خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مقابله اروپا و اسرائیل»

«رضا نصری» کارشناس حقوق بین الملل در یادداشتی تلگرامی با عنوان «مقابله اروپا و اسرائیل» نوشت:

چارچوب و مبنای حقوقی ارتباط تجاری میان اتحادیهٔ اروپا و اسرائيل سندی است به نام «توافق‌نامه شراکت اتحادیه اروپا و اسرائيل» که در سال ۲۰۰۰ اجرایی شد. مادهٔ ۲ این توافق‌نامه به صراحت می‌گوید که «روابط میان طرفین، و همچنین تمامی مفاد این توافق‌نامه، مبتنی بر رعایت حقوق بشر و اصول دموکراتیک است» که «عنصر اساسی» این قرارداد تلقی می‌شود.

به عبارت دیگر،‌ نه تنها رعایت حقوق بشر و اصول دموکراتیک شرط اجرای این توافق‌نامه قرار داده شده،‌ بلکه جایگاه این شرط را در حد یک «عنصر اساسی» نیز ارتقاء داده‌اند.

اسرائیل همچنین در چارچوب طرحِ «سیاست همسایگی اروپا» – European Neighbourhood Policy – و یکی از اعضای زیرمجموعهٔ «یورومِد» (Euromed) با اروپا ارتباط دارد. در این چارچوب نیز رعایت دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون از ملزومات تداوم این همکاری تعریف شده است.

رعایت این شروط از جانبِ اسرائيل «الزام‌آور» است و معتقدم یادآوری آن‌ها به افکار عمومی اروپا و همچنین مقامات اتحادیه باید از عادات و برنامه‌های جدی «دیپماسی عمومی» ایران باشد. در زمان‌هایی که اسرائيل – مانند این روزها که بحث بیت‌المقدس به شدت مطرح است – در مرکز توجه رسانه‌ها قرار دارد، تاکید بر این موارد تاثیر مضاعف خواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا