خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظرات آیت‌الله کاشانی سه هفته پس از کودتای ۲۸مرداد

«محمد وحیدی» در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

«‏آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی کمتر از ۳ هفته پس از ‎کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی دولت محمد ‎مصدق در گفتگو با روزنامه مصری اخبار الیوم دیدگاه‌های خود را درباره دولت مصدق و کودتای ۲۸ مرداد تشریح کرد.

‏وی در پاسخ به سوال اخبار الیوم مبنی بر اینکه به‌نظر شما بزرگ‌ترین اشتباه مصدق کدام است؟ گفت: «پایمال کردن قانون اساسی و عدم اطاعت از اوامر ‎شاه». او هم‌چنین اشتباه بزرگ مصدق را تلاش برای برقراری جمهوریت شمرد و گفت: «مصدق برای برقراری جمهوریت می‌کوشید. او شاه را مجبور کرد ایران را ترک کند؛اما شاه با عزت و محبوبیت چند روز بعد برگشت.ملت شاه را دوست دارد.»

کاشانی درجواب روزنامه مصری که پرسیده بود آیا عقیده دارید مصدق مستحق همین سرنوشتی بود که به او رسید؟گفت:خداوند عادل است و آنچه امروز بر مصدق گذشته‌است نتیجه عدل خداوندی است

او هم‌چنین در این مصاحبه مصدق را به مرگ محکوم کرد:این مصدق راه را گم کرده و مستحق چنین عاقبتی بوده‌است.تمام هم و غم او این شده بود که مردم فریاد بزنند زنده باد مصدق. مصدق به من و کشورش خیانت کرد. طبق شرع شریف اسلامی مجازات کسی که در فرماندهی و نمایندگی کشورش خیانت کند مرگ است.

کاشانی درادامه، مصدق را بداشتن جنون متهم کرد: مصدق برای کشور کاری نکرد.نه یک خرابی را تعمیرکرد نه خیابانی افتتاح کرد نه خزانه رانجات داد و نه ملت را متحدساخت.حتی درمورد نفت که او ادعاداشت صاحب فکر ملی ساختن می‌باشد اگراین اتحادی که من درصفوف ملت بوجودآوردم نبود هرگز ملی نمی‌شد. ‏او خیانت کرد. به من و کشور خیانت کرد. قبل از اینکه من با مصدق مخالفت کنم، ملت با او بود ولی پس از اینکه من با او مخالفت کردم ملت از دور او پراکنده شدند. مقام و کرسی صدارت مصدق را مسحور کرده بود. او دستخوش نوعی جنون شده بود.

آیت الله کاشانی روی کار آمدن دولت کودتا را «سبب مسرت» دانست و ضمن تبریک به زاهدی گفت: «جای مسرت است که دولت جناب آقای زاهدی که خود یکی از طرفداران جبهه ملی بوده، تصمیم دارند که شرافتمندانه از حیثیت و آبروی ایران دفاع نموده و در راه صلاح و افق ملت حداکثر فداکاری را بنمایند.»

آیت الله کاشانی هم‌چنین در این مصاحبه گفت:«من از ژنرال زاهدی مادام که به منفعت ایران قدم برمی‌دارد پشتیبانی می‌کنم… هر وقت که نظرم برسد او بر خلاف مصلحت ایران عمل می‌کند با او مخالفت می‌کنم. تا این لحظه راجع به کار او نمی‌توان قضاوت کرد.

دو روز پس از کودتا نیز آیت الله کاشانی و زاهدی با یک‌دیگر در منزل آقای مقدم در دزاشیب ملاقات کردند.این ملاقات‌ها تا مدتی ادامه داشت. جریان دیدارهای ۳۱ شهریور، ۱۸ مهر، ۲ آبان و ۲۳ آذر سال ۱۳۳۲ در مطبوعات آن دوره درج گشته‌اند.

اما آیت الله کاشانی در دوران زاهدی به مرور خانه نشین شده و لب به شکایت گشوده و گفت: «آزادی جز برای عمال انگلیس نیست. مطبوعات و نشریات ملی هیچگونه اظهار عقیده ندارند و همه توقیف‌اند. بسیاری از میلیون و آزادیخواهان متدین در زندان‌ها بسر می‌برند.

‏ این اختیارات را چه کسی به آقای زاهدی داده که این دیکتاتوری شَدید و قرون وسطایی را با مردم شریف ایران می‌نماید؟»«حیف که رادیو در اختیار من نیست که از افکار مردم و احساسات پاک این ملت استفاده کنم.»

آیت الله کاشانی در ۱۰ دی ۱۳۳۴ بازداشت و در سلول مجاور محمد مصدق در لشکر زرهی تهران محبوس شد.

منبع:
کیهان، ۱۲ آبان ۱۳۳۲
کیهان، ۱۷ شهریور ۱۳۳۲
روزنامه آتش، ۳۱ مرداد ۱۳۳۲
کیهان، ۲۳ شهریور ۱۳۳۲
مجموعه‌ای از مکتوبات وسخنرانی‌های آیت‌الله کاشانی، ج۳، ص ۱۱۲»

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خب …غیراین هارا انتظار داشتن .خواسته ای عبث وبی سرانجام است یادم امد خاطره زنده یاد مرحوم ایت الله طالقانی را(که سعادت یارش بود ونماند تا …..شود)وهشدارش به مرحوم ابوالقاسم کاشانی را ……..کلا پیران عاقل وجهاندیده ولی عاری از خواسته های دنیوی چنین اند مانند همفکرانش مهندس بازرگان ودکتر سحابی و و و و ……والعافبته للمتقین……..

  2. مراجعه به اسناد کن یا خود را به بیراهه بزن که دومی راحتتره برای پایمال شدن حقیقت .ضمنا ما ملت مطاله و دنبال سند رفتن را چون زحمت داره با بدن تنبلمان بدترین راه که همان در شبهه افتادن ست را بیشتر پذیرا هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا