خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاسبی به شیوه شورای شهر و زاکانی صدای رسانه اصولگرا را بالا برد

مدیریت شهری باید تا زمان تحقق کامل طرح و بهبود نسبی اوضاع حمل و نقل عمومی تصمیم درستی اخذ کند و برای رسیدن به اهداف خود شهروندان را در تنگنا قرار ندهد.  

تسنیم نوشت: شهروندان تهرانی با توجه به هزینه زیادی که بابت “پارک حاشیه‌ای” پرداخت می‌کنند این سؤال را از مسؤلان امر دارند که در ازای پرداخت این هزینه چه خدماتی به آن‌ها ارائه می‌شود؟ آیا از خودرو آن‌ها مراقبت می‌شود یا جلوی لطمه به ماشین آن‌ها گرفته می‌شود؟!

بر اساس مصوبه تعیین شده برای سال جاری شهروندان برای دو ساعت اول پارک خودرو مبلغ ۲۲۰۰ تومان و به ازای نیم ساعت‌های بعدی مبلغ ۲۸۰۰ تومان در نظر گرفته شده است؛ شهروندان باید از محل کیف الکترونیک سامانه تهرانِ من نسبت به شارژ حساب خود اقدام کنند تا هزینه پارک حاشیه‌ای از کیف پول‌شان کسر شود. 

اما با پرداخت این مبالغ توسط شهروندان قرار است چه خدماتی به شهروندان ارائه شود؟! آیا صرفاً کسب درآمد شهرداری از این راه، هدف نخست شهرداری تهران بوده است؟ 

طبق اظهارات مسئولان شهری، هدف از اجرای پارک حاشیه‌ای هوشمند نه تنها اجرای عدالت بلکه انضباط شهری است و علاوه بر آن مزیت‌های زیادی برای مردم به دنبال دارد که شامل کاهش تمایل شهروندان به استفاده از خودرو شخصی، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، توسعه حمل‌ونقل عمومی و فضای پارک و کاهش ترافیک خودرو‌های سرگردان خواهان جای پارک است!

طبق تصمیمات اخذ شده از سوی مدیریت شهری قرار است در ازای هزینه‌های پرداختی برای پارک حاشیه‌ای به توسعه حمل و نقل عمومی پرداخته شود، در حقیقت این طرح علاوه بر اینکه منبع درآمد پایداری برای شهرداری تهران محسوب می‌شود، به توسعه حمل و نقل عمومی نیز کمک خواهد کرد.

اجرای کامل این طرح یعنی پیوستن همه خیابان‌ها و معابر مورد نظر مدیریت شهری به پارک حاشیه‌ای هوشمند، می‌تواند درآمد قابل اتکایی برای شهرداری ایجاد کند، اما باید این نکته را هم در نظر داشت که اجرای این طرح یکی از اهرم‌های سوق دادن شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی است! به این صورت که شهروند در مقایسه پرداخت هزینه برای جای پارک در سطح شهر، استفاده از حمل و نقل عمومی را ترجیح دهد و به نوعی مجبور به استفاده از این شبکه حمل و نقلی شود.

اما در حال حاضر ظرفیت و کیفیت حمل و نقل عمومی به هیچ عنوان در حد مطلوب و قابل قبول نیست؛ اگرچه در این زمینه تلاش‌هایی از سوی مدیریت شهری در حال انجام است، اما به نظر می‌رسد تا بهبود و ارتقای وضعیت حمل و نقل عمومی و در دسترس بودن آن طبق استاندارد‌های موجود (دسترسی به یکی از مُدهای حمل و نقل عمومی بعد از پیمایش ۳۰۰ متر) شهرداری باید نرخ فعلی را بازنگری یا دست کم از افزایش سالانه هزینه پارک حاشیه‌ای خودداری کند چراکه در غیر این صورت در ازای هزینه پرداختی شهروندان، خدمت مشهودی به شهروندان نمی‌شود و تعرفه‌های تعیین شده فعلی عادلانه نیست!

البته پیش از این هم برخی اعضای شورای شهر درباره لزوم بازنگری تعرفه‌های پارک حاشیه‌ای وعده‌هایی داده بودند، اما تا به امروز محقق نشده است.

وعده اعضای شورای شهر تا به امروز نه تنها عملی نشده بلکه سال گذشته تعرفه پارک حاشیه‌ای حدود ۳۰ درصد نیز افزایش داشت! در حالی که به نظر می‌رسد تا زمان تحقق کامل طرح و بهبود نسبی اوضاع حمل و نقل عمومی مدیریت شهری باید درباره تعرفه‌های تعیین شده تصمیم درستی اخذ کند و برای رسیدن به اهداف خود شهروندان را در تنگنا قرار ندهد. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا