خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خرید و فروش بن کتاب ، پدیده‌ی این روزهای نمایشگاه

هر ساله در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، بن‌کارت‌هایی از سوی وزارت ارشاد در اختیار برخی افراد قرار می‌گیرد تا بتوانند با آن از صنعت نشر و فرهنگ کتابخوانی حمایت کند، اما این روزها شاهد فروش این بن‌ها از سوی عده‌ای هستیم که گویا کتاب برایشان اهمیتی ندارند. در طرف دیگر ماجرا، برخی از علاقمندان به کتاب را می‌بینیم که از داشتن این سهمیه که از سوی شماری از متقاضیان ناچیز عنوان می‌شود هم محروم هستند. در این داستان پر تکرار متولیان امر نظارت و عدالت در توزیع آن، کجا هستند؛ هر چند بعدازظهر سه شنبه اعلام شد که با بخشی از آن برخورد شده است.

خرید و فروش بن کتاب، پدیده‌ی این روزهای نمایشگاه
خرید و فروش بن کتاب در «دیوار» و «شیپور»

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، اگر سری به فضای مجازی بزنید، مشاهده می‌کنید که بن‌های کتابی که قرار بود به علاقمندان به کتاب و ترویج سیاست کتابخوانی برسد، در اینترنت براحتی به فروش می‌رسد. به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب به «دیوار» و «شیپور» که سایت‌های برای خرید و فروش آنلاین مراجعه کرده و – بن کتاب – را در آن جستجو کنید.

بیشتر بخوانید: بن کتاب هست، کم است

شناسایی یک شبکه نقد غیرقانونی بن کارت‌های دانشجویی

با جستجوی این کلمه با انواع و اقسام آگهی‌هایی را روبرو شدیم که این بن‌ها را می‌فروختند. برای اینکه قیمت بن‌کتاب و علت فروش آن را بدانیم، خود را دانشجو معرفی کرده و با 14 نفر از آن‌ها تماس گرفتیم.

بیشتر کسانی که آگهی داده بودند، افرادی بودند که احتیاجی به بن کارت‌ها نداشتند، شماری هم کارمندان سازمانی بودند که بن به آنها داده بود و عده‌ای هم دلالی می‌کردند.

نیازی به بن ندارم

وقتی خبرنگار انصاف نیوز با خانمی که بن کارت 240 هزار تومانی خود را برای فروش گذاشته بود، تماس گرفت، قیمت آن را برای فروش 210 هزار تومان اعلام کرد.

از او پرسیده شد که چرا بن خود را می‌فروشد؟، که در جواب گفت: اداره‌ای که در آن کار می‌کنم، این بن‌ها را به کارمندان خود داده است؛ اما بخاطر اینکه نیازی به آن نداشتم، آن می‌فروشم.

دلالی با بن کتاب 

فرد دیگری که خبرنگار انصاف نیوز با او تماس گرفت؛ سعید نام داشت. به گفته‌ی خودش 200 بن کارت برای فروش دارد و هر کدام را 87 هزار تومان می‌فروشد.

وقتی از او پرسیده شد که 200 تا بن کتاب رو چطوری گرفتید در حالی که خودم نتوانستم در سایت ثبت‌نام کنم؟!، که گفت: دوستانم لازم نداشتند، به آن‌ها گفتم که بگیرند بعد از دوستانم گرفتم!

آخه 200 تا؟!

آره (باخنده)، من تکی نگرفتم. سه، چهار نفری گرفتیم، نفری 40، 50 تا.

بن‌کارت‌های کتاب با موجودی 100 هزار تومان که دانشجویان و طلاب 60 هزار تومان آن را و 250 هزار تومان برای استادان، اعضای هیات علمی دانشگاه، مدرسان حوزه است که آن‌ها 175 هزار تومان را پرداخت می‌کنند.

بن کارت‌های فله‌ای

«نوذر قربانی»، مسوول غرفه‌ی دانشگاه تهران در سی‌و‌یکمین نمایشگاه کتاب درباره‌ی فروش بن کتاب به خبرنگار انصاف نیوز گفت: بن‌های فله‌ای برای نماینده‌ی سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و… است که برای گرفتن بن تبانی می‌کنند و بجای اینکه کتاب بخرند، آن را می‌فروشند و نبود نظارت بر توزیع بن‌های کتاب موجب خرید و فروش آن شده است.

عدالت در توزیع بن کتاب کجاست؟!

«بهرنگ کیائیان»، مدیر دفتر «نشر چشمه»، درباره‌ی پدیده‌ی خرید و فروش بن کتاب به خبرنگار انصاف نیوز گفت: اختصاص بن‌هایی که در نمایشگاه کتاب مصرف می‌شود جهت حمایت از ناشران کتاب و فرهنگ کتابخوانی کاری خوبی است، اما چون این بن‌ها در بعضی موارد عادلانه تقسیم نمی‌شود، شاهد فروش آن هستیم.

او افزود: همین امر موجب شده است تا این بن‌ها بدست کسانی برسد که کتاب برایش ارزشی ندارد و به آن به چشم کمک هزینه نگاه می‌کند. بنابراین پول بیشتر برایش اهمیت دارد تا خرید کتاب. شاید ایراد کار هم همین جا باشد.

کیائیان در ادامه با اشاره به وجود بن‌هایی با مبالغ بسیار بالا گفت: کسی را دیدم که با بن کتاب 10 میلیون تومانی به نمایشگاه آمد، اما چون ساز و کار آن را نمی‌دانم. نمی‌شود درباره‌ی آن قضاوتی کرد.

او در ادامه افزود: مدیریت کردن توزیع بن‌های کتاب کار بسیار سختی است و از آن طرف باید نظارت وجود داشته باشد که نیست. شما اگر در میدان انقلاب قدم بزنید بطور آشکار نوشته‌اند که «بن کتاب خریداریم». چرا برخورد نمی‌کنند؟!، اگر اینجاها جمع یا سختگیری شود کمتر اینکارها انجام می‌گیرد.

نقد غیرقانونی 110 میلیون بن کتاب در نمایشگاه کتاب

ایرنا بعدازظهر سه شنبه خبر داد: سخنگوی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خصوص کشف یک تخلف در نمایشگاه بین المللی کتاب گفت که تعدادی سودجو مبادرت به نقد غیرقانونی 110 میلیون تومان بن کتاب کرده بودند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا