خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جواب حکیمانه‌ی علامه طباطبایی به اعتراض آیت‌الله جوادی‌آملی

«مرتضی بهشتی»، حقوقدان و پژوهشگر در خبرآنلاین نوشت:

«سوالی که از دیرباز و در دوران خود ماهم بسیار سوال می‌شود این است که چرا زندگی راحت و آرام و نزول برکات آسمانی و… در کشورهای غیراسلامی بیشتر مشاهده می‌شود و در مقابل، فقر و خشکسالی و حوادث غیرمترقبه در جوامع اسلامی بروز می‌کند و زندگی مسلمانان در عسرت و سختی به‌سر می‌رود.

در پاسخ به این نوع سوالات بیشتر می‌شنیده‌ایم که:

۱- دنیا زودگذر است، اصل زندگی در آخرت است، باید به فکر آبادانی آنجا باشیم.
۲- خدا آبادانی دنیا را به غیرمسلمانان داده است و  در آخرت جبران رنج‌های مسلمانان را خواهد کرد.

پاسخ‌هایی از این دست که قانع‌کننده نبوده، بلکه شبهات بیشتری را به‌وجود آورده است، زیرا با حکمت آفرینش سازگاری ندارد. لکن به گفته‌ای ازحضرت آیت‌الله چوادی‌آملی که خود مفسر و از شاگردان ممتاز علامه طباطبایی بوده‌اند، برخورد کردم که در دیدار با وزیر محترم تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی با بیان جمله‌ای معترضه، در همین زمینه پرسیده‌اند: «چگونه است که کشور ۸۰۰ میلیونی که نظام کمونیستی و بی‌دین دارد می‌تواند کشور خود را اداره کند اما ما یک کشور ۸۰ میلیونی هستیم و این همه امکانات و آب و خاک مناسب داریم در مشکلات خود می‌مانیم‌؟ آن کشور با کفر، ۸۰۰ میلیون را دارد اداره می‌کند اما ما با داشتن امام حسین (ع) و امام علی (ع) نتوانسته‌ایم، یعنی از این ظرفیت‌ها استفاده نکرده‌ایم.»

اعتراض ایشان موجب شد برای رسیدن به پاسخی همه‌فهم، کاوشی در این خصوص داشته باشم و به کمک فضای مجازی تلگرام به مجله پایتخت دست‌رسی پیدا کردم و انباشت ابهامات در این زمینه را در جواب ۵۰ سال پیش عارف، حکیم، فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن در قرن اخیر یعنی علامه طباطبایی یافتم که از حضرت ایشان، پرسیدند: چطور ما مسلمانان نماز می‌خوانیم ولی بارانش در غرب و سرزمین‌های اروپایی می‌بارد؟ ایشان فرمودند: با توجه به آیه «ولوان اهل القری» آن‌چه موجب نزول باران و رحمت می‌شود، رعایت حقوق شهروندان است نه رعایت حقوق الهی که این حقوق نیز در غرب و اروپا بهتر و بیشتر از سرزمین‌های اسلامی رعایت می‌شود.

با توجه به این‌که فقها و فلاسفه امروز از پرورش یافتگان مکتب آن مفسر کم‌نظیر هستد می‌بایستی رهنمود استاد خویش را سرلوحه کار قرارداده و چرایی این همه بحران مادی و معنوی را در رعایت و عدم رعایت حقوق شهروندی جست‌وجو کنند و باور شود اگر حقوق شهروندان و کرامت ایرانیان رعایت شود و هر کسی بتواند بدون داشتن ژن خوب و هوش فوق‌العاده و تحمل تحقیرهای فراوان به حقوق مسلم خودش برسد و رانت و روابط ناسالم از فضای اقتصاد و قضاوت و سیاست و مدیریت ایران‌زمین حذف شود و مردم در سطوح مختلف احساس آرامش و رضایت کنند، خدای مهربان هم ایران‌زمبن را سرشار از باران و برف و موجبات گشایش مشکلات و خروج از بن‌بست سختی‌ها خواهد کرد.

مردم را با هر گرایش و آرمان و اندازه و رنگی مورد احترام قراردهیم و از تقسیم‌بندی جامعه به خودی و غیرخودی اجتناب کنیم و به‌سان آفتابی باشیم که بر هرکوی و برزنی می‌تابد.
به امید آن روز»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. توجیه مدیریت در نظام اسلامی ونسبت آن به دین اسلام .والا بلا در حکومتی که نام اسلام را بدنبال دارد مدیریت اسلامی میخواهد که در حال حاضر چنین مدیری وجود ندارد

  2. سلام
    کمی دور و برم رو نگاه کردم گفتم خدایا نکنه با منه … شما که هر مفسد و مختلس و جاسوس و رانت خواری میگیرن میزنی به طبل ولش کن و چرا بگیر و ببند راه انداختی که … هرچی مدیر رانت خوار توی این دو دولت آوردید سر کار… عجب. چندتا بشمرم از مدیران و اطرافیانتون به محض شنیدن اینکه قرار بوشهر منطقه آزاد بشه زمیناش رو از دم خریدن؟ رستورا زدن و … لا اله الا الله …

  3. نظام الهی نشئت گرفته ار عدل است. عدل هم به معنی اجرای یک سیستم و قانون (وما سوی ها) بر هم است. سیستم یا سنت الهی بر این است که با صلاحیت ترین افراد ممکن باید در جایگاه خود قرار گیردند تا با بکار گیری صحیح نعمات الهی وضعیت را بهبود بخشند. وقتی از ژن خوب استفاده میکنم بعلت نداشتن دانش و اطلاعات کافی درست از نعمت الهی استفاده نمیشود ئ به این وضعیت میرسیم. مردم هم با سکوت در مقبل ای وضعیت مستحق آن میشوند.

  4. خوشبختانه معمولا در ماه ضیافت الهی روی اوردن به کتاب خدا – کلام الله مجید – بسیار بیشتر و گسترده تر از ماههای دیگر است . درحدی که میتوان گفت فراگیر میشود . چقدر عالی میشود که همگان در تمام سال توجه بیشتری به “قران” بکنیم و این کتاب اسمانی را غریب نگذاریم . نمیدانم چرا قران اولین مرجع مراجعه ی خیلی از ماها نیست . در حالی که خود خداوند همه ی ما را هم به قرائت و هم به عمل به کتابش موظف نموده است . مثلا در ابتدای قران و در اغاز سوره ی مبارکه ی بقره “راه هدایت و تقوا پیشگی” را در همین کتاب معرفی میفرماید . یعنی ازهمان اول تکلیف همه را مشخص مینماید . باید هدایت شویم و باید باتقوا باشیم . راهی هم جز قران وجود ندارد . ولی خیلی ازما چون به دنبال کسب “ثوابهای” راحت و بی زحمت هستیم فکر نمیکنیم که اول باید متخلق به اخلاق قرانی شویم و سپس برای قرب بیشتر به حضرت دوست به خواندن ادعیه و مناجاتها بپردازیم . که صدالبته اجر و ثواب انها سرجای خود محفوظ است . خلاصه اینکه {“راه صواب”} اولین اولویت واجب ماست . یقینا پیمودن راه صواب است که دریافت {“اجر و ثواب”} را هم ممکن میسازد . اگر خدای ناکرده در طریق “هدایت و تقوای” مورد نظر خداوند و پیامبر و ائمه ی معصومین نباشیم , چگونه ممکن است فقط و فقط با خواندن مستحبات و فقط با تکرار اذکار با زبان به ان مسلمان مورد انتظار خداوند برسیم !؟

  5. خداوند اجازه زندگی به کافران و مشرکان را چند هزار ساله داده و نمیگوید مرگ بر ضد من واونها را از بین ببره چرا یک عده ای کاری غیر خدایی میکنند و میگویند یا با ما یا مرگ بر ضد ما که ما قرب خدا را داریم . اختیار انسانها دست خودشان هست و قانون کشورها تا جایی که مزاحمت و تجاوزی نباشه دخالتی نمیکند ما خود را بالا تر از همه و حتی قانون گذاشته و مرگ بر هر کسی که ضد من است روانه میکنیم ایا روش خداگونه این هست ؟ لطفا مجابم کنید

  6. با مراجعه به المیزان (کتاب تفسیر قرآن از علامه طباطبایی) ذیل آیه مذکور، و سایر کتب علامه، چنین سخنی از ایشان یافت نشد. عدم ارجاع به منبع در متن شبهه هم دروغ بودن انتساب مطلب فوق به علامه تایید می‌شود.

     جالب اینکه در آیه فوق، نزول برکات به دو امر یعنی : ایمان و تقوا منوط شده و چون عدم این دو در سران حکومت‌های غربی معلوم است، نویسنده شبهه از اشاره به ادامه آیه خودداری کرده است!!

    زمان سوال از علامه ( ۵۰ سال پیش) بی دقتی شبهه‌پراکن را نیز نشان می‌دهد؛ توضیح اینکه در بازه زمانی مطرح شده نه کشور ما دچار خشکسالی و کمبود بارش باران بوده و نه غربی ها حتی حقوق شهروندان خود را رعایت می‌کردند، چون این زمان نزدیک به جنگ دوم جهانی است که اروپای حقوق بشر شناس!!! میلیون ها کشته به بشریت تحمیل کرده بود.

  7. با مراجعه به المیزان (کتاب تفسیر) ذیل آیه مذکور، و سایر کتب علامه، چنین سخنی از ایشان یافت نشد. عدم ارجاع به منبع در متن شبهه هم دروغ بودن انتساب مطلب فوق به علامه تایید می‌شود.

     جالب اینکه در آیه فوق، نزول برکات به دو امر یعنی : ایمان و تقوا منوط شده و چون عدم این دو در سران حکومت‌های غربی معلوم است، نویسنده شبهه از اشاره به ادامه آیه خودداری کرده است!!

    زمان سوال از علامه ( ۵۰ سال پیش) بی دقتی شبهه‌پراکن را نیز نشان می‌دهد؛ توضیح اینکه در بازه زمانی مطرح شده نه کشور ما دچار خشکسالی و کمبود بارش باران بوده و نه غربی ها حتی حقوق شهروندان خود را رعایت می‌کردند، چون این زمان نزدیک به جنگ دوم جهانی است که اروپای حقوق بشر شناس!!! میلیون ها کشته به بشریت تحمیل کرده بود.

  8. بی انصاف نیوز
    اتفاقا دروغ بستن به قرآن و آیت الله طباطبایی باعث خشکسالی و… شده
    ذهن غربزده شما بی سند و مدرک این داستان ها رو می پذیره
    جلد 8 صفحه 254 تفسیرالمیزان آیت الله طباطبایی مطالعه شود

  9. سلام علیکم
    آنچه از تفسیر ایشان به دست می آید، این معنا (برکات در غرب به سبب رعایت حقوق شهروندی ) قابل برداشت است .

    وفي قوله : « وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَاتَّقَوْا »الآية دلالة على أن افتتاح أبواب البركات مسبب لإيمان أهل القرى جميعا وتقواهم أي إن ذلك من آثار إيمان النوع الإنساني وتقواه لا إيمان البعض وتقواه فإن إيمان البعض وتقواه لا ينفك عن كفر البعض الآخر وفسقه ، ومع ذلك لا يرتفع سبب الفساد وهو ظاهر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا