خرید تور تابستان ایران بوم گردی

‫پاییزان باغ علوم انسانی‬: به نام روحانی به کام احمدی نژادی

انصاف نیوز: اوایل دهه 80 بود که خبر تاسیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در وزارت علوم، اهالی علوم انسانی را شاد کرد و امیدی نو برای پژوهشگران این حوزه ساخت. صندوق پژوهشگران ریاست جمهوری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حمایت‌هایی می‌کردند اما کسی به فکر سفارش کار و کمک به جیب پژوهشگران تازه‌کار و تازه استاد شده نبود. در ضمن هیچ نهادی مسئول و برگزارکننده یک جشنواره اختصاصی برای علوم انسانی‌ها هم نبود. جشنواره فارابی یکی از مهم‌ترین کارهای این پژوهشکده تازه تاسیس شد که تا همین یکی دو سال پیش به عنوان بهترین و مهم‌ترین اتفاق علوم انسانی کشور شناخته می شد. 

روزهای نخست
به گزارش انصاف نیوز، با کمک معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، پژوهشکده راه‌اندازی شد. شاید همه قصه از همین جا شروع نشد اما آغاز خوبی برای جنب و جوش در حوزه علوم انسانی کشور بود. یک واحد اداری در خیابان استاد نجات‌اللهی تهران با چند میز و صندلی کار را شروع کرد تا امروز نمای زیبای باغ پژوهشکده و باغبان مهربانش آرزوی محل کاری آرام برای پژوهشگران جوان حوزه علوم انسانی و اجتماعی را محقق کند. در دولت اول احمدی‌نژاد، پژوهشکده باغی را در خیابان پاسداران صاحب شد و بین کتابخانه‌ی ملی و پژوهشکده، دادگاه طرف پژوهشگران را گرفت. سند باغ به نام مرکزی در وزارت ارشاد بود اما پژوهشکده ساکن هشت ساله باغ است. 
جشنواره فارابی؛ ششم یا هفتم

هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فارابی به دلیل مشخص نبودن وزیر علوم، یک هفته‌ای به تعویق افتاد و حالا که چند هفته‌ای هست که وزیر جدید مستقر شده است خبری از برگزاری آن نیست. سال گذشته، دوره‌ی ششم برای اولین بار از برگزیده‌ها تقدیر اسمی کرد و نه تنها مهمانان عمومی بلکه مهمان‌های برگزیده‌ی شهرستانی را بدون ناهار راهی شهرهایشان کرد. به بسیاری از افراد در یک ماه بعد از جشنواره هم به دلیل نبود نقدینگی جایزه‌ای داده نشد و برگزیده‌ها با رسید‌های برترین بودنشان به دنبال جوایز می‌دویدند. اما امسال نبود نقدینگی بهانه‌ی برگزار نشدن جشنواره نبود. دولت تدبیر و امید با وجود مشکلات مالی و خزانه‌ی خالی بخشی از نقدینگی را تامین کرد و بیش از سال‌های گذشته برای برگزاری جشنواره ذوق و شوق نشان داد. شاید علوم انسانی خواندن رییس جمهور دلیلی برای حمایت‌ها بود. قرار شد تا وزیر جدید علوم مستقر نشده، کسی برای اهدای جوایز دور هفتم جشنواره روی سِن نرود اما بی‌تدبیری روسا و مدیران دولت احمدی‌نژاد، زحمت‌های دولت روحانی برای حمایت از علوم انسانی کشور را بی‌نتیجه گذاشت؛ انتشار هزاران پوستر و دعوت نامه برای برگزاری لغو شده و ارسال آن برای سراسر کشور علاوه بر هزینه طراحی و انتشار،‌ امروز یک قبض چندین میلیون تومانی هزینه‌ی ارسال را بر روی میز معاون جدید فرهنگی و اجتماعی وزات علوم قرار داده است. معاون جدیدی که از وضعیت انتشار کتاب‌های متعدد معاونان و مدیران دولت احمدی‌نژاد از بودجه‌ای که برای پژوهشگران علوم انسانی اختصاص داده شده بود، بی‌خبر و تنها بیلان کاری در دست رییس پژوهشکده در روز معارفه‌ی خود را باور کرده است. 
خوشبینی دولت روحانی نسبت به مدیران باقی مانده از دولت احمدی‌نژاد ضررهای بیشتری به بدنه‌ی علوم انسانی کشور در راه دارد؛ اگر این روزها به دلیل دلتنگی برای باغ پژوهشکده به آنجا سری بزنید می‌بینید که دکوراسیون داخلی این مجموعه‌ی کوچک وزارتخانه در حال تغییر است و احتمالاً هزینه‌ی آن هم از بودجه‌ی به زحمت فراهم شده برای اختتامیه‌ی هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی فارابی است. پاداش‌های چندین میلیونی خاص مدیران دوره‌ی پنجم صدای اعتراض معاونت فرهنگی و اجتماعی را هم درآورده بود و به دعوای دو معاون فرهنگی و پژوهشی وقت منجر شد اما این روزها که همه در حال جمع و جور کردن وسایلشان برای ترک پست‌ها هستند مسئولان پژوهشکده‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی دفترشان را با پول بیت‌المال آب و جارو می‌کنند و برای دوام دریافت حقوق‌های چندین میلیونی‌شان امید دارند.
زنده کردن پول‌های مرده
در حالی که دانشگاه شهید بهشتی یکی از ساختمان‌هایش را به عنوان امانت 5 سالی در اختیار پژوهشکده قرار داده است اما مدیران آن که برای ریخت و پاش‌ها پول کم آوردند، به دنبال رویه‌ی جدیدی برای گرفتن طلب‌هایشان هستند. بی‌احترامی به استادان و پژوهشگرانی که به هر دلیلی نتوانستند پروژه‌ها را به اتمام برسانند،‌ خلاف ادب و رویه‌ی دولت جدید است. از طرفی دیگر، معلوم نیست کسانی که در دولت آقای احمدی‌نژاد همین سمت‌ها را داشتند چرا الان به بهانه‌ی کم بودن نقدینگی به دنبال قراردادهای فسخ شده و نیمه تمام هستند؟
تعلیق در تعیین وزیر و معاونان وزارت علوم، این روزها نتایج منفی برای آبروی آقای روحانی دارد. بی‌کفایتی برخی مدیران دولت «ما می‌توانیم» به حساب دولت «تدبیر و امید» گذاشته می‌شود. اتلاف وقت برای تغییر مدیرانی که حاضر نشدند تا محترمانه استعفا بدهند، نه تنها هزینه‌ی عزل را بر گردن دولت یازدهم گذاشته است بلکه بیت‌المال را به تاراج داده است. مردم هنوز به دولت امیدوارند و دولت نباید با هر گونه تعللی به این اعتماد لطمه بزند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا