خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کروبی همین حالا هم معتقد به جمهوری اسلامی است، اما با قرائت امام

/ قسمت دوم مصاحبه‌ی انصاف نیوز با فرزند شیخ مهدی کروبی /

فرزند حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی درباره‌ی نسبت پدرش با نظام می‌گوید: آقای کروبی همین الان هم [که در حصر است] محکم معتقد به جمهوری اسلامی است ولی با قرائت امام؛ یعنی اینکه مشروعیت همه متکی به رای مردم باشد و اگر مردم سیاستی را قبول نداشتند هیچ احدی حق تحمیل آن را ندارد.

حسین کروبی در گفت و گو با انصاف نیوز افزود: ایشان در بیانیه‌هایش هم قبل از حصر درباره‌ی نسبت جمهوری اسلامی امروز با جمهوریت و اسلامیت گفته بود.

قسمت دوم مصاحبه با حسین کروبی در گعده‌ی تحریریه‌ی انصاف نیوز در پی می‌آید. وی در قسمت اول، با انتقاد شدید به حسن روحانی درباره‌ی تغییرات کم در وضعیت حصر پدرش و میرحسین موسوی، ابراز عقیده کرده بود: هیچ عملی رفع حصر را به تاخیر نمی‌اندازد؛ هر زمان که رهبری تصمیم بگیرد رفع حصر صورت خواهد گرفت. حتی معتقدم نامه‌ی آقای کروبی به رهبری، به تسریع رفع حصر کمک خواهد کرد.

– انصاف نیوز: آقای کروبی! با وجود اینکه پدرتان مدتی رییس مجلس بودند، پست‌های مهم دولتی داشتند، شما ژن خوب هستید؟ برای مثال پستی بگیرید، جایی استخدام شوید، کاری انجام دهید؟

– حسین کروبی: واقعیت این است که بعد از وقایع 88  اگر از ما سر سوزن رانتی، یا حرکتی مبنی بر ژن خوب بودن داشتند تا به حال هزارهزار بار در کیهان و رجانیوز و … در بوق و کرنا شده بود؛ تنها موردی که از آقای کروبی دارند همین سیصد میلیون تومان شهرام جزایری  است که تا به حال هزاران مرتبه در این کشورگفته شده است. اینکه می‌بینید خانواده‌ی کروبی سرش بالا است واز هیچ کس ترسی ندارد و روی مواضع خود ایستاده است و حکومت هم بهانه‌ای ندارد برای بی‌آبرو کردن ما، به این خاطر است است که ژن خوب نبودیم. البته پیش خدا رو سیاه هستیم ولی سعی کردیم پیش خلق خدا رو سفید باشیم.

در بازنگری قانون اساسی اتفاقات مهمی رخ داده

مواردی که امام تعیین کرده بودند پس از رحلت لحاظ نشد

– پدرتان خودشان در کمیته‌ی بازنگری قانون اساسی بودند که تغییراتی انجام شد، که یکسری اختیارات کمتر و بیشتر شد، بعدها درباره‌ی آن دوران حرفی نمی‌زدند یا نظری نداشتند که اشتباه بوده و یا غیرقانونی بوده؟ چون این انتقادات وجود دارد، برخی نظرشان بر این بوده که بازنگری غیرقانونی بوده، زیرا همه‌پرسی صورت نگرفته است؟

– من تنها می‌توانم این پاسخ را به شما بدهم که در بازنگری قانون اساسی خیلی اتفاقات مهمی رخ داده است، فقط همین یک کلام را بگویم که مواردی که امام تعیین کرده بودند در قانون اساسی اصلاح شود متاسفانه بعد از رحلتشان  موارد دیگری وارد قانون اساسی شد که هیچ ربطی به مواردی که امام تعیین کرده بودند نداشت.

در این چندسال بارها مطرح شده است که یکی از نگرانی‌های کسانی که حصر کردند از اینکه رفع حصر بشود این است که شاید بعد از اینکه رفع حصر شد، آقایان بیایند و بخواهند موضع بگیرند و توجیحشان این است که شاید اتفاقاتی بیرون بیفتد. از آقای مطهری حدود دو سال پیش مطرح شد که من با خانواده‌ی هردو صحبت کردم و آن‌ها قولی ندادند برای چنین چیزی، حالا شاید قول دادن خیلی سنگین باشد و کسی نخواهد زیر بار قول برود، اما شما فکر می‌کنید که احتمالش هست که حداقل محصورین اعتماد بکنند و موضع کمتری را بعداً بگیرند؟

– آقای کروبی همین الان هم محکم معتقد به جمهوری اسلامی است ولی با قرائت امام؛ یعنی اینکه مشروعیت همه متکی به رای مردم باشد و اگر مردم سیاستی را قبول نداشتند هیچ احدی حق تحمیل آن را ندارد؛ ایشان در بیانیه‌هایش هم قبل از حصر درباره‌ی نسبت جمهوری اسلامی امروز با جمهوریت و اسلامیت گفته بود.

حسین کروبی فرزند ارشد شیخ مهدی کروبی

هیچ‌کس نمی‌تواند از محصورین تضمینی بگیرد که پس از بیرون آمدن صحبتی نکنند

این موضع شما قابل اندازه‌گیری نیست، هستند کسانی که فقط روز اول با انقلاب و انقلابی همراه بودند و بعد از همان روز فاصله گرفتند و آنها هم همین حرف را می‌زنند. این معیار قابل اندازه‌گیری نیست، دقیقاً می‌خواهم بپرسم به نظرتان موضع‌گیری خواهند داشت و یا احتمال دارد تاحدی مانند آقای منتظری، که موضع‌گیریشان کم بود، بعد از رفع حصر عمل کنند؟

– ما اگر بخواهیم کسی را از حقوق شهروندیش محروم کنیم که مثلاً تو حق نداری که راجع به مسایل سیاسی صحبتی داشته باشی، با عقل جور در نمی‌آید. آقای کروبی علاوه بر آنکه حقوق شهروندی خود را دارد، خودش را جزو ارکان این نظام می‌داند؛ یعنی ایشان معتقد است که من جزو اولین کسانی هستم که پشت سر امام حرکت کردم و خودش را صاحب حق‌تر از خیلی‌ها می‌داند. مشخص است که چنین آدمی که خودش را ذی‌حق این نظام و انقلاب می‌داند حتما سکوت نخواهد کرد. اگر در حصر نبودند به یقین درباره‌ی اعتراضات به حق مردم در دی ماه و یا ظلمی که به دراویش شد موضع گیری می‌کردند، حرف می‌زند و بیانیه می دادند. هیچ ‌کسی نمی‌تواند از ایشان تضمینی بگیرد که بیاید بیرون و صحبتی نکند. قطعاً بیاید بیرون و انحرافی ببیند اعلام موضع می‌کند.

در دیدارهایی که تا الان با آقای کروبی انجام شده است، آیا پیغامی را برده و یا آورده بودند یا خیر؟

– خیر، پیغام خاصی نه آورده شده و نه برده شده است. ولی مدت زمانی هست که شورایعالی امنیت  تصویب کرده است که کم‌کم یک‌سری اشخاص بتوانند با آقای کروبی و آقای موسوی دیدار کنند، این موضوع با آقای کروبی شروع شده است.

hosein karobi 110

میرحسین گفت: من هم ساکم را بسته‌ام
پدرم هرروز سجده‌ی شکر به‌جا می‌آورد

ما خانواده‌های زندانیان سیاسی را دیده‌ایم و می‌دانیم که چه زندگی دارند و خانواده‌هایشان در چه حالی هستند، به عنوان کسی که پدرش در حصر است، می‌خواهیم حس و حال خودتان را در این چند ساله از لحاظ عاطفی و از لحاظ سلامت روانی و اینکه مدتی نمی‌توانستید هروقت که می‌خواهید ایشان را ببینید، برای ما توصیف کنید.

– قبل از جواب به سوال شما عرض کنم  آقای موسوی، در یکی از آخرین ملاقاتهایشان با پدرم، از حاج آقا پرسیدند که «آقای کروبی فکر می‌کنید که چه می‌شود؟» حاج‌آقا گفتند که، «من خودم را برای هرکاری آماده کرده‌ام»، میرحسین هم گفت: «من هم ساکم را بسته‌ام». ولی ما تصور نمی‌کردیم حصری با این خشونت بدون محاکمه انجام گیرد که بعد از هفت سال خوشحال باشیم که گشایش‌هایی صورت گرفته است و از روز اول حقوق اولیه‌ی محصورین زیر پا گذاشته شود.

اصلا تصور نمی‌کردیم  که حکومت بخواهد این‌گونه خشن برخورد کند؛ بیاید با یک خانمی که بیش از هفتاد سال دارد به جرم همراهي با همسرش  این‌چنین برخورد خشونت آمیزی انجام دهد. من خودم  حدود سه سال ممنوع‌الملاقات بودم به جرم اینکه چرا اخبار را به آقای کروبی انتقال می‌دهم؛ یعنی درسال دوبار می‌توانستم پدرم را ببینم!

تا اینکه آقای روحانی آمد و بعد از 7،8 ماه ملاقاتمان آزاد شد و توانستیم رفت و آمد داشته باشیم. ولی با تمام این سختی‌ها یکروز پدرم گفتند قبل از انقلاب که طلبه‌ی جوانی بودم با همسر و دو فرزند و وضعیت  مالی سخت، رنج های زیادی کشیدم، ولی از کاری که بعد از حوادث 88 انجام دادم به‌مراتب بیشتر راضی هستم و هر روز سجده‌ی شکر به جا می‌آورم.

حسین کروبی: نامه‌ی پدرم به رهبری رفع حصر را تسریع می‌کند

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا