خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کارتون | طول و ارز!

کارتون «طول و ارز» کاری از «بنیامین آل علی» کارتونیست انصاف نیوز که به وضعیت نوسان قیمت دلار و باقی ارزها در برابر پول کشور اشاره دارد.

سالى كه نكوست از ٥ فروردینش پیداست!

در زیر، توییت‌های «سیامک قاسمی»، کارشناس اقتصادی، درباره‌ی دلار از 11 دیماه سال 95 تاکنون را می‌خوانید؛ کسی که پیش از انتخابات سال 96 گفته بود اگر قالیباف و رئیسی انتخاب شوند، قیمت دلار تا پایان سال – 1396 – به 5000 تومان خواهد رسید:

 

11 دی 95: واقعیت این است كه ما در سمینار سالیانه موسسه بامداد در بهمن ماه سال ١٣٩٤ قیمت ارز در سال ١٣٩٥ را بالاى ٤٠٠٠ تومان پیش بینى كرده بودیم و پیش بینى هاى اولیه‌مان براى سال ١٣٩٦ نیز براى قیمت دلار قیمتى بین ٤٥٠٠ تا ٥٠٠٠ تومان است و در عین حال با آنكه به همه اثرات روانى گران شدن دلار بر تورم انتظارى و انتظارات قیمتى مردم آگاه هستیم، معتقدیم كه ارز گران و واقعى در یك نظام شناور و آزاد و یكسان اگر همراه با بسته اى از سیاست‌هاى دیگر باشند مى‌تواند اتفاقا راه گشاى بسیارى از مشكلات امروز اقتصاد ایران باشد.

 

12 دی 95: دلار ٤١٥٠ تومان مى شود؛ رییس كل بانك مركزى به مجلس مى رود، بانك مركزى ٦ میلیارد دلار پول مملكت را در بازار به ریال تبدیل مى كند، رییس كل بانك مركزى به شبكه خبر مى رود، دلار امروز به ٣٨٧٠ تومان مى رسد، دقیقا امشب رییس جمهور بر صفحه تلویزیون ظاهر مى شود و عوام شادمان مى شوند از پایین آمدن قیمت ارز!

سی و هشت سال است كه اقتصاد ابزار و اكسسوار صحنه سرویس دادن به سیاست است!

 

15 اردیبهشت 96: مى تواند انتظار داشت در صورت انتخاب آقایان رییسی یا قالیباف به عنوان رییس جمهور آینده ایران، فارغ از گرایش هاى سیاسی شان ما دوباره شاهد نوسانات و تنش بالا همانند سالهاى ٩٠ و ٩١ در بازار ارز كشور باشیم و نظام ارزى ایران همچنان چند نرخى باقى مى ماند و به نظر نگارنده در سناریو انتخاب یكى از این دو كاندیدا به عنوان رییس جمهور آینده ایران، قیمت دلار به سرعت افزایش یافته و در پایان همین سال ١٣٩٦ به راحتى مى تواند بالاى قیمت ٥٠٠٠ تومان قرار گیرد.

 

25 آذر 96: خبر رسیده خاطر #رییس_جمهور از افزایش قیمت #دلار #مكدر شده! این یعنى تكرار همون داستان دخالت در بازار و سركوب قیمت #دلار و در رفتن فنر آن در آینده اى نه چندان دور!

رییس جمهور بحران هاى واقعى #اقتصاد ایران مكدرش نمى كند و افزایش واقعى قیمت #دلار ناراحتش كرده است.

 

9 دی 96: همین كه در دوره احمدى نژاد با تورم ٤٠ درصدى و نرخ رشد اقتصادى منفی ٦.٥ درصدى و رشد اشتغال نزدیك به صفر و سه برابر شدن قیمت مسكن و دلار و اختلاس سه هزار میلیاردى هیچكس با اقتصاد و گرانى و فساد مشكل نداشت و الان خلق الله همه نگران اقتصاد شدند یعنی این اعتراض‌ها شدیدا مشكوك است!

 

18 دی 96: قیمت #دلار دوباره داره به ٤٤٠٠ تومن نزدیك میشه؛ به نظر میرسه بانك مركزى زور و انگیزه لازم براى كنترل قیمت دلار را نداره.

 

20 دی 96: از روز ازل تا روز موعود هر کی تو این سرزمین آریایی #دلار خریده یا درآمد دلاری داشته، سود کرده، میکنه و خواهد کرد…!

یعنی اگه فردا #دلار بشه ۵۰۰۰ تومن و از من بپرسید بعدش چی؟ من میگم باز در بلندمدت میره بالاتر! هرچند در کوتاه مدت ممکنه با ضرب و زور بیارنش پایین! این از واقعی ترین ترند‌های #اقتصاد_ایران هست.

اگه می‌خواید تو ایران در بلندمدت خوشبخت باشید، برای خودتون یا بیزینس تون درآمد دلاری دست و پا کنید! حتی شده صادرات پشمک به ماداگاسکار!

 

30 دی 96: وقتى در بهمن سال گذشته و در اوج قیمت دلار ٣٨٠٠ تومنى در سمینار تحلیل و بررسی چشم انداز اقتصاد ایران در سال ١٣٩٦ به روشهایی پیش بینی كردیم كه قیمت دلار امسال حداقل به ٤٥٠٠ تومن میرسد، همه ما را متهم كردند به بدبینى!

#دلار امروز در بازار آزاد به ٤٥٠٠ تومن رسید!

 

1 بهمن 96: رییس جمهور كه از #دلار ٤٢٠٠ تومنى مكدر شده بود، با دلار ٤٧٠٠ تومنى سر به بیابون نزاره صلوات!

من پیش بینیم این هست كه مانور قدرت بانك مركزی ظرف یكى دو روز آینده شروع میشه و تلاش مى كنند با تزریق حجم قابل توجهى #دلار نقدى در بازار بین ٢٠٠ تا ٣٠٠ تومن قیمت دلار را موقتا كاهش دهند، اما…!

 

2 بهمن 96: این لحن یواش و خنثی #روحانی در قبال مومنتوم شدید افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر نگران کننده است.

این لحن من را یاد #دلار ۵۰۰۰ تومنی می‌اندازد!

 

24 بهمن 96: افزایش پیوسته قیمت #دلار بر خلاف نظر روحانى و سیف كه این افزایش را تنها به عوامل غیراقتصادی ربط مى دهند، نتیجه ٤٠ سال سیاست پولی در اقتصاد ایران است!

در آستانه دلار ٥٠٠٠ تومنى در آینده نزدیك در این باره بیشتر خواهیم گفت!

قیمت #دلار در آستانه ٥٠٠٠ تومن!

نوبخت می‌گوید جاى نگرایى نیست، سیف مى‌گوید پایین مى‌آید و كرباسیان مى‌گوید حتما ضرر می‌كنید. اما بررسی‌های مستمر ما نشان مى‌دهد كه اینها غیر از حرف تیرى در چله كمان ندارند!

این قابل پیش‌بینی‌ترین متغیر در اقتصاد ایران است: گران شدن پیوسته دلار!

 

5 فروردین 96: قیمت دلار در بازار آزاد در اولین روز فعالیت نیمه رسمی بازارها در سال ١٣٩٧ به ٥٠٣٥ تومان رسید!

سالى كه نكوست از ٥ فروردینش پیداست!

 

8 فروردین 97: سرنوشت قیمت #دلار به سرنوشت #برجام گره خورده است. خروج احتمالى آمریكا از برجام در اردیبهشت ماه باعث حركت دلار و #بورس در دو جهت كاملا مختلف مى شود!

مقصر دانستن فقط دولت در افزایش قیمت دلار، ندیدن همه واقعیت است! سرنوشت قیمت دلار در دستان كل حكومت و برجام است و نه فقط دولت!

 

18 فروردین 97: قيمت #دلار هم اكنون به ٥٢٠٠ تومان رسيد!

بازار ارز باز هم نشان داده است كه با اقتصاد نمى‌توان همانند بقيه عرصه‌ها با بايد و نبايد و بگير و ببند و شعار و پليسى بازى برخورد كرد!

واقعيت امروز اقتصاد ايران اين است كه سايه ترس برگشت تحريم ها عجيب بر روى اقتصاد ايران سنگينى مى كند.

19 فروردین 97 (چند توییت در طول روز)  : دارم یه یاداشتی می نویسم ؛ هر پاراگراف که می نویسم سرم را بالا می کنم قیمت دلار را نگاه می کنم، بعد از هر پاراگراف ۵۰ تومن میره بالا! تا آخر یاداشت به ۶۰۰۰ تومن نرسه صلوات! قیمت الان : ۵۴۶۰

ما در بهمن ماه پارسال برای سال ۹۷ متوسط قیمت #دلار را ۵۶۵۰ و متوسط #سکه را ۱۸۶۰۰۰۰ تومان پیش بینی کرده بودیم. اینکه تا قبل از ۲۰ فروردین حتی بطور موقت قیمت دلار به ۵۶۵۰ و سکه به ۱۹۰۰۰۰۰ تومان رسیده است، یعنی شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی امسال پیچیده‌تر از این حرف‌هاست!

#دلار رسید به ۵۸۰۰ تومان و سکه ۲ میلیون تومان، پس این مقامات مسئول کجا هستند؟ ما اینجا مقام زیاد داریم، مسوول نه!

 

20 فروردین 97 (چند توییت در طول روز) : دولت امشب در واكنش به تحولات ارزى روزهاى اخير در تصميمى عجيب و مهم اعلام كرد كه ارز را #تك_نرخى كرده و از فردا قيمت #دلار براى همه تقاضاهاى ارزى ٤٢٠٠ تومان خواهد بود! اين سومين تجربه تك نرخى شدن ارز در ايران است و بايد ديد اين بار چه مدت دوام مي آورد؟ اين يعنى ارز دولتى پَر!

تصميم امشب سومين #تك_نرخى كردن ارز در چهل سال اخير است #. يك بار زمان دولت هاشمى در دهه هفتاد كه تنها يك هفته دوام آورد و يك بار زمان خاتمي كه مدت بيشتري دوام آورد، اما اين بار؟ آنچه كه واضح است تصميم امشب بيشتر قفل كردن قيمت در يك نرخ است تا تك_نرخي و شناور كردن قيمت #دلار !

به نظر ميرسه تصميم امشب پس از مدت كوتاهي احتمالا چند معني بيشتر ندارد:

– دلار دولتي ٤٢٠٠ تومان

– دلار سهميه بندى و دانشجويى ٤٢٠٠ تومان

– بقيه بفرماييد دلار بازار سياه!

به اين طرح مي‌گند: قاچاقچي كردن عموم شهروندان خريدار #دلار براى حفظ ارزش دارايي!

 

21 فروردین 97 (چند توییت در طول روز) : سيف امروز گفته است دولت همه نيازهاى «منطقى» كشور را با #دلار ٤٢٠٠ تومانى تامين مى كند! همه چيز در همين كلمه «منطقى» است! منطقى يعنى دلار ٤٢٠٠ تومانى يك شوخى به قيمت بى آبرويى دولت است! منطقى يعنى بازار سياه ! منطقى يعنى بگير و ببند و دستور و فشار از بالا و زير آبى از پايين!

در كمتر از چند ساعت پيش بيني محقق شد: با بخشنامه بانك مركزى از امروز نگهدارى بيشتر از ١٠ هزار يورو يا معادل آن توسط مردم جرم و حكم داشتن كالاى قاچاق محسوب مى شود! آقايان در حماقت مكرر فرو رفته اند و اين بازار #دلار اين دولت را با اين روند زمين خواهد زد!

بانك مركزى (همين الان): مردم در مقابل صرافى ها تجمع نكنند | فقط به متقاضيان قانونى (مسافران، بيماران و … ) #دلار ٤٢٠٠ تومانى مى فروشيم | خريد و فروش ارز با هدف مبادله خارج بانك ها جرم است. مصوبه ديشب تك نرخى كردن دلار نبوده، انهدام و تعطيلى بازار رسمى ارز و آغاز بازار سياه بوده!

کمپین #ما_دلار_نمیخریم به همون مسخرگی تحریم نه به یارانه است که تنها از یک سری متوهم سانتی مانتالیست برمیاد! مرد حق دارند از ارزش دارایی‌هاشون محافظت کنند و حق دارند از همه فرصت‌های سودآوری استفاده کنند! راه حل بازار #دلار جمع کردن بساط عرضه و تقاضا نیست؛ راه حل جای دیگریست …!

انهدام همه قواعد بازار آزاد و بازگشت به سيستم كوپنى دهه ٦٠ اقتصاد ايران را وارد يك سيستم كوپنى-رانتى ارزى خواهد كرد و بازار سياه ارزى را با قدرت ايجاد خواهد كرد! اقتصاد و قواعد بازار آزاد خيلى زود واقعيت خودش بر اين بگير و ببندها و سيستم‌هاى دستورى و كوپنى تحميل مي‌كند.

به زبان ساده از فردا به بعد شما براى خريد دلار ديگر هرگز نمي توانيد به صرافى‌ها مراجعه كنيد و هيچكس به صورت رسمى بدون دليل و بدون اينكه ثابت كنيد براى چي اون #دلار را مي خواهيد به شما دلار نخواهند فروخت، غير از برادران عزيز قاچاقچى! صرافى‌ها هم نقش درخت خواهند داشت.

وقتى رشد قيمت دلار تا پارسال در طى ٤ سال همیشه كمتر از تورم بود و در اين سالها نقدينگى رشد ٢٣ درصد داشت و قيمت #دلار سركوب مي‌شد، معلوم بود كه فنر جمع شده زير دلار با بهانه‌اى مثل هوا شدن برجام در برود كه رفت! چهل سال است كه فنر ايجاد مى‌كنيد و وقتى در مي‌رود بگير و ببند مى‌كنيد!

بازار ارز تا یکشنبه تعطیل!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا