خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا مقتدی صدر پیروز شد؟

/ کاهش مشارکت مردمی درانتخابات پارلمانی عراق /

«فرید مدرسی» در مقاله‌‌ی منتشر شده در همشهری، درباره‌ی انتخابات عراق و چرایی پیروزی مقتدی صدر نوشت:

تنها ۴۴ درصد از عراقی‌ها در انتخابات پارلمانی شرکت کردند؛ ۱۸ درصد پایین‌تر از چهار سال گذشته. این کاهش مشارکت باعث موفقیت جریان “مقتدی صدر” [ائتلاف سائرون] شد. کاهش مشارکت همه را شگفت‌زده کرد که پیش‌بینی می‌شد پس از سقوط داعش، حضور در انتخابات افزایش ‌یابد اما اینگونه نشد.
بزرگترین عامل این اتفاق، فساد دولتی و عدم تاثیرگذاری احزاب و دولت بر افکار عمومی بود. این در حالی است که مقتدی صدر هم از شعار مبارزه با فساد در رقابت با رقبای خود سود برد و هم هواداران سنتی خویش را حفظ کرد و افکار عمومی آنان را مدیریت کرد. اکنون او می‌تواند بزرگترین ائتلاف انتخاباتی شیعی را تشکیل دهد و در انتخاب نخست‌وزیر نقش کلیدی و استراتژیک ایفا کند.

جامعه شیعی عراق همچنان سنتى است و احزاب و دولت نتوانستند افکار عمومی را مدیریت کنند. فضاى مجازى و شبكه‌هاى اجتماعى نیز در تهییج جامعه جهت مشاركت موفق نبوده‌اند. حتی همچنان افراد کمترمذهبی یا غیرمذهبی شیعی نیز متاثر از مرجعیت نجف هستند و نهاد مرجعيت، قدرتمندترین نهاد مرجع در جامعه شیعی است. مرجعیت که در خطبه انتخاباتی‌اش بحث “حق انتخاب” را جایگزین “تکلیف” کرد؛ جامعه به مبانی این تفکر توجه نکرد و اختیار شرکت یا عدم شرکت را حمل بر عدم شرکت در انتخابات کرد؛ اگرچه نارضایتی مرجعیت در خطبه انتخاباتی دیده می‌شد اما مرجعیت مدافع عدم شرکت نبود، بلکه می‌خواست دیگر تاوان عملکرد ناصحیح سیاستمداران را ندهد.

عوامل فنی انتخابات نیز بر عدم مشارکت تاثیر گذاشت؛ ممنوعیت استفاده از وسایل نقلیه شخصی به دلایل امنیتی، باعث شد تا مردم برای شرکت در انتخابات در زحمت بیفتند و کمتر در انتخابات شرکت کنند. همچنین استفاده از وسایل الکترونیکی جهت رای‌گیری، سرعت رای‌گیری را کاهش داد و میزان آرا را پایین آورد. ساعات رای‌گیری هم محدود [تا ۶ بعد از ظهر] بود و از نظر قانونی، امکان افزایش آن، میسر نبود.

اگرچه تاکنون نتایج کامل انتخابات، رسمی اعلام نشده است اما مشخص است، یکی از نتایج این انتخابات، تقویت لايه‌هاى پایین اجتماعی و اقتصادی عراق و رادیکالیزم سیاسی است که مخالفان جمهوری اسلامی ایران [امریکا و عربستان] می‌خواهند از آن به نفع خود سود برند. اینان اکنون سناریوی خود را در حذف جریان‌های نزدیک به ایران طراحی و شاید اجرایی کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا