خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – علی  مطهری

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

علی مطهری، نماینده‌ی مردم در مجلس دهم در سال 1336 به دنیا آمد. پدر او آیت‌الله مرتضی مطهری، از رهبران انقلاب و نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی است.

مطهری دارای دکتری فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه تهران بوده و به‌عنوان عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده الهیات در همین دانشگاه مشغول تدریس است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشرشده‌ی آقای مطهری آمده است، او «در مقالات و سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود همواره بر تحقق اهداف اولیه‌ی انقلاب اسلامی مانند عدالت اجتماعی، آزادی تفکر و آزادی بیان، استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، نظام حقوق زن در اسلام، عمران و آبادانی و گسترش معنویت و اخلاق اسلامی تاکید داشته است».

علی مطهری که در دوران دولت اصلاحات مقالاتی انتقادی را درباره‌ی دیدگاه‌ها و عملکرد اصلاح‌طلبان در روزنامه‌های جناح راست منتشر می‌کرد، در مجلس هشتم در فهرست اصولگرایان قرار گرفت و به مجلس راه یافت. حضور او در مجلس در دوره‌های نهم (با فهرست مستقل «صدای ملت») و دهم (با فهرست اصلاح‌‌طلبان، «لیست امید») ادامه پیدا کرد.

مطهری که در میان سیاستمداران به صراحت لهجه مشهور است در انتخابات دوره‌های هشتم و دهم در ابتدا ردصلاحیت و در بررسی‌هایی بعدی تایید صلاحت شد و در انتخابات یازدهمین دوره‌ی مجلس نیز به دلیل آنچه به گفته‌ی او اظهارنظرهای مغایر با دیدگاه رهبری و نظام بود، ردصلاحیت شد.

دوران حضور مطهری در مجلس که برای مدت کوتاهی با نایب‌رئیسی او نیز همراه بود با فعالیت‌هایی نظیر طرح استیضاح علی کردان، وزیر وقت کشور، طرح سوال از رئیس‌جمهور، استعفای اعتراضی از نمایندگی مجلس، اظهارنظرهایی صریح درباره‌ی موضوعات مختلف از جمله حوادث88، حصر، FATF، برجام، حمله به سفارت انگلیس، انتقاد از رهبری، قوه قضاییه، نهادهای نظامی و… همراه بود.

علی مطهری که حصر را «غیرشرعی و غیرقانونی» می‌داند درباره‌ی انتخابات88 و بحران پس از آن معتقد است: «در مجموع بحران بد مدیریت شد. از دو سه روز قبل از انتخابات افراد ستادشان را بازداشت و یک فضای امنیتی ایجاد کردند. شب انتخابات پیامک‌ها قطع شد، اینترنت را قطع کردند؛ نحوه اعلام نتیجه انتخابات و همه اینها شبهه تقلب را تقویت می‌کرد. نظام نباید از یک طرف دعوا جانبداری می‌کرد، بلکه باید به دو طرف اجازه اظهارنظر می‌دادند و موضوع را به نظر شورای نگهبان موکول می‌کردند و سخت‌گیری، بعد از اعلام نظر شورای نگهبان شروع می‌شد. ولی دیدیم که سخت‌گیریها از چند روز قبل از انتخابات شروع شد. به هرحال شروع فتنه با احمدی‌‌نژاد بود و او هیزم فتنه را فراهم کرد و موسوی آن را شعله ور کرد. همیشه بحث تقلب وجود دارد اما مهم این است که ما چگونه آن را مدیریت کنیم. اگر عده‌ای به نتیجه انتخابات اعتراض دارند، به جای اینکه باتوم را بلند کنیم و بزنیم، بگوییم حرفتان را بزنید و اجازه تجمع بدهیم تا هیجان پایین بیاید».

آقای مطهری از چهره‌های سیاسی میانه‌رو است که در مسائل فرهنگی و اجتماعی دیدگاه‌هایی نزدیک به اصولگرایان داشته و در مسائل سیاسی و اقتصادی به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است.

رجل‌های سیاسی ۱۴۰۰: از امیر سیاری و علی مطهری تا فائزه هاشمی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. درود وشرف بر وجدان های که هنوز بیدارند آنکه در قدرت است میتواند ساکت باشد تملق گو باشد وبیشتر بر ثروت ومقام خویش بیفزاید خوشحالیم کسانی در درون قدرت نقد میکنند وحرف های دل مردم را میزنند وقتی کاوه ای نباشد باید به اسکندری دل خوش کرد

  2. این توی مجلس رد صلاحیت شده حالا پاشه بیاد برای ریاست جمهوری . هشت سال این دولت بدبختمون کرده دیگه رای به اینا نمیدیم

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا