خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش | مراقب مواد غذایی با تاریخ تولید فردا باشید!

24 مردادماه خبرنگار انصاف نیوز برای خرید مواد خوراکی به یکی از شعبه‌های فروشگاه‌ رفاه در خیابان اذربایجان رفت. در همین حین متوجه شد که تاریخ تولید برخی از اقلام مانند: گوشت مرغ، شیر و دوغ یکروز بعد را نشان می‌دهد. به این معنا که در روز 24 مردادماه تاریخ تولید این محصولات 25 مرداد ماه قید شده بوده که امری محال است. موضوعی که گویا برای برخی از مردم عادی شده است. در عین حال مسوولان می‌گویند که اینکار از لحاظ قانونی تخلف است، یک متخصص تغذیه نیز می‌گوید همین یک روزی که از تاریخ مصرف محصولات غذایی می‌گذرد موجب ایجاد مسمویت‌های میکروبی شده و خطر آفرین است.

«علی صبری»، مدیر بازاریابی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه درباره‌ی توزیع برخی اجناس با چنین تاریخ تولیدی در فروشگاه آذربایجان، گفت: این فروشگاه هنوز بازگشایی نشده است، اما اگر چنین موردی اتفاق بیفتد با مدیر فروشگاه مربوطه صحبت و دلیل آن را می‌پرسیم و پیگیری می‌کنیم. نباید جنسی که تاریخ تولید یا مصرفش گذشته یا نیامده داشته باشیم.

دارند و می‌فروشند!

این در حالی است که «زینب قربانسیاهی»، خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید: این فروشگاه هنوز بصورت رسمی افتتاح نشده اما چند روزی است که به روی مردم بازگشایی شده است. وقتی متوجه مغایرت تاریخ‌ها شدم به یکی از کارمندانی که آنجا بود این موضوع را گفتم و دلیل آن را اینگونه گفت که این محصولات را سفارش داده بودیم که فردا صبح بیایند، اما امروز عصر آن‌ها را آورده‌اند!

قرباسیاهی افزود: وقتی این موضوع را به سایر مردم هم گفتم بی‌تفاوت بودند و گفتند که عادی است، وقتی دیدم اینطوری است، چیزی نخریدم و از فروشگاه خارج شدم.

انصاف نیوز نمی‌تواند مستقلا تایید کند که  این محصولات تنها یک روز پیش از تاریخ درج شده تولید شده باشند و این امکان وجود دارد که در چنین موردی فاصله‌ی زمانی تاریخ تولید واقعی محصول با تاریخ نوشته شده بر آن چندین روز بیشتر هم  باشد. سابقا هم برخی رسانه‌ها از تغییر تاریخ تولید و انقضای موادغذایی و دیگر محصولات بوسیله افراد سودجو و متخلف خبر داده بودند، اما این مورد در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر قابل تامل است.

در صورت شکایت پیگیری می‌کنیم

«عباس زارع نژاد»، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در این رابطه گفت: شرکت‌هایی که اعتماد مردم برایشان اهمیت دارد از این اشتباهات نمی‌کنند. معلوم است که در صنعت چاپ و… دچار مشکل شده‌اند وگرنه عمومیت ندارد.

او در ادامه گفت: تاریخ تولید و انقضا باید روی محصولات وجود داشته باشد و این یک اصل است. وقتی مردم می‌بینند که تاریخ آن با واقعیت منافات دارد، مصرف نمی‌کنند و آن را عودت می‌دهند، اگر فروشنده آن را پس نگیرد، می‌توانند شکایت کنند و حتما برخورد می‌شود. شماره‌ی تماس 190، نظارت بر توزیع‌کنندگان موادغذایی را برعهده دارند، بعد از دریافت شکایات، آن را پیگیری کرده و نتیجه‌ی آن را به تماس گیرنده اطلاع می‌دهند.

تعطیل می‌شود

«علی موحد»، فعال صنایع غذایی و رییس سابق کانون انجمن‌های صنایع غذایی درباره‌ی مساله‌ی فوق گفت: بیشتر محصولات غذایی دارای نشان استاندارد و تحت نظارت بسیار سخت سازمان غذا و دارو است. اینکه تاریخ و اطلاعات خلاف واقع منتشر می‌کنند، کار درستی نیست. در صنایع غذایی چنین اتفاقی نمی‌افتد مگر اینکه بصورت تصادفی، خطایی رخ داده باشد.

موحد درباره‌ی اینکه «آیا چنین مواردی قبلا به شما گزارش شده است؟ دراینباره چه برخوردی می‌کنید؟»، گفت: بله، دوستان دیگر به این مورد برخورد کرده‌اند، اما یقین بدانید که در حوزه‌ی صنایع غذایی نیست، اما اگر شما چنین موردی دیدید بلافاصله به سازمان غذا و دارو اعلام کنید، پروانه‌ی کارخانه را باطل و آن را تعطیل می‎کنند.

او در پاسخ به این پرسش که «همین 24 ساعتی که تاریخ تولید را دیرتر می‌زنند، چه اتفاقی می‌افتد؟»، اظهار کرد: حتی اگر زیان بهداشتی نداشته باشد و آسیبی نرساند، اما چه بسا بسیاری از مشتریان به خرید کالای روز حساسیت داشته باشند و بعد از اینکه می‌بینند تاریخ تولید یکروز بعد است، این دادن اطلاعات غلط به مشتری است.

ایجاد مسمویت‌های میکروبی

دکتر «خدیجه رحمانی»، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه «یکروز جابجایی تاریخ تولید چه مشکلاتی را می‌تواند ایجاد کند؟»، گفت: بطور کلی ترکیبات پروتینی مثل: گوشت و لبنیات و… که فسادپذیری بسیار بالایی دارد می‌تواند منشا آلودگی و مسمویت‌های میکروبی شود.

او افزود: در این فصل که تابستان است، افراد آسیب‌پذیر مثل: سالمندان، کودکان و مادران باردار و شیرده بیشتر در معرض آلودگی‌هایی ناشی از انقضای تاریخ قرار دارند و می‌تواند آمار آن را در جامعه بالا ببرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مطلب را مطالعه فرموديد؟ 4 مرجع در مورد اين موضوع اظهارنظر کرده اند، اما يکي شان نگفته که پيگيري (نه هم سريعا) و نتيجه را جهت انتشار اعلام ميگنيم!!

  2. این بسیار متداول هست که روز قبل لبنیات و گوشت تولید و بسته بندی می شوند و فردا صبح یا شامگاه با تاریخ روز ارسال فرستاده می شوند. چون اصلا امکان نداره کالایی که در همون روزی که به فروشگاه ارسال می شود تولید شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا