خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خروج از NPT بدترین سناریو در برابر تصمیم آمریکا است»

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: خروج از NPT پله آخر ایران در برابر خروج از برجام است که بدترین سناریو است. ایران براساس ماده ۱۰ معاهده منع اشاعه حق خروج از NPT را دارد ولی خروج از NPT به معنای ساخت بمب هسته‌ای هم نیست و دوما به معنای قطع روابط ایران با آژانس نیست.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به نزدیک شدن به زمان تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای توسط دولت آمریکا و رایزنی‌های اروپا با آمریکا برای متقاعد کردن کاخ سفید جهت باقی ماندن در برجام گفت: نکته نخستی که باید به آن اشاره کرد، این است که ما نباید اسیر فضاسازی‌های رسانه‌ای شویم. من فکر می‌کنم آمریکا از برجام خارج نخواهد شد و کل داستان برای تحت تاثیر قرار دادن ایران در جهت امتیازگیری بیشتر است.

وی ادامه داد: یک روز رویترز خبر می‌دهد که آمریکا از برجام خارج می‌شود و روز دیگر، به نقل از یک مسئول آمریکایی بیان می‌شود که آمریکا هنوز تصمیم‌ نهایی خود را نخواهد گرفت. یک روز خبر می‌دهند که اروپا و آمریکا درباره ایران به توافقاتی رسیده‌اند و روز دیگر از ناکامی رایزنی‌ها خبر می‌دهند.

مدیرعامل اسبق شبکه العالم با بیان اینکه ما از جزییات رایزنی‌های مرکل و مکرون در دیدار با ترامپ اطلاعی نداریم،‌ اظهار داشت: آنچه به صورت رسمی بیان می‌شود، این است که اتحادیه اروپا و سران اروپا مواضع قبلی خود را مبنی بر ضرورت حفظ برجام تاکید کرده‌اند و نگرانی‌شان را مبنی بر توانمندی‌های موشکی ایران و آنچه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران می‌خوانند، تکرار کرده‌اند.

بهشتی‌پور با بیان اینکه ترامپ امشب از برجام خارج نخواهد شد، تصریح کرد: آمریکا با خروج از برجام هزینه سنگینی را متحمل خواهد شد و اعتبار این کشور را در عرصه بین‌المللی دچار چالش خواهد کرد. آنچه ترامپ دنبال می‌کند تحت تاثیر قرار دادن ایران و ایجاد فضای منفی برای عدم ورود سرمایه‌گذاران به کشور و بالا بردن هزینه ریسک همکاری با ایران است. از سویی، او می‌خواهد با منفعل کردن ایران به سمت امتیازگیری بیشتر حرکت کند.

وی افزود: متاسفانه اقتصاد و بازار ایران هم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و واکنش منفی داشته است. بخشی از نوساناتی که در بازار ارز، سکه، ماشین و مسکن رخ داده، تحت تاثیر این موضوع است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: فشارها به ایران در جهت تن دادن تهران به مذاکرات موشکی و منطقه‌ای است.

بهشتی‌پور با بیان اینکه نوع واکنش اتحادیه اروپا به خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای بسیار مهم است و بخش عمده‌ای از پاسخ ایران به اقدام آمریکا تحت تاثیر این مسئله است، خاطرنشان کرد: اگر خروج آمریکا از برجام به معنای اعمال تحریم‌های ثانویه باشد، این موضوع به معنای بی‌خاصیت شدن برجام است و پاسخ ایران هم شدید خواهد بود ولی اگر اتحادیه اروپا به همکاری خود با ایران ادامه دهد و فقط آمریکا همکاری نکند، فضا‌، فضای دیگری است.

وی با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد ایران از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای محروم شده و عملا برجام را برای ایران بی‌خاصیت کند، ابراز داشت: آمریکایی‌ها می‌خواهند با تحت فشار قرار دادن ایران در موضوعات غیربرجامی مانند توان دفاع موشکی و مسائل منطقه‌ای، ایران را تحت فشار قرار دهد تا ایران عصبانی شده و خود از برجام خارج شود که فرض تقریبا محالی است زیرا هوشمندانه دست طرف آمریکایی را خوانده و اولین کشوری نخواهد بود که از توافق هسته‌ای خارج شود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای درباره احتمال خروج ایران از معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای بیان کرد: خروج از NPT پله آخر ایران در برابر خروج از برجام است که بدترین سناریو است. ایران براساس ماده ۱۰ معاهده منع اشاعه حق خروج از NPT را دارد ولی خروج از NPT به معنای ساخت بمب هسته‌ای هم نیست و دوما به معنای قطع روابط ایران با آژانس نیست.

بهشتی‌پور تاکید کرد: خروج از NPT هزینه سنگینی برای طرفین است و فصل جدیدی در مناسبات منطقه‌ای و جهانی ایجاد می‌کند همانطور که برجام نقطه عطفی در مناسبات عدم اشاعه بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا