خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا «نسیم بیداری» منتشر نشد؟

مدیر مسوول ماهنامه‌ی «نسیم بیداری» در توضیح این که چرا این نشریه از ابتدای سال تاکنون منتشر نشده، می‌گوید که به نظرش ادامه‌ی مشکلات کنونی پیش روی نشریات مکتوب در ایران، «مرگ مطبوعات» است.

به گزارش انصاف نیوز، «سید محمدمهدی طباطبایی» در اینستاگرام خود در این باره نوشت:

اين روزها مكرر مورد سوال قرار گرفته‌ام كه چرا در سال جديد با وجود اين كه در آستانه‌ی ماه چهارم سال هستيم، ماهنامه نسيم بيداري منتشر نشده است. من خود به عنوان كسي كه هشت سال از جدی‌ترين ايام عمرم را به معنای واقعي كلمه وقف انتشار نسيم بيداری كرده‌ام؛ از اين وقفه بسيار رنجور و ناراحتم.

گرچه انشاالله شماره ٧٨ نسیم بیداری در طي ماه جاری منتشر خواهد شد، اما بايد واكاوی شود كه چرا فعاليت در عرصه‌ی مطبوعات چنين دشوار شده است.

مشكلات سرسام‌آور و كمرشكن مالي و اقتصادی، فراگیری شبکه‌های اطلاع رسانی مجازی و عدم اقبال مردم به مطبوعات كاغذی، رقابت نابرابر مطبوعات به عنوان رسانه‌های مسوول در برابر قانون و بعضا سلايق فراقانوني با شبكه‌هاي مجازي كه آزادانه هر آن چه بخواهند منتشر مي‌كنند، مشكلات اقتصادي عامه مردم خصوصا طبقه متوسط به عنوان مخاطبين هميشگي نشريات، شبكه توزيع سرشار از اختلال و اشكال، به نحوي كه الان مطبوعات در دكه‌هايي عرضه مي‌شوند كه شغل اصلي‌شان فروش سيگار و چيپس و آب معدني است و… مطبوعات مستقل را در آستانه‌ی خاموشي و مرگ هميشگي در ايران قرار داده است.

مسوولين عالي دستگاه‌هاي فرهنگي بايد تدابير جدي و عاجلي براي برون رفت از اين وضعيت بيانديشند، حمايت جدی از مطبوعات مستقل ضامن بقاي اطلاع رساني آزاد در كشور است. ثمره مرگ و خران مطبوعات آزاد و مستقل، در ميان مدت فسردن شكوفه‌هاي آزادي است. در پيشرفته‌ترين كشورهاي جهان هنوز روزنامه‌هاي كاغذي با تيراژ بالاي ده ميليون و فروش ٨٠ درصدي منتشر مي‌شوند، آن وقت در ايراني كه در سالهاي پاياني دهه هفتاد چندين و چند روزنامه با تيراژ نيم ميليون منتشر مي‌شد، در سال‌هاي مياني دهه نود تيراژ مجموع كل روزنامه‌هاي كشور اعم از دولتي و خصوصي اندكي بيش از نيم ميليون است و به واقع امروز روزنامه يا نشريه‌ای غير از آگهي نامه‌ها در كشور نداريم كه ده هزار نفر مشتري داشته باشند و اين يعني فاجعه. همين.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اگرمنظوراطلاع رسانی وروشنگری وارتقا سطح فرهنگ عمومی ست چه فرق میکنه ازطریق فضای مجازی باشه یا نشریه کاغذی؟

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا