خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا روایت جدید از مصدق به کتاب‌های درسی خواهد آمد؟

«حمید انوری»، خبرنگار انصاف نیوز: «محمد مصدق» از پیشگامان اصلی نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران و از نگاهی رهبر آن حرکت بود. در اسنادی که چندی پیش سازمان سیا منتشر کرد از نقش دولت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد که منجر به سقوط دولت مصدق شد، نام برده‌اند. همچنین یکی دیگر از دلایل، مخالفت «محمدرضا پهلوی» و آیت‌الله «ابوالقاسم کاشانی» با مصدق بود. چندی پیش یکی از خیابان‌های تهران بنام مصدق نامگذاری شد، اما آیا با توجه به انتشار این اسناد در محتوای کتاب‌های درسی شاهد تغییراتی خواهیم بود؟

«محمود صادقی»، عضو کمیسیون آموزش­‌وتحقیقات مجلس در گفت­‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره­‌ی اینکه «با توجه به اینکه یکی از خیابان‌های تهران بنام دکتر مصدق شده، آیا برنامه‌ای برای باز شدن پای او به کتاب‌های درسی هست؟»، گفت: دراینباره اطلاعی ندارم، اما جا دارد که تاریخ ایران آنطوری که اتفاق افتاده تشریح شود؛ بویژه ماجرای ملی شدن صنعت نفت که یکی از مقاطع حساس تاریخ است. مقاطعی از تاریخ مانند کودتای 28 مرداد و نقشی که آمریکایی‌ها در آن داشتند نیاز است در تاریخ بیاید و این می‌تواند به آگاهی تاریخی بچه‌ها کمک کند.»

تاریخ بدون تحریف

صادقی با بیان اینکه «برخی حذفیات یا تحریفاتی که در کتاب های تاریخی انجام شده است مثل عکس میرحسین موسوی یا سیاه خواندن کامل حکومت پهلوی‌ها؛ در حالی که شاید در آن زمان هم سیاه و سفیدهایی بوده است. نظر شما در اینباره چیست؟»، اظهار کرد: در کتاب‌­های درسی، تاریخ را باید بدون تحریف و حذف نقل کنند و این موارد اثر مخربی دارد و بعدها که دانش‌آموزان با واقعیت‌ها روبرو می‌شوند و می‌بینند با آنچه بعنوان موارد درسی ارایه شده متفاوت است، این موجب از بین رفتن اعتماد آن‌ها به کل سیستم می‌شود.

او افزود: اگر ما با کسی یا جریانی همسو نیستیم و مخالفیم، دلیل نمی‌شود که آن شخص یا جریان را تحریف کنیم، با بیان کامل واقعیت‌هاست که افراد توان تحلیل بهتری پیدا می‌کنند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: رژیم گذشته وابسته و برآمده از دو کودتای سوم اسفند انگلیسی‌ها و 28 مرداد آمریکایی‌ها بوده است، اما در عین حال در دوران 50 ساله‌ی حکومت، پهلوی قدم‌هایی برای توسعه‌ی ایران برداشت علیرغم اینکه وابستگی هم داشتند. اگر همه‌ی خدمات و خیانت‌ها بیان شود موجب رشد، بلوغ و توانمندسازی بچه‌ها می‌شوند و بهتر می‌توانند با اعتماد تحلیل کنند.

تغییر در محتوای کتاب‌ها نیازمند تایید اسناد

همچنین «عباس پرتوی مقدم»، مدیرگروه تاریخ دفتر تالیف کتاب‌های درسی دراینباره به خبرنگار انصاف نیوز گفت: روال کار این است که آموزش­‌و­پرورش از تحقیقات دانشگاهی یا تحقیقات کلان، رسمی و علمی که در کشور صورت می‌­گیرد یا در جای دیگر دنیا ترجمه می­‌شود، استفاده می‌­کند. حالا باید این اتفاق بیفتد تا بتوانیم اینکار را انجام دهیم.

پرتویی مقدم افزود: این اسناد باید به فارسی برگردانده شده و توسط مراکز اسناد و افراد معتبر تایید شود تا بتوانیم به آن استناد کنیم. در غیر اینصورت نمی‌­توانیم به محتوایی که در اینترنت یا توسط کانال­های غیررسمی و افراد دیگری منتشر می‌شود، استناد کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که «برخی از افراد معتقد هستند که در بعضی از کتاب‌های تاریخی تحریف یا بزرگنمایی و یا حتی سیاه‌نمایی هم صورت گرفته است. آیا به این اعتقاد دارید؟ مثلا عکس آقای میرحسین موسوی در کتاب تاریخ حذف شده است»، گفت: نمی­‌دانم، باید مشخص شود کدام موضوع و در کدام کتاب. حداقل درباره‌­ی مثال شما در کتاب‌­های تاریخ شاهد چنین موردی نبوده­‌ام، اما موارد دیگر را نمی‌­دانم که چیست.

در خردادماه سال 1360 وزارت کشور در اطلاعیه‌ای از تغییر نام خیابان «مصدق» به «ولیعصر» خبر داد. اسفندماه سال گذشته در آستانه‌ی روز ملی شدن صنعت نفت با تصویب اعضای شورای شهر تهران بعد از گذشت 36 سال، نام مصدق دوباره بر یکی از خیابان‌های تهران یعنی «نفت» گذاشته شد..

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چه نیازی به درج یافته های اشکار شده جدید در کتاب های درسی است ؟؟؟مگر شرائط امروز این دیار محصول متون درسی جضرات نبود حالا دانش اموزان ابتدایی هم فهمیده اند لطفا از این انتظار دست بکشید چون اجابتش هرچند بعید ولی رد فرزندانمان را در پی دارد….

    1. بحث اعتمادسازی است برادر مردم و مشخصا دانش اموزان نیازی به این موارد شاید نداشته نباشند اما قطعا بعضی از مسئولان نیاز دارد که متاسفانه خود از درک آن عاجز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا