خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زلزله، مسکن مهر، انصاف‌نیوز و چند داستان دیگر

«محمد توکلی» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی حواشی رسانه‌ای زلزله‌ی کرمانشاه نوشت:

1 ـ زلزله‌ی مهیبی که استان‌های غربی کشور به خصوص کرمانشاه را لرزاند یکبار دیگر نشان داد که ما – همه‌ی ما – برخلاف آنچه در تبلیغات رسمی نشان می‌دهیم در برابر بحران‌ها ضعیف‌تر از آن چیزی هستیم که بتوان تصور کرد. از مدیریت بحران و نوع اطلاع رسانی در چنین حوادثی گرفته تا شکل امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان. شاید بتوان یکی از حکمت‌های چنین حوادث هولناکی را نشان دادن خودِ واقعی‌مان به خودمان دانست تا هنگام رجزخوانی‌های ماجراجویانه در سیاست خارجی و غرّه شدن‌های گاه و بیگاه از تاریخ و تمدن گذشته، آنچه واقعیت امروزمان هست را هم فراموش نکنیم.

2 ـ چند ساعتی از این حادثه‌ی هولناک نگذشته بود که فضای مجازی مملو از تصاویری شد که حکایت‌گر تخریب خانه‌هایی بود که با نام «مسکن مهر» به مردم تحویل داده بودند. تصاویری که نشان می‌داد خانه‌هایی با قدمتی بیشتر از این مسکن‌های مهر کمتر از میراث دولت گذشته آسیب دیده‌اند. آنچه تا به امروز از «مسکن مهر» شاهد بودیم فقدان شدید امکانات اولیه و همینطور تأثیر عمیق بر تورم بوده است و حالا بعد از این زلزله می‌توان تخریب گسترده‌ی این ساختمان‌ها را نیز به یادگارهای به جای مانده از این طرح اضافه کرد.

3 ـ انتشار تصاویری که با عنوان تخریب مسکن مهر بر اثر زلزله در فضای مجازی منتشر شده بود و لعن و نفرین همراهش به احمدی‌نژاد و همراهانش نقطه‌ی آغازی بود بر به حاشیه رانده شدن اصل فاجعه. حالا دیگر منتقدان دولت گذشته در حال نواختن مسکن مهر و دولتی که پایه‌ی این طرح غلط را گذاشت بودند و حامیان آن دولت هم با روز و تاریخ از این می‌گفتند که این مسکن مهر تخریب شده‌ای که با آن سروصدا به راه انداخته‌اید کار دولت مورد حمایت خودتان است. سیاسیون و رسانه‌های اصلاح‌طلب هم هر کدام به شکلی در پی برجسته‌سازی این موضوع بوده و هستند. یکی کاریکاتور احمدی‌نژاد و مسکن مهر را به صفحه‌ی اول روزنامه‌اش می‌آورد، چند تایی سرمقاله‌ی خود در روز پس از حادثه را به نقد مسکن مهر اختصاص می‌دهند و «انصاف‌نیوز» هم به سراغ حمید رسایی می‌رود و او را به چالش می‌کشد که «بیا این هم از مسکن مهر احمدی‌نژادَت»!

4 ـ اینکه مسکن مهر در دو حوزه‌ی اقتصادی و اجتماعی طرح فاجعه باری بود سخنی درست است اما پرسش قابل طرح این است که چرا الان؟! آیا زمان بهتری برای مطرح کردن این نقدها وجود ندارد؟ می‌توان نقد مسکن مهر و دیگر شاهکارهای به جای مانده از آن هشت سال سیاه را به زمان دیگری موکول کرد و به جای برجسته کردن این موضوع به قصد انتقام‌گیری سیاسی و دعواهای کودکانه‌ی جناحی موضوعاتی مهمتر و مرتبط‌تر با آسیب‌دیدگان از زلزله‌ی اخیر را حداقل بر ای چند روز مورد توجه قرار داد؟

5 ـ حکایت دعواهای این روزهای سیاسیون به بهانه‌ی زلزله و تخریب مسکن مهر یادآور حکایت مردی است که در چاهی افتاد و کمک خواست. همزمان با فریاد کمک خواهی او دو نفر بالای آن چاه توی سر هم می‌زدند که کی و کِی این چاه را ساخته است و در بین دعوای آنان آن مَرد مُرد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شما که خودتان در این قبیل موارد آتش بیار معرکه ایدخواهشا مقاله ننویسید….ضمنا اگر مسکن مهربه نظر شما از نظر اقتصادی واجتماعی قابل قبول نیست آیا در این 5 سال جایگزینی داشته اید دولت مورد حمایت شماچه کارکرده؟

    1. جناب محمد، اصلا دولت روحاني هيچ کاري نکرده، قبول؛ حالا چون روحاني هيچ کاري نکرده، لذا مسکن مهري که قبل از روحاني و در زمان آن موجود (احمدي نژاد رو ميگم) کليد خورد، قابل قبول است!!؟ بنظرم طراح، سازنده ، ناظر و تائيد کننده بايد هرکدام 5 سال در اين مسکن هايي که ساخته اند، زندگي کنند. اگر اين مسکن ها خوب است که علي القاعده نبايد شکايتي داشته باشند، اگر هم بد هستند که غلط کرده اند بد ساخته و تحويل مردم داده اند، بايد بشدت مجازات شوند.

  2. طرح های مسکن مهری دولت پاک دستان، که با دلالی و بورس بازی شدید همراه بود، باعث تورم و بالاتر رفتن قیمت مسکن در سراسر کشور، مخصوصا شهرهای کوچک شد.
    در شهرهای کوچک، جوانان حداقل دسترسی آسان تری به خرید زمین و مسکن داشتند، که با سیاست های اشتباه،هم بسیاری از این خانه ها بدون مشتری مانده و هم به قیمت سرسام آوری مسکن افزوده!
    توجه ویژه به بافت های قدیمی شهرها و حمابت های تشویقی می تواند کارساز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا