خرید تور تابستان ایران بوم گردی

باید با سپاه گفتگو کنیم

تاکیدی بر آغازِ گفتگویِ درون‌حاکمیتی

فرید مدرسی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «باید با سپاه گفتگو کنیم / تاکیدی بر آغازِ گفتگویِ درون‌حاکمیتی» نوشت:

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فرماندهی «محمدعلی جعفری» و دو بازوی اصلی؛ قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس و حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران غیرقابل چشم‌پوشی یا تضعیف است. امروز سپاه صاحب تاثیرگذاری نظامی، فرهنگی، امنیتی، رسانه‌ای، اقتصادی و سیاسی است و در سیاستگذاری کلان مملکتی نقش‌آفرین است؛ چه در سال ۹۶ و چه سال ۹۸ یا ۱۴۰۰. مواردی همچون نقش نظامی-سیاسی در منطقه (سوریه، عراق، لبنان و…)، قرارگاه اقتصادی-عمرانی خاتم، موسسه هنری-رسانه‌ای اوج و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب و مجازی (جوان، تسنیم، نسیم، فارس و…) نمونه‌هایی پیدا از این تاثیرگذاری‌اند.

تعامل با اینچنین قدرتی در کش و قوس حمله و هجمه و نزاع به شکست می‌انجامد و آغازگر این نزاع، اولین نادم آن خواهد بود. البته کنش‌های سپاه هم بی‌تاثیر نیست و می‌تواند بستر تعامل با دیگر ارکان قدرت را همراهانه و هم‌افزا کند.

امروز قدرت سیاسی در ایران به‌گونه‌ای است که هر جریان، توان حاکمیتِ مطلق ندارد و قطعا باید با دیگر جریان‌های حاکمیتی، پیش از جریان‌های خارج از حاکمیت، از راه گفتگو و همکاری وارد شود. مناسبات منطقه‌ای و اقدامات دیپلماتیک کنونی دشمنانِ نظام [عربستان، امریکا و اسراییل] نیز این نیاز را تشدید می‌کند.

امروز دولت بیش از سایر جریانات، نیاز به «گفتگوی درون‌حاکمیتی» دارد؛ نمی‌توان نه‌تنها به اقدامات جدایی‌طلبانه از دیگر نهادهای حکومتی روی آورد، بلکه حتی ممکن نیست چشم از دیگر جریان‌های درون‌حاکمیتی همچون «سپاه پاسداران» پوشاند. باید پیام‌‌های مثبت جهت گفتگویِ همکاری‌محور ارسال و در صورت توجه و استقبال آنان، گفتگوهایِ گذشته را تجدید کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. باید طرف مقابلت نیز به آیین گفتگو، باور و الزام داشته و از دریچه ی مصلحت نظام. به این مسئله نگاه کند؛ نه این که چون ابزار … (رسانه) دارد، نیازی نمی بیند. هشتگ ها و تحریف هایشان از سخنان مقام دوم رسمی کشور گواه این موضوع است! گفتمان اصلاح و اعتدال می تواند بر اساس گفت و گو و تعامل اهداف خود را به پیش ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا