خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا حج فلسفه خود را از دست داده است؟

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام سید جواد ورعی در نوشتاری با عنوان«حج آخرالزمان» آورده است: یکی از اقدامات پسندیده در موسم حج، انتخاب، نگارش و نصب جملات کوتاه و آموزنده ای از معارف حج در طبقات هتلها، آسانسورها و محل آمد و شد زائران در مکه مکرمه است که به همت مدیر کاروانها و همکاران شان انجام می شود. در این روزها حدیثی در هتل الدانه نصب شده بود که بر اساس آن پیامبر ص فرمود: “در آخرالزمان ثروتمندان امت من، برای گردش و خوشگذرانی حج می روند، متوسطان امتم برای گردش در بازارها و خرید، و فقرای امتم برای رفع نیاز”

علامه مجلسی در بحار الانوار با تعابیر متفاوتی آن را نقل کرده، مثلا بجای ثروتمندان از “پادشاهان” یاد شده، و غرض فقیران از حج، “خودنمایی” شمرده شده است.

هر چه باشد، از وضعیت نامطلوب حج گذاری در آخرالزمان حکایت دارد.

به راستی، صرفنظر از اینکه دوران ما آخرالزمان است یا نه، ما جزو کدامیک از این گروهها هستیم؟ آیا برای تفریح وخوشگذرانی آمده ایم یا بازارگردی یا تقاضای رفع فقر و نیاز مادی یا فخرفروشی؟

از این سخن بر می آید که زمانی بر امت رسول خدا خواهد گذشت که حج فلسفه خود را از دست داده و از هویت خود فاصله خواهد گرفت. حج که عبادتی است جامع ویژگیهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و معنوی، “تمرین بندگی خدا”، و “وارستگی از دنیا و یادآوری عالم محشر و قیامت کبری”، به امور دنیوی تنزل پیدا می کند. به همین جهت تاثیرگذاری خود را هم دست می دهد، و با وجود برخورداری از ظرفیتی عظیم، آثار در حد انتظار را بجا نمی گذارد.

باید اعتراف کنیم که،

– بسیاری از ما زائران حانه خدا بیش از سی روز در حرمین شریفین بسر می بریم ولی تحولی روحی و اخلاقی در ما رخ نمی دهد!

– مسلمانان از کشورهای مختلف راهی مرکز وحی می شوند، ولی بدون هیچگونه ارتباطی با یکدیگر، هرگز از مصائب و گرفتاریهای یکدیگر مطلع نمی گردند!

– صاحبان علم، ثروت و قدرت به حج می روند، ولی گرهی از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جهان اسلام گشوده نمی شود!

– حج نقشی در ایجاد اخوت بیشتر میان مسلمانان، و کاهش اختلافات، تنشها و درگیریهای جهان اسلام ایفا نمی کند!

در حالی که حج در صدر اسلام جایگاه اقدامات بزرگ و تاریخ سازی مثل “اعلان برائت از مشرکان” در سال نهم هجری توسط امیرمومنان علی ع، و حادثه بزرگ “غدیر” و تعیین جانشینی پیامبر اکرم ص بود، که هر دو هم به امر الهی در موسم حج انجام گرفت. دو حادثه ای که دو سال پی در پی در حج، و با استفاده از اجتماع عظیم مسلمانان رخ داد.

مورد دیگری که نشانه استفاده از ظرفیت عظیم حج در صدر اسلام است، اجتماع عظیم و صدها نفری نخبگان جهان اسلام، از اصحاب و تابعین، به دعوت امام حسین ع در سرزمین مناست. امام با یک سخنرانی معروف، به تحریض آنان برای اقامه فریضه “نهی از منکر” در برابر حکومت جائر اموی پرداخت. در این باره اگر توفیق یار شد، باز هم سخن خواهم گفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا