خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نماینده‌ی مجلس در هیات نظارت: با رسانه‌ها تعامل خواهیم کرد

نماینده‌ی مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات بر ارتباط بیشتر این هیات با رسانه‌ها تاکید و آن را راهگشهای بسیاری از مشکلات دانست

«غلامرضا منتظری» نماینده‌ی مجلس یازدهم در هیات نظارت بر مطبوعات در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: یکی از ویژگی های هیات نظارت ترکیب نمایندگان سه قوه است. بنابراین در کنار موارد نظارتی می‌توانند مشکلات پیش روی مطبوعات را نیز رفع کنند. اگر موانع در قانون است، برای نمونه اگر تعارض قوانین وجود دارد یا قانونی وجود دارد که چندان اثربخش نیست نماینده مجلس در این هیئت می‌تواند این موضوع را در مجلس پیگیری کند.

وی افزود: در حوزه قوه قضاییه و قوه مجریه نیز به همین شکل می‌توان مشکلات را برطرف کرد. اگر این اقدام از طرف نمایندگان قوا در این هیئت صورت بگیرد این هیئت همانطور که در طول سال برای نظارت بر مطبوعات فعالیت می‌کند، می‌تواند گره گشایی هم بکند.

منتظری در پاسخ به سوالی درباره‌ی نقش هیات نظارت در آزادی مطبوعات پاسخ داد: یکی از پیشنهادات من در نشست اولیه بحث پیش‌بینی پذیری بود. نگاه من این است که ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که برای خانواده بزرگ مطبوعات کشور همه رفتارهای ما پیش بینی پذیر باشد. یعنی اگر چیزی به لحاظ قانونی تخلف محسوب می‌شود، هیئت نظارت باید از قبل رفتارهای احتمالی خود را را اعلام کند. این کار در پیشگیری تاثیر خوبی خواهد داشت.

او ادامه داد: یکی دیگر از پیشنهادات من افزایش تعامل هیات نظارت با مطبوعات است. درست است که قوانین همه چیز را پیش‌بینی کرده و مدیران مسئول مطبوعات نماینده‌ای را در هیئت دارند، اما بسیاری از مشکلات را می‌شود با تعامل با مجموعه‌ی رسانه‌ها حل و فصل کرد اگر ما در نشستی صمیمانه و دوستانه با مسئولین رسانه ها صحبت و مشکلات را بررسی کنیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات را به کمک خود رسانه‌ها حل و فصل کنیم.

نماینده‌ی مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم تصریح کرد: وقتی ما به مجموعه‌ای احترام می گذاریم خودشان در پیشگیری بسیاری از مشکلات احتمالی پیشگام خواهند شد. تصور کنید ما جلسه‌ای با مطبوعات بگذاریم و در آنجا اعلام کنیم با توجه به شرایط فعلی کشور باید به فلان مسئله که بحث منافع ملی است توجه بیشتری کنیم. این می‌توانند بسیار تاثیر گذار باشد. این پیشنهاد در هیات نظارت نیز مطرح شد و از آن بسیار استقبال شد. به هر میزانی که ما بتوانیم با رسانه‌ها تعامل داشته باشیم کمتر مجبور استفاده از ابزار قانونی می‌شویم.

غلامرضا منتظری گفت: در هیئت نظارت رویه این گونه است که در عین بی طرفی دوستان تلاش می‌کنند تا حقوق رسانه ها ضایع نشود. هر چند ممکن است در کارنامه هر گروهی نواقصی دیده شود اما ترکیب فعلی هیئت نظارت بی طرفانه در حال تلاش است و من به این ترکیب بسیار خوشبین هستم.

او به سوالی درباره‌ی «ویژگی‌های نماینده‌ی بعدی مطبوعات در این هیات» پاسخ داد: چند شاخصه مهم است. شاخص اول توانمندی و تجربه است. نماینده باید کسی باشد که در این مطبوعات استخوان خرد کرده باشد. موضوع دوم بحث تخصص و دانایی محوری است کسی که این حوزه را به درستی بشناسد می‌تواند به ما در این مجموعه کمک بسزایی کند. شاخصه بعدی داشتن حسن شهرت و مقبولیت در میان رسانه ها است. شاخص های بعدی تعهد و دلسوزی است. کسی که انتخاب می‌شود باید تمام دغدغه‌اش این باشد که به رشد مجموعه مطبوعات کمک کند نه اینکه دنبال شهرت یا ارتباطات باشد. نکته بسیار مهم دیگر نیز داشتن شاخصه انصاف و بی طرفی است کسی که انتخاب می شود نباید نگاه سیاسی خود را دخالت دهد. باید همه برای او یکسان باشند و تلاش کند به عدالت برای تمام مطبوعات از تمام جهات سیاسی فعالیت کند.

برای خواندن بقیه خبرهای پرونده‌ی ویژه «انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات» این پرونده کلیک کنید

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا