خرید تور تابستان ایران بوم گردی

۳ روایت از یک کناره‌گیری

تعیین ریاست جدید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با حساسیت‌هایی همراه شده است، از یک سو سید هادی خامنه‌ای قصد پذیرش این مسئولیت را ندارد اما برای آنکه این مسئله تعبیر به بروز اختلاف جدید در میان اصلاح‌طلبان نشود، رایزنی‌هایی با او در حال انجام است.

به گزارش خبرآنلاین، نشست هفتگی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات روز یکشنبه ۲۳ مهر به ریاست ژاله فرامرزیان دبیرکل انجمن روزنامه نگاران زن برگزار و درباره نقد عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و بررسی همکاری یا عدم همکاری با این شورا بحث و تبادل نظر شد.

اما آنچه این جلسه را نسبت به جلسات گذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات متمایز و نگاه رسانه ها را به موضوعات مطرح شده در نشست یکشنبه شب حساس کرد این بود که در فضای مجازی اخباری درباره انصراف سیدهادی خامنه ای از ریاست دوره ای این مجموعه و تحویل جایگاه ریاست به حسین کمالی دبیرکل حزب کار و رئیس خانه احزاب منعکس شد که برخی آن را به بروز اختلافات جدید در بین اصلاح طلبان تحلیل و تفسیر کردند. اما برخی روایت های دیگر این جابجایی را رد کرده و از عدم تصمیم گیری در جلسه مذکور خبر می دهند.

اولین روایت؛ احتمال کناره گیری از ریاست شورای هماهنگی بخاطر انتقاد از شورای سیاستگذاری

هادی غفاری درباره اخبار مربوط به انصراف حجت الاسلام سیدهادی خامنه ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام از ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به خبرآنلاین گفت: ریاست در این شورا دوره ای است و آقای هادی خامنه ای از خود شورای هماهنگی اصلاحات اعلام انصراف نکرد. انتقاد ما به ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان است که دیگر در جلسات آن حضور نیافتیم چون ساختار تصمیم گیری را به هم زد. سال 92 به حرمت دوستان موقتا این ساختار را پذیرفتیم، حرفی نزدیم و کوتاه آمدیم اما آنها همچنان فعالیت شورای عالی اصلاح طلبان را ادامه دادند و ما با ادامه کار آن موافق نیستیم.

این عضو مجمع نیروهای خط امام و رهبری افزود: مجمع نیروهای خط امام سازوکار و روش کنونی شورای عالی اصلاح طلبان را نمی پسندند، چون نشان می دهد که احزاب کاره ای نیستند و اشخاص محور هستند. البته شاید این روش یکی دو مرتبه جواب بدهد ولی جواب همین خواهد بود که کاندیداهایی تحت لیست امید وارد مجلس شدند ولی بعد به خود آقای عارف برای ریاست یک کمیسیون رأی ندادند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: در واقع نمایندگان لیست امید با تلاش آقای عارف رأی آوردند ولی وقتی به پارلمان راه یافتند دیگر پاسخگو نیستند. معتقدیم برای آنکه کشور یک دموکراسی خوب داشته باشد باید به احزاب اهمیت دهد. اینکه فردی با تمام ارادتی که به او داریم مثلا آقای سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات، نامزد نمایندگی مجلس معرفی کند با این روش مخالفیم.

عضو مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه ما با تقویت شورای هماهنگی به محوریت احزاب موافقیم و این شورا باید برای انتخابات مجلس کاندیدا معرفی کند، یادآور شد: احزاب امروز در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان حرف آخر را نمی زنند. نماینده ای باید از هر کدام احزاب قانونی، رسمی و فراگیر اصلاح طلب در شورای هماهنگی حاضر شود تا احزاب تصمیم گیری کنند.

دومین روایت؛ تلاش برای مجاب کردن هادی خامنه ای برای پذیرش ریاست

اما این تنها موضع از طرف مجمع نیروهای خط امام نبود، حمید قزوینی سخنگوی مجمع نیروهای خط امام نیز در مقام شفاف سازی حواشی پیش آمده در جلسه اخیر شورای هماهنگی برآمد و به ایرنا گفت: ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به ترتیب هر سه ماه به یکی از تشکل ها واگذار می شود. اکنون نوبت ریاست مجمع نیروهای خط امام بود. شاید در مواقعی برخی تشکل ها اعلام کنند که اکنون ریاست را نمی پذیرند و به طور طبیعی تشکل بعدی عهده دار این مسئولیت می شود. مجمع نیروهای خط امام نیز اعلام کرد ریاست به تشکل دیگری واگذار شود که نوبت به حزب اسلامی کار می رسد. البته دوستان و دیگر اعضا بنا دارند با سید هادی خامنه ای درباره پذیرفتن ریاست دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات صحبت کنند تا وی مجاب به پذیرش ریاست شود ولی هنوز موضوع بطور قطعی روشن نشده است.

سومین روایت؛ کناره گیری از ریاست یک اتفاق عادی است نه نتیجه اختلاف

بررسی سابقه فعالیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز نشان می دهد این اتفاق جدیدی نیست که ریاست دوره ای به تشکلی برسد اما آن تشکل نپذیرد و ریاست را به حزب بعد از خود واگذارد. این موضوعی بود که حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار دفعات تکرار چنین اتفاقی را فراوان توصیف و علتش را گرفتاری های مختلف احزاب همچون موضوع برگزاری کنگره برای آن تشکل اعلام کرد.

کمالی توضیحات دیگری هم به خبرآنلاین داد تا بیشتر ابعاد ماجرا را روشن کرد، او گفت: هم اکنون ژاله فرامرزیان دبیرکل انجمن روزنامه نگاران زن ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را برعهده دارد و هفته آینده طبق نوبت ریاست به دبیرکل مجمع نیروهای خط امام واگذار می شود. اما درباره اینکه آقای سید هادی خامنه ای ریاست شورا را بپذیرد یا خیر، او تا به حال حرفی نزده و نمی توان وقتی هنوز جسله درباره این موضوع تشکیل نشده، پیشاپیش خبری از آن داد بنابراین اخبار مربوط به انصراف قطعی آقای سیدهادی خامنه ای از ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شایعات است.

از مجموع صحبت های هادی غفاری، حسین کمالی و حمید قزوینی می توان نتیجه گرفت که گرچه سیدهادی خامنه ای عزمی برای ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ندارد اما 6 روز فرصت دارد تا بیشتر درباره اتخاذ تصمیم نهایی با دوستان خود مشورت کند و بررسی های لازم را انجام دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا