۳۶۷ اتفاق افتاد. برخی از اعضای دفتر تحکیم وحدت در سال ۱۳۷۰ از این تشکل جدا شدند و به عضویت بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها درآمدند. پس از ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای و کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویان نیز از دفتر تحکیم وحدت جدا شد، اما مهم‌ترین انشعاب در دفتر تحکیم وحدت، تشکیل طیف شیراز در سال ۱۳۸۰ با حمایت حاکمیت و جدا شدن از طیف علامه که بعد از دوم خرداد 1376 به سمت نقد جدی حاکمیت و رهبری رفته بود و غیرقانونی خوانده‌شدن طیف علامه در پنجم بهمن سال ۱۳۸۷ توسط دبیرخانه هیأت‌های مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دولت نُهم اتفاق افتاد. با تعطیل شدن طیف علامه و حذف دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی اصلاح‌طلب، دفتر تحکیم وحدت تحت کنترل جریان اصولگرا درآمد و عملاً تأثیرگذاری خود در فضای سیاسی کشور را از دست داد.

[2] – داریوش فروهر (۱۳۰۷ –۱۳۷۷)، دبیرکل حزب ملت ایران و وزیر کار دولت مهدی بازرگان بود که در اول آذر ۱۳۷۷ به همراه همسرش پروانه فروهر (اسکندری)، در جریان قتل‌های زنجیره‌ای در منزلش توسط مأموران خودسر وزارت اطلاعات به قتل رسید. وی از جمله رهبران جبهه ملی ایران از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ بود تا اینکه در اوایل سال ۱۳۵۸ از جبهه ملی ایران جدا شد.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال 1379؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا