خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لیلاز: با انتشار جزییات فیش‌های حقوقی موافق نیستم

یک اقتصاددان می‌گوید در سیستم دولتی مسئله حقوق مدیران موضوعی است که باید به آن رسیدگی شود. من معتقد به جزئیات نیستم. به این ترتیب که ضمن اینکه دستمزد آن‌ها به قدری تعیین شود که آن‌ها از سیستم دولتی خارج نشوند، توضیح هم داده شود که دستمزد مدیران بر چه مبنایی تعیین شده و فرق مدیری که حقوق بالایی می‌گیرد با مدیری که حقوق کمتری می‌گیرد در چیست؟

سعید لیلاز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ایجاد سامانه انتشار جزئیات حقوق مدیران اظهار کرد: به نظر من در ایران باید شفافیت‌های لازم در حد استانداردهای بین‌المللی ایجاد شود. من معتقد به جزئیات نیستم و برایم چندان اهمیت ندارد که این سامانه در جزئیات چطور عمل خواهد کرد. با این حال لازم است به این موضوع اشاره کنم که درمسئله دستمزد مدیران، علاوه بر انتشار و ایجاد شفافیت، باید کاهش هزینه‌های جاری هم مورد توجه قرار گیرد. البته نمی‌شود میزان مشخصی برای همه مدیران تعیین کرد همچنانکه چنین برنامه‌ای در هیچ کجای دنیا رسم نیست و می‌دانیم که کوهی از مسائل شخصی وجود دارد که باید بر مبنای آن تعیین شود. با این حال تاکید می‌کنم که ما باید بتوانیم هزینه‌های دولت را کنترل کنیم و در این جهت باید بررسی دستمزدهای مدیران صورت گیرد.

وی ادامه داد: البته مشکلی وجود دارد و آن این است که پوپولیسم حاکم بر مناسبات سیاسی کشور منجر به آن شده که در طول چهل سال گذشته ظاهر دستمزدها تغییر کرده و زیرزمینی شده که این خود با شفافیت ناسازگار است. با این حال باید به مدیران میزانی هم پرداخت شود که بسیاری از مدیران خبره از سیستم دولتی بیرون نروند و یا اختلاس زیاد نشود. این‌ها چالش‌های جدی است که باید در سیستم دولتی به آن رسیدگی شود.

او درباره ماجرای فیش‌های حقوقی اظهار کرد: هر چند که دستمزد مدیران ما به ویژه برخی مدیران بانکی در موضوع فیش‌های حقوقی خیلی بالا بود. مسئله اینجاست که ما رابطه دستمزد و عملکرد مدیران را هیچ‌وقت نمی‌سنجیم. باید ببینیم مدیران دولتی چه خروجی دارند؟ وقتی وضعیت غرب را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که یک مدیر بازرگانی ممکن است سالانه دو یا سه میلیون دلار حقوق بگیرد که ۲۰ برابر یک مهندس با همان سابقه کار است. چرا چون آن مدیر به همان میزان کارایی دارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که دولت حقوق مدیران بخش خصوصی را رها کند و بگذارد که سهام‌داران برای آن تصمیم بگیرند ولی نمی‌شود که در یک بخش که به صورت دولتی کار می‌کند، مدیری از بالا تعیین شود و حقوق آن با مبالغی که باید در سیستم بخش خصوصی پرداخت شود، از خزانه هزینه شود.

این اقتصاددان ادامه داد: در عین حال در صورت لزوم برای پرداخت دستمزد بالا هم، باید توضیح داده شود فرق مدیری که ۲۰ میلیون تومان گرفته با مدیری که ۱۰۰ میلیون گرفته چه بوده؟ چرا درباره آن توضیحی داده نمی‌شود؟ ببینید در مواردی اصل ماجرا فراموش می‌شود و ما فقط به سرشاخه‌ها توجه می‌کنیم. این موضوع به خاطر روحیه پوپولیستی حاکم بر کشور به وجود آمده است. گویی بعضی از مردم دلشان خنک می‌شود که بالایی‌ها افشا و برکنار شوند. حالا هم ظاهرا مسابقه‌ای درگرفته برای اینکه توضیح برخی مسائل داده نشود، ولی رضایت عمومی افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، اکنون مدتی است که دولت وعده کرده طبق مصوبه مجلس سامانه انتشار حقوق مدیران را به راه بیاندازد. با این حال راه‌اندازی این سامانه به تعویق افتاده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا