خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مقاله دو روزنامه همدلی و رسالت پیرامون بازداشت علی قلهکی

روزنامه همدلی نوشت:

همدلی| فعالان شبکه‌های اجتماعی نزدیک به اصولگرایان آخر هفته خوبی نداشتند و آن‌گونه که منابع رسمی اعلام کردند چند تن از چهره‌های مشهور این جریان از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند. اواخر هفته گذشته زمزمه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر این‌که فردی به نام علی قلهکی بازداشت‌شده است. قلهکی چند کانال تلگرامی را در اختیار دارد که مطالب مختلفی ازجمله اخبار خاصی را در آن نشر می‌دهد. او همچنین در توییتر خیلی فعال است و همواره در مسیر منافع اصولگرایان و نیروهای موسوم به ارزشی مطلب می‌نوشته است؛ اما حالا آن‌گونه که گفته می‌شود در بازداشت نیروهای امنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. برخی این بازداشت را خیلی عجیب توصیف می‌کنند چراکه به‌هرحال تابه‌حال کم پیش‌آمده که از فعالان شبکه‌های اجتماعی نزدیک به اصولگرایان هرچند هم که منتقد باشند بازداشت شوند. در همین حال برخی می‌گویند ممکن است پشت پرده این بازداشت‌ها یک دعوای سیاسی نهفته باشد. به‌هرحال به نظر می‌رسد که بخشی از نیروهای سیاسی اصولگرایان از این اتفاق خرسند هستند. به‌خصوص آنکه چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسماً این اقدام اطلاعات سپاه را تحسین کرده‌اند و از بازداشت قلهکی ابراز خشنودی کرده‌اند.
بازداشت علی قلهکی ابتدا در توییتر پخش شد. قلهکی در توییتر یک چهره شناخته‌شده است. همه او را به این نام می‌شناسند که در حوادث مختلف حامی جبهه انقلاب است و به نفع جریان اصولگرایان مطلب می‌نویسد. بعدازاین رسانه‌ها دراین‌باره نوشتند. سایت خبری مدارا گزارش داده که برخی کانال‌های نزدیک به سپاه پاسداران مدعی شده‌اند که «علی قلهکی» فعال سیاسی نزدیک به جریان انقلابی به دلیل ارتباط با کانال‌های تلگرامی اخبار نیمه محرمانه، سرائر و سایه‌نویس توسط حفاظت سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند.
در این میان واکنش تعدادی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی قابل‌توجه بود. مالک شریعتی زودتر از همه وارد عمل شد و در توییتر خود نوشت: «ضمن تشکر از اقدام قاطع حفاظت سپاه، امیدوارم به‌زودی گزارش اسامی افراد عامل و خصوصاً آمر این حلقه خطرناک، سوابق فعالیت‌ها و عناصر حامی‌شان در مراکز مهم دارای دسترسی به اطلاعات حساس که میکرب اختلاف در کشور را به‌ویژه میان مسئولان پخش می‌کردند، برای مردم و برای دیگران مایه عبرت شود. امیدوارم که نقطه‌زنی اخیر «سازمان اطلاعات سپاه» در شناسایی این فساد سیاسی رسانه‌ای در بستر یک پیام‌رسان خارجی، گام اول اقدام مشترک، فوری و قاطع همه عناصر خدوم جامعه اطلاعاتی کشور در سالم‌سازی فضای رسانه‌ای کشور، از اندک محافل شبه‌امنیتی رسانه‌ای منحرف از انقلاب باشد، ان‌شاءالله.»
شریعتی از عبارت «میکروب اختلاف در کشور» استفاده کرده است. برخی می‌گویند این عبارت نشان می‌دهد که احتمالاً یک دعوای سیاسی در این رویداد دخالت داشته باشد. برخی آن را به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ربط می‌دهند و می‌گویند که ممکن است قلهکی در ماجراهای مربوط به سیسمونی گیت خانواده قالیباف نقش داشته باشد و همین هم باعث شده که حالا او در بازداشت باشد. البته درعین‌حال گمانه‌زنی‌ها دراین‌باره زیاد است و برخی دیگر هم ‌داستان‌های دیگری را روایت می‌کنند و برای بازداشت قلهکی علت‌های دیگری را ذکر می‌کنند.
به‌هرحال دیروز سازمان اطلاعات سپاه از دستگیری ادمین‌های کانال‌های «نیمه‌محرمانه»، «سرائر» و «سایه‌نویس» به اتهام انتشار اسناد طبقه‌بندی شده و تشویش اذهان عمومی، خبر داد.
پایگاه خبری گرداب اعلام کرد با مجموعه اقدامات فنی و اطلاعاتی چندماهه پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه، ادمین‌های کانال‌های نیمه‌محرمانه، سرائر و سایه‌نویس به اتهام انتشار اسناد طبقه‌بندی شده و تشویش اذهان عمومی دستگیر شدند. در ادامه تأکید شده که افراد بازداشت‌شده درصدد بودند از طریق انتشار اسناد طبقه‌بندی شده، اعتماد بخشی از مخاطبین را کسب کرده و سپس با انتشار اخبار گزینشی و کذب، در میان مسئولین کشور ایجاد اختلاف نمایند.
همچنین اعلام‌شده دستگیرشدگان سه نفر هستند که در مدت فعالیت خود، با سوءاستفاده از خلأ قانونی موجود در مدیریت فضای مجازی کشور و از بستر پیام‌رسان تلگرام، اقدامات مذکور را صورت داده بودند. پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اطلاعات سپاه از اصحاب رسانه درخواست کرده از گمانه‌زنی درباره پرونده پرهیز کنند. همچنین تأکید شده اخبار تکمیلی متعاقباً از طریق وب‌سایت گرداب و رسانه‌های رسمی کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد.

واکنش قالیبافی‌ها
دیروز خبرگزاری مهر در اقدامی متفاوت به سراغ محسن پیرهادی از نمایندگان تهران رفت. پیرهادی از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف است. خبرگزاری مهر با پیرهادی درباره همین بازداشت‌ها مصاحبه کرده است. پیرهادی در این مصاحبه می‌گوید: «این کانال‌ها نسبت به بنده نیز اتهامات بی‌اساس زیادی وارد کردند و بنده نیز مدت‌ها قبل از مراجع قانونی پیگیری کرده بودم اما متأسفانه به نتیجه نرسید تا اینکه خبر دستگیری این افراد منتشر شد. جا دارد از عزیزان سازمان اطلاعات سپاه تشکر و قدردانی کنم چراکه این اقدام، چنانچه به‌درستی رهگیری و پیگرد شود نتایج مهمی از مسئله نفوذ در رده‌های امنیتی و رسانه‌ای را افشا خواهد کرد. باید توجه کرد مسئله به چند جوان ادمین، تقلیل پیدا نکند؛ با اینکه مباشران و گردانندگان این کانال‌ها حتماً باید مجازات شوند اما سهم تأثیر آمران و افراد پشت‌صحنه این کانال‌ها به‌مراتب بیشتر است. این افراد به خاطر شناختی که از فضای امنیتی داشتند در لایه‌های مختلف پنهان اقدام به نشر اخبار راست و دروغ می‌کردند و امر را بر حق‌جویان نیز مشتبه می‌نمودند. باید حق شکایت از افرادی که لطمه و آسیب اعتباری از این کانال‌ها دیده‌اند محترم شمرده شود و از این امر استقبال گردد.»

تشبیه به آمدنیوز
پیرهادی پا را از انتقاد هم نسبت به این کانال‌ها فراتر گذاشت و آنان را از آمدنیوز بدتر دانست. روح‌الله زم بنیان‌گذار کانال آمدنیوز بعد از دستگیری اعدام شد. پیرهادی گفته: «تعبیر درستی است اما شاید نیاز به تکمیل و توضیح داشته باشد. امثال آمدنیوز جنگ عیان داشتند؛ ابایی از اینکه ضدانقلاب نامیده شوند نداشتند و باطل محض بودند و بعد از مدت کوتاهی لااقل جریان انقلاب، موضع خود را نسبت به آن مجموعه پیدا کرد اما امثال این کانال‌ها مصداق نفوذ و نفاق‌اند. زشتی و آسیب جرم منافقانه از مجرم و دشمن آشکار بیشتر است و قاعدتاً مجازاتش هم باید جدی‌تر باشد. چراکه این‌ها هدفمند جریان انقلاب را هدف قرار می‌دادند و دچار بدبینی و سوءظن می‌کردند. آمدنیوز علنی دشمنی می‌کرد، این‌ها تهمت و افترا را در لباس کانال‌های خودی و ظاهراً انقلابی در جهت منافع و تسویه‌حساب‌های گروهی و شخصی منتشر می‌کردند. اثر تخریبی و اختلاف‌افکنی بین مسئولین و مردم در این کانال‌ها در مقایسه با آمدنیوز به‌مراتب بیشتر بود. این‌ها گرگ در لباس میش بودند و مثال تام و تمامی برای نفوذ به‌حساب می‌آیند.» نوع ادبیات پیرهادی در توصیف قلهکی و دوستانش مانند روزهایی است که حامیان قالیباف علیه وحید اشتری افشاکننده ماجرای سیسمونی گیت صحبت می‌کردند. در جریان آن حوادث نیز حامیان قالیباف اشتری را عامل اختلاف بین مسئولان می‌دانستند و اقدام او را نه یک شفاف‌سازی بلکه لطمه به انقلاب توصیف می‌کردند.
به‌هرحال ازنظر نزدیکان قالیباف بازداشت قلهکی یک اتفاق سیاسی مهم است. او توضیح داده: «به نظر می‌رسد پشت‌صحنه این کانال‌ها بسیار خطرناک‌تر و پیچیده‌تر از چیزی است که تاکنون اعلام‌شده است. تقلیل این موضوع به دستگیری چند فعال توییتری و ادمین تلگرامی، ظلم به همه مظلومان و آسیب‌دیدگان این پرونده است و بنده فارغ از جنبه حقیقی، به‌عنوان یکی از نمایندگان ملت تا حصول نتیجه این امر را پیگیری خواهم کرد. مهم‌تر از برخورد قانونی شدید با این سیاه نویس‌ها، پیگیری و برخورد جدی و عبرت‌آموز با آمرانی است که نخ‌های نامرئی این شبه رسانه‌ها را در دست داشتند. این اقدام می‌تواند یک جراحی بزرگ از یک تفکر توطئه‌آمیز و خطرناک در کشور باشد. بهتر است فعلاً به شنیده‌ها توجه نکنیم و امیدواریم درست هم نباشد چراکه به‌فرض صحت، افراد مهمی که باید حافظ آبروی مردم باشند بی‌آبرو خواهند شد. این پروژه به نظر بنده این‌قدر حائز اهمیت است که درخواست دارم هیئتی از طرف دستگاه‌های عالی نظام، نظارت دقیق بر روند پیگیری آن داشته باشند. چراکه مقابله با جریان نفاق و نفوذ، گاهی افراد را به مماشات، عافیت‌طلبی و مصلحت‌سنجی‌های نابجا می‌رساند؛ ازاین‌رو نگرانی به انحراف رفتن اصل این اقدام شایسته که رصد و دستگیری این افراد باشد، وجود دارد.»
مجتبی توانگر دیگر نماینده تهران هم از این اقدام دفاع کرده اما او نکته‌ای را در توییت خود نوشته که مشخص می‌کند آنان تنها نه از علی قلهکی بلکه از افراد زیاد در پشت پرده عصبانی هستند. توانگر نوشته: «با کار شبانه‌روزی سازمان اطلاعات ‌سپاه، این باند شناسایی و دستگیر شدند که شایسته تقدیر است. مدت‌هاست بابت لجن‌پراکنی این افراد شکایت کردم ولی شکایتم به‌جایی نرسید. امیدوارم واقعاً اراده شده باشد این بساط جمع و قوه ‌قضاییه شرایط شکایت قربانیان این کانال‌ها را فراهم نماید و حامیان اصلی هم رسوا شوند.» همه این افراد نوشته‌اند که قلهکی حامیانی داشته است و به نظر می‌رسد که هدف آنان این است که حامیان قلهکی را تحت‌فشار قرار دهند.

——

روزنامه اصولگرای رسالت نوشت:

محسن پیرهادی
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رسما در بیانیه‌ای دستگیری ادمین‌های (مدیران) کانال‌های «نیمه‌محرمانه»، «سرائر» و «سایه‌نویس» را توسط سازمان اطلاعات سپاه تأیید کرد. این کانال‌ها با مسامحه، آمدنیوزهای داخلی و نفوذی بودند؛ اما مسامحه نه از این‌باب که آمدنیوز از این‌ها بدتر و خطرناک‌تر بود، بلکه از این‌جهت که خسارت، دشمنی و خطر اینان به‌مراتب از دشمنیِ آشکار امثال آمدنیوز بیشتر بود. امثال گردانندگان، راهبران و آمران این کانال‌ها به‌معنای واقعی کلمه فتنه‌گر و مفسدند. با عنایت به کلام مولای متقیان، امیرمؤمنان علیه‌السلام: «ابتدای ظهور فتنه‏ها هواهايی است كه پيروی می‌شود و احكامی كه در چهره بدعت خودنمايی می‏كند. در اين فتنه‏ها و احكام با كتاب خدا مخالفت می‏شود و مردانی مردان ديگر را بر غير دين خدا ياری و پيروی می‏نمايند. اگر باطل از مخلوط شدن با حق خالص می‏شد، راه بر حق‌جويان پوشيده نمی‏ماند.
و اگر حق در پوشش باطل پنهان نمی‏گشت، زبان دشمنان ياوه‌گو از آن قطع می‏شد. ولی پاره‏ای از حق و پاره‏ای از باطل فراهم شده و در هم آميخته می‏شود، در اين‌وقت شيطان بر دوستانش مسلط می‏شود، و تنها آنان كه لطف حق شاملشان شده نجات می‏يابند.» فتنه، همین عنوان سرائر است برای گردانندگان این «نارسانه‌ها» که پر از رازها و سریره‌های مگو شده‌اند. فتنه، همین درآمیختن حق و باطل و مشتبه کردن امر بر حق‌جویان جبهه انقلاب است. فتنه، نامحرمانی‌اند که با جعل محرمانه‌ها و دروغ‌ها مرتکب حرام شدند. فتنه، سایه‌نویسان نور ندیده‌اند که نانشان را در بی‌آبرویی یافته‌اند.
اما این ماجرا ابعاد مهم دیگری نیز دارد که مسئولان امر باید به آن توجه کنند.
الف) حسنات الابرار سیئات المقربین؛ طبق این کلام حکیمانه، مسئولیتی که خودی‌ها به‌واسطه اعمالی که از آنان صادر می‌شود دارند قابل مقایسه با سایرین نیست. همانطور که مجازات جاسوسان و نفوذی‌ها مشدد است، مجازات افرادی که در لباس خودی، ضربه می‌زنند نیز شدیدتر و غلیظ‌تر باید باشد.
ب) مسائل پیرامون حیثیت معنوی اشخاص و آبروی مؤمنان باید در اولویت نهادهای امنیتی، انتظامی و قضائی باشد. هر کدام از این کانال‌ها به‌تنهایی حداقل چندصد محتوای حاوی توهین، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و افترا داشته‌اند اما مدت مدیدی به کار خود بدون مشکل ادامه دادند و سهل‌انگاری‌هایی که تا به امروز برای برخورد مناسب با این افراد رخ داد، هم باعث تجری مرتکبان و هم افزوده شدن به دایره آسیب دیدگان شد؛ که قابل جبران هم نیست. مسائلی که با عِرض مؤمنان و مسئولان نظام سر و کار دارد تنها به خود اشخاص مرتبط نیست، بلکه با بی‌توجهی و اهمال نسبت به این امور، سرمایه اجتماعی نظام نیز دچار خسارت می‌شود.
ج) حفظ نظام از اوجب واجبات است؛ اما چرا؟ نظام اسلامی چون توان اقامه حدود الهی، اقامه نماز، گسترش اخلاق و عدالت و … را دارد حفظش واجب‌ترین واجب‌هاست؛ نشود که ما با بی‌توجهی به فلسفه اصلی برپایی نظام، تیشه به ریشه اصل نظام بزنیم. نظامی که نسبت به بداخلاقی‌ها ناهی نباشد و نسبت به عدالت، آمر نباشد با فلسفه اصلی خود در تناقض خواهد بود. حفاظت از جان، مال، ناموس، آزادی و از همه مهمتر آبروی افراد، مهمترین رسالت نظام اسلامی است و اگر هر شخص یا گروهی بخواهد علیه یکی از این موارد، تعرضی کند باید با شدیدترین شکل با او برخورد شود.
د) نیروی امنیتی باید به‌معنی واقعی، اولا امن باشد و ثانیا ایمنی‌بخش؛ دستگاه امنیتی در وهله اول باید عائله خود را که تمام مردم‌اند حفظ و هدایت کند و پناه آنان باشد و در مرحله بعدی و چنانچه با این وجود کسی همراهی نکرد، برخورد مقتضی را داشته باشد. عملیات روانی، طراحی‌های رسانه‌ای و امثال اینها اولا باید برای معاندان نظام باشد؛ ثانیا در همان‌ها نیز باید چارچوب‌دار و باقاعده عمل کرد؛ همانطور که سیدحسن نصرالله حفظه الله فرمود مکتب ما حتی در عملیات روانی هم اجازه دروغ‌گویی نمی‌دهد.
زیست مؤمنانه و رعایت اخلاق باید با امر به معروف و نهی از منکر در کل جامعه و خصوصا مسئولان، جاری و ساری شود و به‌همین دلیل نمی‌توان با دستمال کثیف دروغگویی و اتهام‌زنی و به‌تعبیر خودفریبانه برخی افراد، «تنظیم‌گری»، کسی را به راه رشد و صلاح هدایت کرد.
ه) برخورد با مجرمان امنیتی و رسانه‌ای، خصوصا افرادی که خود را ظاهرالصلاح و منّا نشان می‌دادند، مؤمنانه ترین و ایمنی‌بخش‌ترین کار خواهد بود. مردم از ریا و تزویر خسته شده‌اند. امروز که مسئولان نظام در جای جای این کشور از دولت و مجلس تا قوه قضائیه و شوراها و شهرداری‌ها در حال تکاپو و تلاش برای برگرداندن قطار کشور به ریل خدمت و انقلاب‌اند نباید اجازه داد عده‌ای به‌صرف منافع شخصی و گروهی اقداماتی از جنس کارهای این کانال‌ها انجام دهند. اگر مجازات عاملان و آمران، سنگین و بازدارنده نباشد، بیم تجری سایرین به ارتکاب چنین خبط و خطاهایی می‌رود و بیم بزرگ‌تر، در صورت عدم دفاع از مجنی‌علیهم و اعاده حیثیت و جبران خسارت معنوی مناسب، دلسرد شدن افرادی است که با آبروی آنان بازی شده است. فرآیند دادرسی باید عادلانه و درعین حال بدون مماشات و مسامحه باشد و هر کسی در هر جایگاه و منصبی چنانچه مباشر، معاون یا مسبب این جرائم بوده‌اند از وکیل تا وزیر باید مجازات و تشهیر شوند. البته همگان می‌دانند که با شدیدترین مجازات‌ها نیز آبروی از دست رفته بی‌گناهان زیادی که طعمه نانجیبان شدند، بازنخواهد گشت و تنها در محکمه عدل الهی و روز جزا مرّ عدالت جاری خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. واقعا برای دولت متسفم که کوچکترین نقدهارو برنتابید،
    نقدهای این کانال ها به وزارت کار اکثرن وارد بود
    خود دولت هم در انتها مجبور به اخراج عبدلملکی شد.

    رییسی تو قوه قضاییه شعار حمایت از سوت زن ها میداد! چه شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا