خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موافقت مجلس با اولویت بررسی طرح انتخابات استانی

نمایندگان به بررسی طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس با اولویت رای مثبت دادند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) به تغییر دستور طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه با 142 رای موافق، 68 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در مجلس رای مثبت دادند.
با این اعلام موافق مجلس کلیات و جزییات این طرح با اولویت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.
بررسی با اولویت طرح استانی شدن انتخابات مجلس در شرایطی به تصویب رسید که مخالفان معتقدند احزاب قوی در کشور وجود ندارد و در مقابل موافقان بر این باورند که استانی شدن انتخابات بسترساز حزبی شدن انتخابات در آینده است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تغییر دستور طرح استانی حوزه‌های انتخابیه مجلس در حالی به تصویب مجلس رسید که اگر کلیات و جزئیات آن مورد موافقت نمایندگان قرار گیرد انتخابات مجلس دهم با سازوکار جدیدی برگزار خواهد شد.
مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود به عنوان یکی از تقاضاکنندگان بررسی با اولویت طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: 133 نماینده به فوریت این طرح رای مثبت داده بودند که کمیسیون شوراها نیز بعد از بررسی جزئیات و انجام اصلاحات این طرح را به مجلس ارائه داد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت به عنوان مجری برگزاری انتخابات باید تکلیف خود را بداند، گفت: امروز بحث کلیات و جزئیات این طرح مطرح نیست. هدف ما این است که هر چه سریعتر تکلیف نحوه برگزاری انتخابات مجلس مشخص شود.
وی تاکید کرد که اگر قوه مقننه قوی داشته باشیم می‌تواند به وظایف اصلی‌اش به درستی عمل کرده و به دنبال آن کشور نیز به خوبی اداره شود.
قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد به عنوان مخالف انگیزه طراحان را خوب دانست و گفت: اگر مجلس مجددا وارد بررسی این موضوع شود ممکن است به روند قانونگذاری و نظارت ضربه وارد شود.
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوالات اساسی در مورد استانی شدن انتخابات وجود دارد، گفت: در شرایطی که کشور احزابی با پایه و خاستگاه مدنی که از دل مردم سرچشمه گرفته باشد را ندارد قرار است چطور افراد از استان رای لازم را کسب کنند. بسیاری از احزاب، حزب‌هایی بودند که با آمدن دولت‌ها و خاستگاه دولتی شکل گرفتند و با افول دولت‌ها آنها نیز از صحنه خارج شدند.
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چنین شرایطی افراد برای کسب رای در استان باید به گروه‌های دارای نفوذ وابسته شوند، گفت: حالت دیگر آن است که افراد برای کسب رای به سرمایه‌داران متصل شوند یا اینکه در نهایت شرکت تبلیغاتی بگوید که به فلان کاندیدا رای دهید و جایزه بگیرید، آیا این به نفع مردم است؟
وی با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات هزینه تبلیغات بیشتر می‌شود، گفت: با استانی شدن انتخابات مناطق محروم فراموش می‌شود و رابطه بین مجلس و مردم کم‌رنگ خواهد شد.
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر انتخاباتی استانی شود چطور یک نماینده می‌خواهد به همه روستاها سر بزند. قطعا با این وضعیت مشکلات جدی به وجود می‌آید. از طرف دیگر فکر می‌کنم که برخی سازمان‌های اساسی مثل امنیت و اطلاعات نیز با استانی شدن انتخابات موافق نیستند.
به گزارش ایسنا، محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان نیز به عنوان موافق این تغییر دستور، گفت: در حال حاضر مهم آن است که جامعه و کاندیداها تکلیف خود را در انتخابات بدانند. بر این اساس باید مشخص شود انتخابات استانی می‌شود یا خیر و جامعه را در ابهام نگذاشت.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی استانی شدن انتخابات باعث می‌شود نمایندگان بیشتر به نقش ملی و استانی خود برسند، گفت: استانی شدن انتخابات بسترساز حزبی شدن انتخابات است و جرقه و کلنگ اول را برای حزبی شدن انتخابات در آینده می‌زند که این برای کشور مفید است.
وی ادامه داد: اگر این طرح به تصویب برسد کسی می‌تواند نماینده شود که حداقل 15 درصد رای حوزه انتخابیه‌اش را کسب کرده و همچنین بین کاندیداهای آن استان رای بیشتری را کسب کند.
به گفته نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، با استانی شدن انتخابات پشتوانه رای مردم نیز بیشتر می‌شود و نماینده بیشتر می‌تواند به وظایف واقعی‌اش عمل کند. همچنین تاثیر مستقیمی بر روی افزایش مشارکت مردم می‌گذارد.
عثمانی در پایان تاکید کرد که با استانی شدن انتخابات رقابت ناسالم از بین می‌رود و انسجام بین نمایندگان کل استان بیشتر می‌شود.
به گزارش ایسنا، در نهایت نمایندگان با 142 رای موافق، 68 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در مجلس به بررسی طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس با اولویت رای مثبت دادند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا