خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محدودیت ها در شهر مشهد از کنسرت تا ناخن

روزنامه شرق نوشت: «مشهد شرایط خاصی دارد…»، «حریم حرم باید حراست شود» و «حفظ هویت مشهد لازم است» از رایج‌ترین اظهارات مسئولان مشهد درباره ممنوعیت‌های اعمال شده در این شهر است. ممنوعیت‌هایی که در افکار عمومی جامعه، منحصر به این شهر شناخته می‌شود و در کمتر جای دیگری از کشور چنین تحدیدهایی وجود دارد؛ محدودیت‌هایی که در مقاطع مختلف در کشور خبرساز می‌شوند و آخرین مورد آن به ممنوعیت‌های آرایشگاه‌های زنانه مشهد مربوط است.

 محدودیت با تاییدیه دادستانی

ماجرای موج خبری اخیر درباره ممنوعیت‌های جدید در آرایشگاه‌های زنانه مشهد به بازنشر یک خبر نسبتا قدیمی بر می‌گردد؛ خبری که در زمان انتشار خودش کمتر دیده شد و حالا پس از گذشت 5 ماه و به دلیل بازنشر در برخی رسانه‌ها، مورد توجه کاربران قرار گرفت. نهم آذرماه سال گذشته بود که اتاق اصناف مشهد، «ضوابط اجرایی و الزام‌آور» جدیدی را به اتحادیه‌های صنف «بانوان آرایشگر» و «پوشاک» مشهد ابلاغ کرد. محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد تاکید کرده بود که این ضوابط جدید به تایید مقام قضایی مشهد هم رسیده است.

 ممنوعیت کاشت ناخن، اپلاسیون محرمه و …

الزامات آرایشگران زنانه مشهد شامل 14 بند بود که در موارد 10 و 11 آن نوشته شده بود: رعایت موازین شرعی، قانونی و پرهیز از تداخل در امور پزشکی نظیر ممنوعیت کاشت ناخن، اپلاسیون محرمه، تاتو نقاط محرمه، تاتو نامتعارف، کاشت مژه، سولاریوم، پلکسر، پرسینگ و … در واحد صنفی الزامی است. تداخل واحد صنفی در امور پزشکی نظیر بوتاکس، تزریق ژل، ماساژ درمانی، استفاده از لیزر، فروش و تجویز قرص‌های مکمل، کاهش وزن و امثالهم، کربوکسی تراپی، خال‌برداری و … ممنوع می‌باشد.

ممنوعیت به دلیل «بهداشتی نبودن رنگ‌ها»

 اما ممنوعیت‌های آرایشگاه‌های زنانه مشهد منحصر به ابلاغیه آذر 1400 نیست و رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد 19 اردیبهشت 1401 در گفت‌وگو با ایسنا از محدودیت‌های جدید خبر داد. فاطمه سالارزاده گفت «کراتینه مو به دلیل سرطان‌زا بودن، اوزون تراپی به دلیل وجود تداخل پزشکی و پاکسازی عمیق پوست ممنوع شده‌اند. مجوز جدیدبرای فیبروز و میکرو ابرو هم صادر نمی‌شود». او دلیل ممنوعیت کاشت مژه را «وجود جسم خارجی بر مژه مشتری» و دلیل ممنوعیت تتو و عدم اعطای مجوز جدید برای فیبروز و میکرو را «عدم تامین رنگ معتبر از طرف دانشگاه علوم پزشکی» اعلام کرد. سالارزاده پیشتر در آذرماه 1400 در مصاحبه جداگانه‌ای از سخت‌گیری‌ها در مشهد انتقاد کرده و گفته بود از دیگر محدودیت‌های آرایشگاه‌های زنانه مشهد این است که «در اطراف آرایشگاه زنانه تا شعاع 50 متری، نباید آرایشگاه مردانه وجود داشته باشد».

ممنوعیت مانتو پلنگی و در ویترین گذاشتن کروات

 بر اساس همان ضوابط آذر 1400، اتحادیه صنف پوشاک هم از فروش برخی لباس‌ها از جمله «مانتو پلنگی» منع شد. در بند شماره یک این ابلاغیه 16 موردی نوشته شده بود «تولید و توزیع هرگونه البسه منقوش به تصاویر مبتذل و نیمه عریان، کلمات و عبارات و نشان‌های حاوی معانی خلاف عفت، اخلاق یا نظم عمومی و یا تداعی کننده جریانات خاص سیاسی، تاریخی، دینی و خرافی، آرم و علامت گروه‌های منحرف بر خلاف شرع و عفت عمومی و البسه‌ای نظیر مانتوهای بسیار کوتاه، جلوباز، شیشه‌ای، مانتو با طرح چریک یا پلنگی، لباس‌های زاپ‌دار، شلوار ساق کوتاه و سایر مصادیقی که اعلام می‌گردد، ممنوع می‌باشد». همچنین بر اساس بند هفت این ضوابط، استفاده از کروات و پاپیون برای متصدیان واحدهای صنفی و در معرض دید گذاشتن آن‌ها در ویترین هم ممنوع شده بود.

تفکیک جنسیتی؛ از کافه بازی تا بولینگ

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد بر اساس دستور اسماعیل رحمانی، معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد، کافه‌بازی‌های مشهد تفکیک جنسیتی شده‌اند و انجام بازی‌های گروهی توسط خانواده‌ها باید به صورت زنانه و مردانه انجام شود. همچنین در اردیبهشت 1401، رسانه‌های محلی مشهد خبر دادند که بر اساس دستوری مشابه از دادستانی، مکان‌های ورزشی مجموعه کوهسر مشهد از جمله بولینگ، لیزرتگ، تنیس، اتاق فرار، بیلیارد و … تفکیک جنسیتی شده‌اند. پس از تفکیک جنسیتی،بسیاری از کافه‌بازی‌ها تعطیل شدند و مجموعه کوهسر هم با کاهش شدید گردشگران و خانواده‌ها مواجه شد.

دوچرخه ممنوع؛ کوه‌نوردی با اجازه ولیّ

 آبان 1397 رئیس هیات کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی در بخش‌نامه‌ای ابلاغ کرد که با توجه به دستور دادستانی، اجازه همسر زنان متاهل و اجازه ولی زنان مجرد و زیر 20 سال برای شرکت در برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی الزامی است. رئیس هیات دوچرخه سواری خراسان رضوی هم در مرداد ماه 1399 از ابلاغ ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان در مشهد خبر داد. در مرداد ماه 1400 استفاده زنان از دوچرخه‌های اشتراکی شهرداری مشهد، فقط به پارک‌های بانوان منحصر شد و دیگر نمی‌توانستند در سایر خیابان‌های شهری از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کنند؛ مدیرعامل وقت شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد خبر داد که این موضوع به دستور دادستانی بوده است.

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه

هنگام برگزاری دیدار فوتبال بین ایران و لبنان در مشهد که فروردین امسال برگزار شد، زنان علی‌رغم خرید بلیط نتوانستند وارد ورزشگاه شوند و برای جلوگیری از ورود آن‌ها به ورزشگاه از اسپری فلفل استفاده شد. پس از این اتفاق استاندار خراسان رضوی از حفظ حرمت مشهد گفت؛ «باید حرمت امام هشتم در این شهر حفظ شود. بنابراین اگر بحثی در ارتباط با موضوعات مختلف مطرح می‌شود، به دلیل لزوم حفظ این حرمت است و نمی‌توان آن را به دستور شخص خاصی مرتبط دانست». معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم هم اخیرا گفته بود «سه شهر ایران از ورود زنان به ورزشگاه مستثنی شده‌اند که یکی از آن‌ها مشهد است»؛ البته او پس از چند روز اظهاراتش را تغییر داد و گفت منظورش از این حرف «تعیین ضوابط ویژه بوده، نه محدودیت و ممنوعیت».

کنسرت در مشهد ممنوع

معروف‌ترین ممنوعیت مشهد مربوط به کنسرت است. امام جمعه مشهد چندین بار در سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه به این موضوع پرداخته است. سید احمد علم‌الهدی 22 خرداد 1397 در جلسه تفسیر قرآن خود، کنسرت را به‌عنوان یکی از حرام‌های الهی برشمرده بود که اگر افراد در مقابل این گناه سکوت کنند مورد عذاب الهی واقع می‌شوند. اودر خطبه‌های نماز جمعه ششم خردادماه 1396 از استثنائات عرفی مشهد درباره کنسرت گفته بود؛ «ضوابط قانون در تمام کشور یکسان است؛ اما اینجا سرزمین مقدس و حرم امام رضا(ع) است و سرزمین‌های مقدس دارای استثنائات عرفی هستند.اینجا حرم امام رضا(ع) است و سرزمین مقدس استثنائاتی دارد که مربوط به قانون نیست؛ بلکه مربوط به عرف است.نوازندگی عمومی و کنسرت در مشهد حرمت‌شکنی امام رضا(ع) است»

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا