خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سه کشور برای حمله به سوریه عجله داشتند»

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین المللی به بررسی تبعات حمله موشکی امریکا به سوریه و چشم انداز این بحران پرداخته است.

خبرآنلاین نوشت: در حالی که مذاکرات صلح آستانه با محوریت روسیه، ایران و ترکیه و همچنین پیروزی های میدانی ارتش سوریه، روزنه های امید را برای حل بحران سوریه به وجود آورده بود، اما “بازی حمله شیمیایی” در دوما، همه معادلات را تغییر داد و در نهایت بهانه ای برای حمله موشکی امریکا و متحدانش به سوریه شد.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین المللی در این باره به خبرنگار خبرآنلاین گفت:

آمریکا به همراه فرانسه و انگلیس به سوریه حمله کردند. خودشان می گویند به پایگاه های سلاح شیمیایی سوریه حمله کردند اما برای افکار عمومی توضیح نمی دهند چند سال پیش کل سلاح های شیمیایی سوریه تحت نظارت سازمان منع تولید و تکثیر سلاح های شیمیایی سوار یک کشتی شد و برای نابود شدن به آمریکا تحویل دادند حالا سوریه چگونه هم در سال گذشته در خان شیخون و امسال در شهر دوما از سلاح شیمیایی استفاده کرده است خدا می داند.

اما آنچه که جالب تر است این هر سه کشور برای حمله به سوریه آنقدر عجله داشتند که منتظر نتیجه تحقیقات گروه اعزامی سازمان OPCW یا همان سازمان تخصصی که مقرش در لاهه هلند است و کار آن مبارزه با تولید و بکارگیری سلاح های شیمیایی است، نشدند. حالا عجله آنها برای چه بود؟ لابد موضوع جالبی که برای سرنگون کردن دولت اسد بدست آمده بود، موضوعیت خود را بعد از گزارش این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد از دست می داد.

بهشتی پور افزود: در دورانی که روابط بین الملل براساس حقوق تعریف شده از سوی قدرتهای تعیین تکلیف می شود، انتظار اینکه در کشوری مانند سوریه که هفت سال است سرنوشتش با بازی بازیگران جهانی و منطقه ای و محلی گره خورده است، قدرتهای بازیگر بر اساس اصول انسانی رفتار کنند، منطقی نیست.

بهشتی پور در ادامه افزود: قدرتهای جهانی نمی توانند بشار اسد و حکومتش را تحمل کنند. در این میان از حدود 18 میلیون نفر جمعیت این کشور حدود هفت میلیون نفر جابجا شده اند. پنج میلیون مجبور به مهاجرت شده اند. بیش از 500 هزار نفر کشته شده اند. خسارت های مادی و معنوی دیگر بماند.

آمریکا و متحدانشان در دو سال پیش متقاعد شده بودند اگر اسد سقوط کند داعش و متحدانش در سوریه به قدرت می رسد و ارتش آزاد طرفدار غرب در موقعیتی نیست که جانشین اسد شود. به همین دلیل با اسد کنار آمدند اما اکنون که تکلیف داعش و جبهه النصره (احرار شام) و جیش الاسلام در سوریه روشن شده است، به همین دلیل آنها فرصت را غنیمت شماردند و برای سرنگونی دولت اسد در سوریه دور جدیدی را آغاز کردند.

بهشتی پودر دربارۀ راهکارهای برون رفت از بحران تصریح کرد:

عقل سلیم می گوید گفتگو و مذاکره برای پیدا کردن یک راه حل جامع و قابل اجراء که بتواند مورد توافق همه بازیگران جهانی، منطقه ای و داخلی سوریه قرار گیرد، پیش شرط هر راه حلی خواهد بود.
اما آیا قدرتهای مداخله گرحاضر هستند تضمین های کافی بدهند که بستر مناسب را برای اینکه مردم سوریه تصمیم گیران واقعی سرنوشت کشورشان باشد، آماده سازند؟ دچه کسی می تواند در سوریه امروز امنیت و ثبات لازم را برای اعمال حق تعیین سرنوشت توسط مردم سوریه فراهم کند؟

به نظر می رسد تعین تکلیف آینده سوریه در واقع روند تحولات آتی خاورمیانه را مشخص خواهد کرد. شاید حتی بتوان گفت همانطور که تعین تکلیف شهر برلین آینده نظام دو قطبی را در دوران جنگ سرد مشخص کرد. تعین تکلیف سوریه و قدرت در دمشق تکلیف نظام چند قطبی آینده را مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا