خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مسکوت‌ماندن جریمه مشترکان پرمصرف آب

کارشناسان صنعت آب معتقدند جریمه مشترکان پرمصرف آب  روشی فسادزا تلقی می‌شود و با هدف اصلاح الگوی مصرف آب نمی‌تواند نتیجه مطلوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، گرچه وزارت نیرو  برای تابستان ۱۳۹۵ طرحی را تدوین  کرد تا با مشترکان پرمصرف آب در کلانشهر‌ها برخورد صورت گیرد و این طرح اقبالی برای اجرا به دست نیاورد، اینک کارشناسان صنعت آب مسکوت ماندن طرح برخورد با مشترکان پرمصرف آب در تابستان ۱۳۹۶ را به جهت آثارزیان‌بار برخوردهای چکشی و سلبی مثبت ارزیابی می‌کنند.

این در حالی است که منتقدان دولت یازدهم براین مسأله تأکید دارند که در تهران مشترکانی شناسایی شدند که حتی تا 10 برابر مشترکان عادی مصرف آب شرب داشتند و باید اشتراک آها قطع یا جریمه‌های سنگین مالی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شد.

این موضوع در شرایطی که تنش‌‌های آبی در کشور مطرح است و خشکسالی‌های پی‌درپی گریبان محیط زیست کشور را گرفته‌است برجسته‌تر شده‌است اما به نظر می‌رسد رفتارهای پلیسی نظیر تعیین جریمه‌های سنگین و اقدام‌ها سلبی نظیر قطع اشتراک آب آثار زیانباری از جمله فسادمالی به همراه خواهد داشت.

*تعیین جریمه فسادزاست

یکی از منتقدان تعیین جریمه برای مشترکان پرمصرف به ویژه در کلانشهر تهران «بیژن سعیدآبادی» نایب‌رییس فدراسیون صنعت آب ایران است. او با طرح این پرسش که اساساً جریمه مشترک پرمصرف آب یا قطع اشتراک فرد پرمصرف با چه هدفی قرار است صورت گیرد گفت:  « هدف و رویکرد آنچه وزارت نیرو در زمینه برخورد با مشترکان پرمصرف داشته به‌جز صرفه جویی در مصرف آب و تغییر الگوی مصرف آب چیز دیگری نیست و قرار بر این است آب را ارزشمند جلوه دهیم. برای چنین هدفی با رفتارهای به گیر و ببند و پلیسی نمی توانیم نتیجه مطلوب را حاصل کنیم.

سعید‌آبادی همچنین با تأکی براینکه باید برای اصلاح الگوی مصرف آب به مکانسیم‌های مختلفی اندیشید توضیح داد: با وضع جریمه های سنگین نمی‌توانیم منتظر نتیجه مطلوب یعنی اصلاح الگوی مصرف باشیم و از این مهمتر این است که به هیچ وجه با بستن جریمه سنگین مالی نباید وارد چنین مقوله ای شد زیرا بستر فسادزایی ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر وقتی جریمه سنگین وضع شود احتمال رایزنی برای گرفتن تخفیف، احتمال پرداخت رشوه برای گرفتن تخفیف و بسیاری گریزگاه های فساد آور مطرح می‌شود که نباید از آن غافل شد. »

در همین حال «اسماعیل مسگرپورطوسی» فعال صنعت آب کشور درباره وضع جریمه بر مشترکان پرمصرف گفت: «اصلاح الگوی مصرف، وضع قوانین و جریمه باید در همه نهادهای مصرف کننده آب صورت گیرد و تنها اعمال قوانین در بخش مصرف شهری کارساز نیست. در بخش کشاورزی ، محیط زیست ،صنایع و معادن و.. باید فرهنگ سازی جدی برای پیشگیری از هدر رفت آب صورت گیرد. برخورد و وضع جریمه سنگین برای شهروندان آخرین مرحله مدیریت منابع آب است ،قبل از آن کارهای زیادی هست که باید انجام دهیم. »

*بحران آب با صرفه‌جویی مصارف شهری کنترل نمی‌شود

طرح موضوع برخورد با مشترکان پرمصرف شهری و قراردادن آن در برابر مسأله تنش‌های ناشی از بحران آب به نظر کارشناسان کوچک‌کردن مسأله بحران است. به عبارت دیگر وقتی بیشترین میزان مصرف آب در کشور متوجه بخش کشاورزی و بعد صنعت است فشار وارد کردن به دولت برای تعیین جریمه یا قطع اشتراک آب افراد پرمصرف در داخل شهرها و کلانشهرها انحراف از مسأله است.

این در حالی است که  روز گذشته رییس‌جمهور در سخنان خود در گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی  به دستاورد دولت در زمینه بهره‌وری آب اشاره کرد و گفت: «راندمان آبیاری از ۳۷درصد در دولت یازدهم به ۴۳درصد افزایش یافته و مدرن‌تر شده‌است. »

در همین حال «اسماعیل مسگرپورطوسی» عضو هیئت مدیره فدراسیون صنعت آب ایران تأکید کرد: «بحران آب را با صرفه جویی در مصارف شهری نمی‌توان جبران کرد. چنانچه می دانیم تنها حدود 6 درصد از مصرف آب کشور در حوزه شهری است و بیش از 92 درصد در حوزه کشاورزی است. هرچند درباره میزان این ارقام اختلاف نظرهایی وجود دارد معهذا بیشترین مصرف آب در کشور ما در بخش کشاورزی است و اگر ما بتوانیم در این بخش صرفه جویی انجام دهیم تاثیرات بسیار بیشتری از صرفه جویی در مصرف آب شهری و بهداشتی مردم خواهد داشت.

نایب‌رییس اول هیئت مدیره فدراسیون صنعت آب ایران در عین حال توضیح داد: « چون اصلاح الگوی مصرف در بخش شهری سهل وصول‌تر و نتیجه بخش‌تر است بر روی آن حساسیت بیشتری صورت می‌گیرد اما در بخش کشاورزی این امر زمانبر و پرهزینه‌تر است.»

* جریمه سنگین به تنهایی جوابگو نیست

نکته دیگری که طرفداران وضع جریمه‌های سنگین برای مشترکان پرمصرف آب از آن غافل هستند فلسفه اصلاح الگوی مصرف آب است. چیزی که «بهرام فیاضی» ، دبیر انجمن صنفی شرکت های صنعت آب و فاضلاب در باره آن تأکید کرد: تمام  اقدام‌ها برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه باید در یک بستر فرهنگی صورت گیرد. شهروند ما باید درست توجیه شود که اگر من در مصرف شهری صرفه‌جویی میکنم در جای دیگر کشاورز هم باید بهره‌وری‌اش را بالا ببرد  و در حوزه صنعت نیز باید کنترل مصرف درست اتفاق بیفتند.

فیاضی همچنین گفت: «مدیریت منابع آب یک موضوع تماما حاکمیتی است. و همه نهادها و ارگان ها باید بر روی کنترل و مدیریت بهینه مصرف آب تمرکز داشته باشند.  و این روش به تنهایی جواب نمیدهد و کارایی لازم را نخواهد داشت.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا